Jump to content

Startproblemer Cummins Mercruiser QSD 4.2

Miss Ellie

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring eller kunnskap om hva som kan være feil, så blir jeg veldig glad. Har prøvd å finne informasjon på nettet, men har ikke lykkes med mulige svar så langt.

Skal prøve å beskrive det så godt jeg kan, men egen kunnskap er begrenset.

Sist lørdag skulle vi ut med båten etter en utenlandsfeire, da hadde båten stått ca en mnd. La merke til at det var  overraskende mye groer på den. Kjøpte denne på vannet til sesongen i år, og ser at vi burde tatt den opp og gjennomført full service, da jeg er usikker på forrige eier (som hadde brukt den veldig lite de to siste årene (ca 50 t).

Motoren startet som alltid på første forsøk og vi tuslet i rolig fart i ca 45 min uten problemer, når jeg skulle kjøre den opp i marsjfart så hadde den normal motorkraft og fikk båten i plan uten problemer.

Etter kort tid ble motorkraften redusert og alarmen på temperaturen gikk, da var temp. 104 grader og gassen ble umiddelbart redusert til tomgang. Motoren gikk i noen få sekunder, uten merkebare ulyder og slo av motoren.

Det var ingen røyk eller lukt i motorrommet, men det var nok varmere enn vanlig. Oppdaget heller ikke noe lekkasjer, med unntak av noe kjølevæske (mengde på ca en kork)

Dykket under båten for å skrape rundt drevet, da jeg leste at sjøvannsinntaket er plassert i underkant.

Kjøleproblemene som oppstod er en ting, men motoren vil ikke starte igjen. Det kommer bare et lite klikk og starteren slår ikke inn i det hele tatt.

Det er nok strøm på batteriene.

På displayet kommer det opp en melding : Lost engine com (som jeg antar betyr communication)

Kan det være en slags nødmodus eller sikringer som har gått?

Har prøvd å finne en mekaniker i dag, men ferieavviklingen har gjort det litt vanskelig.

Er det noen tips til hva jeg kan gjøre i påvente av mekaniker?

Der er forøvrig følgende motor:

Cummins Mercruiser QSD 4.2, 2008 mod. Hvit motor,  550 timer

Er det separat sjøvannsinntak i skroget eller tar motoren det kun fra drevet?

Sjekk automatsikringene på motoren og VIP (Vessel Interface Panel) og vær sikker på at du har nok strøm. Det er rart at disse to tingene skulle skje samtidig. Det høres ikke ut som motoren har vært for varm..

Sjøvannsinntak kun gjennom drevet er etter min mening hull i hodet. Har du ikke inntak i skroget så anbefaler jeg deg å ordne det! :)

Trenger ikke være hull i hodet med inntak i drev, siden det funker for de fleste. 

Funket fint på min Mercruiser 4,2 250 hk.

Men en vakker dag kan det jo bli for lite, hvis noe skulle inntreffe.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Takk for svar. Det er den boksen ( som jeg har skjønt er en slags styringsenhet?) jeg har lokalisert en klikkelyd fra når jeg prøver å starte. Skal prøve å trykke inn de knappene i morgen, det er forøvrig flere av de, blant annet på toppen av motoren. Ville ikke trykke på noe når jeg ikke visste hva det var for noe. Jeg stusser litt selv at det kun er inntak via drevet, skal ikke så mye til at det gror igjen. I følge manualene, så er det beskrevet enten gjennom bunnen eller drevet og jeg ser at slangen er koblet til drevet.

Det er litt merkelig at evt starteren har blitt ødelagt samtidig. Men hvis det er en styringsenhet, så kan det kanskje forklare feilmeldingen om at kommunikasjonen med motoren er borte.

Jeg vil tro at motoren skal tåle den temperaturen i en kort periode, fryktet i etterkant at det hadde skjedd.

bilde

Redigert av Reiseglad (see edit history)

Sjekk installasjonsmanualen til motoren.. Jeg har vært borti mange som har fått problemer bare etter å ha fått den minste bit av et skjell eller groe i inntaket.

