Helge Startet 1.August.2016 Del på Facebook Startet 1.August.2016 (redigert) Har sett flere her på baatplassen som mener det er bare tull å bytte impeller, i hvert fall så ofte som fabrikant/forhandler sier Noen har sågar skrytt av at de har kjørt 10 til 15 år uten å bytte impeller. Nåh... da kan man få seg en lærepenge har jeg nå erfart med fullt havari på 11 år gammel impeller (som nevnt i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/128912-hvor-kan-jeg-få-tak-i-original-lakk-til-en-gammel-yamaha-påhenger/ ). Med 7 påhengere må jeg bare tilstå at jeg bytter ikke så ofte som forhandlerne anbefaler jeg heller... og på denne Yamaha 40 DE fra 1980 ble det altså så mye som 11 år blant annet fordi jeg for flere år siden konstaterte at de 6 boltene som holder undervannshuset satt dønn fast. Da ble det -> "I morgen i morgen, men ikke i dag". Når jeg nå var NØDT til å få av boltene røk de tvers av alle 6 til tross for mye overtalelse og tålmodighet (=tid) og med både mykje varme og rustløser. Vel... fikk av undervannshuset etter at bolthodene var av og da fikk jeg etter hvert også ut boltrestene. Men altså... kanskje ikke så lurt å vente i 11 år . Denne impelleren ble IKKE tørrkjørt og havarerte når en båttur som hadde vart nesten en time... gikk mot slutten (10 minutter hjemmefra). Redigert 1.August.2016 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
tekniker3 Svart 1.August.2016 Del på Facebook Svart 1.August.2016 Min impeller i min 33HK YANMAR er 32 år. Har ikke byttet den. Men har reserve i båten! hehe! Tanken er at impelleren slites sakte men sikkert ut, og ikke eksploderer. Hvis noe er galt og impelleren gir lite kjøling, antar jeg at motoren vil bli for varm og varselape vil lyse. Da senker jeg hastigheten til snegle fart og kommer meg itl havnen. Det er min plan! :) Evnt. åpne motor luken for å få bedre kjøling... Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 1.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2016 (redigert) Vel... denne Yamaha 40 DE 'en har varsel/alarm (egen signalledning) for høy temperatur den også (som kan kobles til lampe og/eller buzzer/signal). Men kontrollstrålen var allerede helt borte og impeller kaputt før alarmen/lampen slo inn. Selv med reserve impeller om bord hadde det vært utopi å tro at man skulle kunne bytte den på stedet og så kjøre hjem Redigert 1.August.2016 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Tilde Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Tanken er at impelleren slites sakte men sikkert ut, og ikke eksploderer. Hvis noe er galt og impelleren gir lite kjøling, antar jeg at motoren vil bli for varm og varselape vil lyse. Elendig plan Impellere slites ikke sakte ut. Slitasjen skjer ved at "vingene" blir harde og sprø, det oppstår sprekker innerst mot akslingen og den brekker i småbiter. Vingene "moses" så i stykker i sjøvannspumpa og forsvinner inn i kjølevannslanger, bend og kjølere hvor de mer eller mindre setter seg fast, uten at du nødvendigvis merker så mye før det er for sent. Dette kan blokkere kjølevannssirkulasjonen fullstendig og kjølesystemet må plukkes fra hverandre og bitene fiskes ut. Problemet med en ødelagt impeller er altså ikke først og fremst nedsatt kjøling som følge av at impelleren "blir slitt", men at motoren får en varig blokkert kjølekrets på sjøvannssiden som følge av gummibiter som har satt seg fast på de mest utrolige steder i motoren. "Alle" har hørt om en impeller som varer i tjue år, men dette kan være ren flaks. Følg motorfabrikantens anbefaling for skifte. Venter du med å bytte impeller til den har gått i stykker har du antagelig allerede skaffet deg et nytt og kanskje mye mer alvorlig kjøleproblem. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Enig med Tilde. Har tilgode å se en impeller som bare blir slitt sakte ned til kjølingen stopper, men har sett mange som har gått i oppløsning og erfart selv en som gjekk i oppløsning. Det var ingen kjekk jobb etterpå. 5-6-7 år går som regel greit, så etter min er erfaring, så er det en stor risiko å kjøre med en impeller som er eldre enn dette. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Mange impellere holder ikke to sesonger engang, du vet jo ikke hvor lenge den har ligget på lager før du kjøpte den. For øvrig kan det by på større problemer å få av undervannshuset hvis det har sittet på i sju år, er du uheldig får du det ikke av uten å ødelegge det. Viktig å smøre gjengene med anti-seize. