Jump to content

Yamaha 85


Trym

Recommended Posts

Hei.

Kjøpte meg en 17" sunwind i vår uten motor.

Trenger da formelig motor. :puke:

Jeg vil gjerne ha den opp i 30++ knop. Så 85 gamp burde holde.

Fant en på www.finn.no som jeg så grei ut.

Men mine motor ferdigheter er sterkt begrenset, derfor håper jeg på litt hjelp. :smiley:

 

her ligger annonsen

 

yamaha (!) men, siden jeg har lite peil på motor er det kanskje lurer med en mindre motor av nyere merke?

Kan ikke gi over 20 lapper. (Er lærling. 20k SVIR!)

 

Si hva dere synes om motoren, kanskje dere har noen erfaringer om de?

 

Blir glad for all hjelp.

 

mvh Trym

Link to post
Share on other sites

Hei Trym!

Min Yamaha 60 CE fra 83 har enda ikke hatt et feilslag, så i utgangspunktet skulle denne fra 84 som er overhalt for 14 K være et bra kjøp. Men en motor som har rundet 20 år i sjøen kan jo ha pådratt seg et og annet, vanskelig å råde deg i dette tilfellet. Får du prøvekjøre den blir du kanskje mer sikker i din sak?

Lykke til!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Ser jeg "80" er det eneste jeg tenker- slitte deler og nina hagen.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, hvis det er Nina Hagen som har hatt den så ville jeg ha vært noe betenkt :lol::lol::lol: .

 

Men hvis den har fått godt vedlikehold og noenlunde brukbar behandling ellers så bør ikke alderen være noe stort problem.

 

Det hadde kanskje vært en ide å prøve å finne ut hvorfor den måtte overhales? Hardt kjør, slitasje over lang tid eller rett og slett uflaks?? Kjekt å vite, da det kan si en del om hvordan motoren har blitt behandlet opp gjennom årene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke selv har peiling på motorer, og må kjøpe en motor i denne aldersgruppa uten at den kan prøvekjøres, så er jeg redd dette får litt vel mye preg av lotteri... - dette gjelder uansett om vi snakker om Yamaha eller andre merker. Du bør i hvertfall sørge for å få med deg en motorkyndig person!

 

Lykke til med motorjakta!

Link to post
Share on other sites

så 20 år er ikke noe spesielt lang tid for en utenbordsmotor?

Ser jeg "80" er det eneste jeg tenker- slitte deler og nina hagen.

 

Får ikke prøvekjørt den heller, så jeg må nesten bare satse på hell  :sad:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er veldig lang tid, de fleste motorer av slik årgang er så slitt at du ikke kan stole på de.

Få dokumetert hva slags overhaling som er gjort, samt at du prøvekjører motoren skikkelig og tester at kjøling, trekkraft osv. virker greit..

Uansett så blir det et "lotteri", den eldste påhengeren jeg har eid var 10 år gammel, ville ikke hatt noe eldre til bruk på sjøen.. Sikkerheten går først..

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Yamaha's 3 sylindrede motorer er driftssikre og holdbare motorer, men som sagt over, 20 år er lang tid hvis man ikke kjenner historikken til motoren.

Ikke nødvendigvis slitasje som tar knekken på de, heller korrosjon og att de rett og slett står seg istykker.

 

En mulig årsak til overhalingen kan feks være utslitte veivtetninger.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En prøvekjøring på land viser jo om motoren starter lett og går pent,

men den viser jo ikke hvordan den oppfører seg under belastning.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har nå kjøpt motoren (!!)

Betalte 19 høvdinger. Fikk med meg broren min som har endel peil, Synes den så veldig bra, noe han var enig i. Vi startet den- på land. Startet på fint på første osv. (han har selvfølgelig varme den opp før jeg kom, men alikevel...)

Håper nå jeg ikke er blitt lurt - for karen var svær , så klaging er utelukket :lol:

 

Men jeg håper nå som sagt at alt fungerer som det skal og at motoren i det hele tatt passer... :smiley:

Lurer deretter på om noen har noen tips ang. vedlikehold osv. Ting jeg BØR skifte, hvor lang tid før jeg må skifte olje osv osv.

alt av interesse.

 

Mvh Trym.

 

(En glad og lykkelig trym!)

Link to post
Share on other sites

Lykke til med motor!

En ting å være obs på med både gamle og nye påhengere er bensintilførselen. Gå over alle slanger, koblinger, blæra og sjekk at det ser bra ut. Også lurt å montere et skikkelig filter med vannutskiller, det kan fort spare deg for mye trøbbel.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...