Key Freak Svart 24.August.2016 Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Gikk du indre leia over Rakke ? Vi tok den i år i stille vær og det var overraskende godt merket. Ble det ikke gjort en jobb med merkingen av den indre leia for bare 2-3 år siden? Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
VannTro Svart 24.August.2016 Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 (redigert) Du finner sikkert ikke merkene på kartet Lars da dette ble gjort for bare 4 år siden. Jeg hadde hytte i Naverfjorden(den fjorden som går inn rett på sydsiden av Rakke) og brukte skjærgårdsjeep mye over Rakke til og fra Stavern så jeg er relativt godt kjent der. I år kom vi fra Valle og da det var veldig stille og fint vær, fant jeg ut at jeg skulle friske opp gamle minner. Det resulterte i at jeg kom rett inn i den nye leia som jeg nå mener å huske består av ca. 7-8jernstaker. De hadde rett og slett merket den leia jeg pleide å gå når det ikke var merker der. Må for øvrig få nevne at dette IKKE er ei lei man bruker om det blåser mer enn si 5m/s, da blir det mye rart sjø og strøm der. Kos dere i Stavern for gang nr. 2 på turen! Beskrivelse av leia over Rakke her: https://baatplassen.no/i/topic/103703-beskrivelse-av-lei-gjennom-rakkebåene/ Redigert 24.August.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 24.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Vi ligger fremdeles i Stavern, men som eneste båt på flytebryggen der det var en liten aning av vind og litt svell, flyttet vi oss inn lunt og stille bak moloen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 24.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Og her ligger vi lunt og godt med kort avstand til redningsskøyten. Som eneste gjestebåt i havnen, avviste den blide havnekapteinen forsøket på å betale havneavgift! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 24.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Når en ligger mot en steinmolo, er det greit å fendre godt, he he. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 24.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 (redigert) Nå er det snart natti natti, vindstille, alene ved moloen og 19gr. Trude med skipshunden i armkroken ligger inne i salongen og ser på TV mens jeg sitter og ser ut med litt rødt i glasset. Livet er godt! Redigert 24.August.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
baatsman Svart 24.August.2016 Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Høres bra ut Lars. Hyggelig med ferie utenom sesong og. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Pequod Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Både høres og ser deilig ut ja! Selv begynner jeg på jobb om halvannen time... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 25.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Dermed har vi kommet oss litt lenger hjemover. Vi gikk fra Stavern i formiddag og hadde en litt sliten tur hit til Krukehavnen der vi nå ligger som eneste gjestebåt. Turen gikk greit omtrent uten vind, men med regn og dårlig sikt og gammel rotete sjø på 1,5m inn fra siden, var det godt å komme i havn. Neste stopp blir nok hjemmehaven i Son. Det blir nok ikke før søndag da det snart skal blåse opp til mot 15m/s. Og vi har det ikke travelt. Her ligger vi godt med landstrøm og vann og butikk med øl 5 minutter unna. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 28.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Havnen i Kruke ble faktisk helt full i helgen, helgebåtene holder ut. Men idag ble det siste etappe for årets 2. båtferie. Vi gikk direkte hjem til Son i formiddag i lett, regn men greie sjøforhold. Så nå er vi klar for helgeturer utover høsten. Med 50 dagers båtferie på Svenskekysten fra 1. mai, og nå 26 dager i Vestfold og Telemark får en være fornøyd. Og alt har fungert med både båt og mannskap. Litt kluss hadde jeg med 4G+ minirouteren fra Telia, og for to dager siden sprakk dassringen i amerikansk eik (!) på dassen. Så nå skal routeren en tur til Telia, og jeg må kjøpe egnet lim og tvinge til dassringen og fikse den. Takk til de som har fulgt med på denne tråden selv om det ikke har blitt så mange bilder. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Takk for turen Lars :-) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Takk for bilder og rapporter, Lars!Det er alltid moro og lærerikt å følge dere! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Takker for turen Lars ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
TICORA Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Takk for turen Lars. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Fin tur Lars, men jeg trodde du var på 5 års treffet til Saga klubben? Var ikke du en av stifterne av Oslofjord avdelingen? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lars H. Svart 28.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Jeg var vel ikke en av stifterne, men jeg var med på stiftelsesmøtet, jeg og de som da ble styret i avdelingen. I og med at vi ikke visste når vi var tilbake fra denne båtferie nummer 2, ble det vanskelig å melde seg på. Og så er det det at vi har hund som vi ikke vil la være alene i båten på feks. jubileumsmiddagen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Whiskey Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Synd med den dassringen :'( men må si at om det er et sted jeg foretrekker plast, ok bortsett i skroget, er det nok der... Men ellers hyggelig lesning fra sofakroken hjemme. Klør litt etter å dra ut, men så er det jobben... (og uten den, ingen båt) Blir det en båtferie nr 3 før kulda setter inn? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Lars H. Svart 28.