Det går fint på mange helt til det går galt. Inntaksslangen i drevet får du ikke lillefingeren inni en gang, det forklarer litt om hvor lite som skal til før det går tett. Slangene til sjøvannskretsen på motoren er vel rundt 32-38mm.

Høy flow gjennom intercooler er også et pluss. Der passerer det uante mengder med varm luft.

Spør du meg så er det veldig dumt å begrense motorens tilgang på sjøvann. La den få så mye den vil ha :)

Vi snakker jo her om motor med relativt høyt effektuttak

Tror jeg skal lage meg separat sjøvannsinntak, Har litt planer om omprogrammering til mere effekt.

Men tror det kan være viktig å fjerne/kutte slangen fra drev til transom i tillegg til å blokke inntaket på innsiden. 

Slik at man opprettholder vannsirkulasjon i drevet om det skulle ha noen betydning for kjøling av drevet.

Tenkte også å fjerne eksosslangen mellom transom og drev. Men det gir nok noe økt støynivå i plan.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Spør du meg så er det veldig dumt å begrense motorens tilgang på sjøvann. La den få så mye den vil ha :)

Vi snakker jo her om motor med relativt høyt effektuttak

Vet ikke hvilken erfaring du har med disse motorene Svendis.

Drevene klarer fint å forsyne motoren med nok vann, dersom det ikke er tett pga groe.

Jeg har to slike motorer med Bravo 2 X diesel drev i båten og de kan kjøres i timevis uten at temp går over normal.

Problemet til trådstarter kan også skyldes impeller feil. De bør sjekkes før hver sesong start. Har de sitte i hele vinter opplaget

kan de ryke ved første oppstart.

Vann pumpe går rett på motor uten reim, så om impeller ikke er gåen eller varmeveksler er tett vill du hatt god kjøling.

Når du skrapet groe på drev, var det helt sikkert også groe på propel, hva med den ? Var den grodd vill du helt

sikkert få mindre effect og varmgang på motor.

At det bare klikker når du vrir om tennings nøkkel, kan være batteri feil, eller kontakt feil på batteripoler. Motoren skal ha minst 850 cca start strøm, så batteri bør være fullt oppladet.

Har du sjekket at reim til dynamo (generator) ikke har røket, så du ikke har fått ladet opp batteriene ?

Ville prøvd med et friskt batteri og startkabel og se om motoren går rundt.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Takk for flere gode råd.

Kommer uansett til å få utført en full gjennomgang etterhvert, siden jeg føler at det ikke er full oversikt over hva som har blitt utført de to forrige sesongene. Motoren har fungert utmerket frem til nå, har ikke blitt for varm uansett hastigheter, har startet på første forsøk uten problemer frem til nå ,også samme dagen den ble for varm.

Bare litt merkelig at dette skjedde samtidig og starteren ikke engang prøver å går rundt.

Jeg kan også sette på en lader, slik at batteriene blir maksimalt oppladet, samt sjekke impellere og varmeveksler. Finner kanskje ut litt mer når jeg drar ut til båten i kveld.

Om du ikke har feil på batteri kan motor ha skjært seg og sitter fast.

Men det vanlige er at sylindre og stempel får riper og likevel går rundt.

Om det ikke var noen spesielle ulyder, f.eks metal klakking, så har motor kanskje greid seg.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Håper du finner ut av det reiseglad :)

Jeg mener ikke at inntaket i drevet ikke er tilstrekkelig, men jeg mener marginen er for liten for å si det sånn. Det er jo en grunn til at Mercruiser og ikke minst VM som produserer motorene spesifiserer 1 1/2" inntak ca, tror det varierer litt.

Jeg har nok erfaring med motorene til å danne meg en mening om det. Har som nevnt lengre oppe her vært borti flere som har fått problemer etterhvert.

• 3 måneder senere...
  • 6 år senere...
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...