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Var ute med en 15 år gammel yanmar og kom i sjø som gjorde at vi dro luft et par ganger, da gikk impelleren, som var like gammel som motoren, i filler. Hadde kanskje gjort det om den var byttet også, men uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 2.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2016 Når gummien i impelleren etter hvert blir hardere/sprø og morkner/sprekker er jeg redd det blir som med Dominobrikker dersom først en skovl/vinge løsner (brekker av). Da ryker vel resten i full fart. Så å kun belage seg på at kjølingen sakte blir dårligere helt til den er litt for dårlig er vel neppe noen suksessoppskrift. Det er mulig enkelte kan oppleve det også, men jeg vil tro det vel så ofte skjer fort og brutalt slik som på denne påhengsmotoren - fra helt normal kontrollstråle og kjøling til NULL kontrollstråle og null kjøling. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Mouche Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 På alle de årene, og alle de motorene, vi har hatt opp gjennom et par generasjoner (alle påhengsmotorer!) har jeg/vi kun opplevd dette problemet en gang og det var med en 9,9hk Johnson fra 1993 som stoppet av seg selv i høy hastighet rundt ti år gammel. Ble slept hjem og motor levert til rep. Impeller var gått, ny impeller satt inn, dra i snoren og motoren gikk i flere sesonger uten antydning til problem før den til slutt ble solgt. Skal man bytte impeller hvert år, eller hvert annet år, og betale f.eks 1500 (2000?) kroner bare for dette hver gang, ja da er det faktisk mere lønnsomt å bare ta sjansen og la det stå til. Av alle som eier en slik mindre påhenger vil jeg tro, eller tippe, at langt færre enn ti prosent i det hele tatt gjør seg tanken på å skifte impeller selv, men for de som er mekanisk kyndige og har det nødvendige og riktige verktøyet har jeg forståelse for at man bytter denne regelmessig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Har en Mariner 5hk fra tidlig 80 tall. Såvidt jeg vet aldri vært gjort noe som helst med, tør ikke røre en skrue på den ;-) Men har i hovedsak gått i ferskvann frem til de siste 6-7 årene, så det hjelper kanskje. Uansett, går så det hyler. Jeg er 100% overbevist om at jeg kødder det til hvis jeg begynner å skru på den. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 2.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2016 På alle de årene, og alle de motorene, vi har hatt opp gjennom et par generasjoner (alle påhengsmotorer!) har jeg/vi kun opplevd dette problemet en gang og det var med en 9,9hk Johnson fra 1993 som stoppet av seg selv i høy hastighet rundt ti år gammel. Ble slept hjem og motor levert til rep. Impeller var gått, ny impeller satt inn, dra i snoren og motoren gikk i flere sesonger uten antydning til problem før den til slutt ble solgt. Skal man bytte impeller hvert år, eller hvert annet år, og betale f.eks 1500 (2000?) kroner bare for dette hver gang, ja da er det faktisk mere lønnsomt å bare ta sjansen og la det stå til.... Det var nettopp stoppe av seg selv denne 1980 Yamaha 40 DE gjorde også (i følge min bror som lånte båten). Da jeg hadde tauet båten hjem hadde den fått kjølt seg ned og startet helt som normalt, men da kontrollstrålen var helt fraværende ble motoren selvsagt stoppet igjen. Med ny impeller ser motoren ut til å oppføre seg som før mht forbruk og motorkraft. Jeg bytter IKKE impeller hvert eller annethvert år, men på den motoren jeg er mest redd for (høyest verdi) går det ikke så veldig mange år mellom (2004 Suzuki DF140, byttet impeller 2 ganger på 12 år). For de som selv klarer å skru ut noen få bolter som fester undervannshuset (FØR boltene setter seg for godt fast), løsne festemutteren til girstag og løsne girstaget samt skru opp impellerhuset og bytte impeller... er det nok lurt å gjøre dette med tidsintervaller som forhåpentligvis medfører at boltene ikke rekker å sette seg alt for godt fast. Har en Mariner 5hk fra tidlig 80 tall. Såvidt jeg vet aldri vært gjort noe som helst med, tør ikke røre en skrue på den ;-) Men har i hovedsak gått i ferskvann frem til de siste 6-7 årene, så det hjelper kanskje. Uansett, går så det hyler. Jeg er 100% overbevist om at jeg kødder det til hvis jeg begynner å skru på den. Kødder til om man skrur ja... Jeg lot meg i hvert fall stoppe på denne gamle Yamaha'en av bolter som satt "skremmende" godt fast . Men nå måtte jeg til pers... Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.