Thosse Startet 2.August.2016 Del på Facebook Startet 2.August.2016 Hei, Skal skifte ut den gamle flytebryggen med en ny, vurderer å bygge den smalere slik det blir bedre plass til båt på begge sider. Planen er å bruke 6 200 liters fat. Noen som har noe formening om 1.5 meters bredde vil være ustabilt? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 (redigert) Nei det går ikkje. Den vil velte. Den kan ikkje være smalere enn 2 meter. Og sjøl da er det ikkje stritt Redigert 2.August.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Bygde flytebrygge i fjor, 3x8 meter, er svært stabil. Tror alt under 2 m bredde vil bli for ustabilt Sitér dette innlegget Link to post
Thosse Svart 2.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2016 NEi det går ikkje. Den vil velte. Den kan ikkje være smalere enn 2 meter Takk! Veldig greit med klar tale, da går jeg for 2 meter. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Lurer på hva Knurrbart bygger sin bastante påstand på. Klart det går an til å bygge en stabil og fin flytebrygge med 1,5 meters bredde. Kommer helt an på tyngden det. Sitér dette innlegget Link to post
Thosse Svart 2.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2016 Lurer på hva Knurrbart bygger sin bastante påstand på. Klart det går an til å bygge en stabil og fin flytebrygge med 1,5 meters bredde. Kommer helt an på tyngden det. Min plan var å bygge ramme i 2x6, pluss avstivninger. Dekket i treverk også, så blir jo ikke store vekten. Den vil vel ligge ganske høyt i vannet uansett om den er 2 eller 1,5 m brei. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Nofi anbefaler vel 2,4 m bredde på sine brygger for å oppnå god stabilitet. Brukte to doble 315 mm rør fylt med isopor på brygga jeg bygde, flyter passe høyt for en småbåt og har god oppdrift Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 (redigert) Ja sjøl ville eg hatt så bred som mulig og alltid minst 2.5 meter men det spurtes nå om et absolutt minimum. Sjøl har eg 3 meter nå og det er et hav av forskjell på den og den gamle på 2.5 Redigert 2.August.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Jeg tror 1,5m bredde vil bli noe ustabilt. Spesielt med runde 200l fat under. Oppdriften vil variere med antall kilo belastning, fordi volumet i tønnene øker til dypere de stikker (fram til vannet når midten av tønnene). Selv med firkanta flyteelementer i full bredde tror jeg dette vil være i grenseland. Tror nok anbefalingen til Nofi som nevnes kommer fra erfaring, men om anbefalingen gjelder offentlige brygger til allmenn bruk så er nok toleransene gode. Til privat bruk tror jeg nok 2m går veldig fint. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Min plan var å bygge ramme i 2x6, pluss avstivninger. Dekket i treverk også, så blir jo ikke store vekten. Den vil vel ligge ganske høyt i vannet uansett om den er 2 eller 1,5 m brei. Ja, dersom du ikke vekter den en del ned så vil den nok ligge (for?) høyt i vannet - uansett om du bredder den opp til to meter. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 -som det blir nevnt, med runde fat blir det ihvertfall ikke bedre... Da må du i det minste ha kortsiden av fatet ut mot bryggens langside. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Klart det går an til å bygge en stabil og fin flytebrygge med 1,5 meters bredde. Kommer helt an på tyngden det. Tyngden har ingenting å si annet enn treghet i bevegelser. Blir ikkje mer stabil av mer vekt. Hvis du derimot mener utforming så er jo alt mulig. Men la oss nå anta at når det spørres om en flytebrygge -at utforming og konstruksjon er som på en std flytebrygge og ikkje ei hvis-om-&men-slik og slik så kan det vær mulig om en ikkje skyr enten kostbare eller omstendelige løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Hei om du vil ha 1.5 i bredde så kan du lage brygga formet som en T i landgang enden ! Da får du muligens en noe mer stabil brygge ? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Min far har en fabrikkbygget flytebrygge fra Vestlandsbryggen som er 1,5X5 (mulig lengden er 6)m. Den velter overhodet ikke, men er ikke det mest behagelige jeg går på og den oppleves som "levende". Men ja, det går helt fint an med en så small brygge, men jeg støtter meg til anbefalingen om minimum 2,0 meter som bredde om du ikke har store begrensninger på tilgjengelig plass (min far har kun 5 m strandlinje og for å også ha plass til båt ved bryggen falt valget på en smal brygge). Selger opplyste at den ville oppleves som noe mere stabil med årenen etter at det etablerer seg marin groe/ballast under bryggen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.