Jump to content

Flytebrygge 1.5x5 meter, ustabil ?

Thosse

Recommended Posts

Lurer på hva Knurrbart bygger sin bastante påstand på. Klart det går an til å bygge en stabil og fin flytebrygge med 1,5 meters bredde. Kommer helt an på tyngden det.

Min plan var å bygge ramme i 2x6, pluss avstivninger. Dekket i treverk også, så blir jo ikke store vekten. Den vil vel ligge ganske høyt i vannet uansett om den er 2 eller 1,5 m brei.

Jeg tror 1,5m bredde vil bli noe ustabilt. Spesielt med runde 200l fat under. Oppdriften vil variere med antall kilo belastning, fordi volumet i tønnene øker til dypere de stikker (fram til vannet når midten av tønnene).

Selv med firkanta flyteelementer i full bredde tror jeg dette vil være i grenseland.

Tror nok anbefalingen til Nofi som nevnes kommer fra erfaring, men om anbefalingen gjelder offentlige brygger til allmenn bruk så er nok toleransene gode.

Til privat bruk tror jeg nok 2m går veldig fint.

Min plan var å bygge ramme i 2x6, pluss avstivninger. Dekket i treverk også, så blir jo ikke store vekten. Den vil vel ligge ganske høyt i vannet uansett om den er 2 eller 1,5 m brei.

Ja, dersom du ikke vekter den en del ned så vil den nok ligge (for?) høyt i vannet - uansett om du bredder den opp til to meter.

Klart det går an til å bygge en stabil og fin flytebrygge med 1,5 meters bredde. Kommer helt an på tyngden det.

Tyngden har ingenting å si annet enn treghet i bevegelser. Blir ikkje mer stabil av  mer vekt. Hvis du derimot mener utforming så er jo alt mulig. Men la oss nå anta at når det spørres om en flytebrygge -at utforming og konstruksjon er som på en std flytebrygge og ikkje ei hvis-om-&men-slik og slik så kan det vær mulig om en ikkje skyr enten kostbare eller omstendelige løsninger.

Min far har en fabrikkbygget flytebrygge fra Vestlandsbryggen som er 1,5X5 (mulig lengden er 6)m. Den velter overhodet ikke, men er ikke det mest behagelige jeg går på og den oppleves som "levende". Men ja, det går helt fint an med en så small brygge, men jeg støtter meg til anbefalingen om minimum 2,0 meter som bredde om du ikke har store begrensninger på tilgjengelig plass (min far har kun 5 m strandlinje og for å også ha plass til båt ved bryggen falt valget på en smal brygge).  

Selger opplyste at den ville oppleves som noe mere stabil med årenen etter at det etablerer seg marin groe/ballast under bryggen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...