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Nei, men det er jo to måneder igjen for mange fine helgeturer. Når det gjelder dassringen med lokk, ble det litt morsomheter da jeg kjøpte den på båtmessen på Sjølyst og skulle ta trikker derfra. Jeg hadde mye i hendene, så da jeg skulle få frem lommeboken for å betale for trikketuren, hang jeg dassringen rundt halsen med lokket ned som et forklæ. Det var mange av de andre passasjerene som humret og lo da. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lurvetass Svart 4.September.2016 Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Hei Lars. Har fulgt med dere i sommer og synes det er flott med innlegg og bilder. Og du er nok et forbilde for mange av oss som er noen år yngre med fornuftige kommentarer og innlegg har på forumet. Men jeg lurer på en ting. Dere bruker båten mye og har holdt dere til samme båt i mange år. Ikke har du trefotsyken heller har du skrevet her tidligere. Savner dere aldri litt mer plass og kanskje en dør som kan lukkes når dere er ute tidlig eller seint i sesongen? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Lars H. Svart 4.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Ja, som du sier så har vi hatt denne båten ganske så lenge. Båten er en 1986 modell som vi kjøpte et år gammel i 1987. Den gang var det en stor båt. I reklamen fra Sagaboats sto det: "Hvorfor nøye seg med en liten båt når en kan ha en hytte på sjøen?". Større båt har vi faktisk aldri vurdert. Vi har ikke barn, så for to voksne mennesker pluss skipshund er båten stor nok. Den har jo en god salong fremme pluss egen akterkabin til å sove i. Båten er lett å håndtere for meg som snart fyller 73 år, og vi får alltid plass i havnene. Andre fordeler er at båten er betalt ned for mange år siden, og at forsikring er lav og at avgiftene i gjestehavnene er de laveste. Enda en fordel, er at jeg kjenner båten inn og ut både elektrisk og motormessig. Men selvfølgelig er det ting vi kunne ønsket oss anderledes. Som du sier, så hadde en båt med bakvegg vært greit tidlig vår og sent høst. Men vi har en god Eber varmer, og i de tidsperiodene ligger vi i gjestehavn med tilgang til 230V for ekstra varme fra en vifteovn. En annen ting som kunne vært bedre, er sitteplassen i "uterommet". Der kunne det gjerne vært litt mer comfort.. Og så var det med å bakke med en snekke med en propell. Her kan det være kronglete når jeg vil bakke en retning, og båten en annen. Jeg har faktisk store planer om å få meg en baugpropell før neste sesong. Så det blir nok ikke til at vi noen gang bytter båt. Skulle det blitt et bytte, måtte i hvert fall det ikke bli til en større båt, - kanskje til en velholdt Saga 29 LS med bakvegg? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lurvetass Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Ja, som du sier så har vi hatt denne båten ganske så lenge. Båten er en 1986 modell som vi kjøpte et år gammel i 1987. Den gang var det en stor båt. I reklamen fra Sagaboats sto det: "Hvorfor nøye seg med en liten båt når en kan ha en hytte på sjøen?". Større båt har vi faktisk aldri vurdert. Vi har ikke barn, så for to voksne mennesker pluss skipshund er båten stor nok. Den har jo en god salong fremme pluss egen akterkabin til å sove i. Båten er lett å håndtere for meg som snart fyller 73 år, og vi får alltid plass i havnene. Andre fordeler er at båten er betalt ned for mange år siden, og at forsikring er lav og at avgiftene i gjestehavnene er de laveste. Enda en fordel, er at jeg kjenner båten inn og ut både elektrisk og motormessig. Men selvfølgelig er det ting vi kunne ønsket oss anderledes. Som du sier, så hadde en båt med bakvegg vært greit tidlig vår og sent høst. Men vi har en god Eber varmer, og i de tidsperiodene ligger vi i gjestehavn med tilgang til 230V for ekstra varme fra en vifteovn. En annen ting som kunne vært bedre, er sitteplassen i "uterommet". Der kunne det gjerne vært litt mer comfort.. Og så var det med å bakke med en snekke med en propell. Her kan det være kronglete når jeg vil bakke en retning, og båten en annen. Jeg har faktisk store planer om å få meg en baugpropell før neste sesong. Så det blir nok ikke til at vi noen gang bytter båt. Skulle det blitt et bytte, måtte i hvert fall det ikke bli til en større båt, - kanskje til en velholdt Saga 29 LS med bakvegg? Vi drømte om Saga 27 eller Tresfjord 29 tidlig på 90 tallet da vi kjørte med Hanto 24. Drømmen var mer plass og aktekabin. Nå har vi 23 foter og drømmer fortsatt om litt større. Men som du sier lett å håndtere er viktig sammen med alltid plass. Og med bakvegg mister du muligheten til åpen båt på fine dage hvis ikke du går for flybridge. Lykke til med baugproppen hvis ikke dere blir litt gærne i vinter å kjøper dere en mer moderne båt med ferdig baugpropell. Jeg har duopropp bak på vår og det er veldig kjekt å kjøre med. Ikke mye visping foran selv om jeg har muligheten. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
LeviCorsair Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Så det blir nok ikke til at vi noen gang bytter båt. Skulle det blitt et bytte, måtte i hvert fall det ikke bli til en større båt, - kanskje til en velholdt Saga 29 LS med bakvegg? Kanskje vi får se en prosjekt-tråd fra Lars ?? Baugpropell og bakvegg...... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Lars H. Svart 5.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Nix! Men nå har jeg snakket med Polyglass som holder til i hjemmehavnen min i Son. De tar gjerne jobben med å montere visp. De var positiv til å ta jobben innendørs en gang etter at jeg har fått båten på land en gang ut i oktober så sant den ble plassert i ytre rad, og det blir alltid Trudelutt iom. at vi alltid er blant de 10 første ut om våren. Hvilken type visp, diameter på tunnel og pris, tar vi når båten er på land og plass for visp kan sjekkes. Kraften på vispen var tydeligvis ikke det viktigste, men derimot tunnel diameteren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.