nomane Startet 2.August.2016 Link til dette innlegget Startet 2.August.2016 Har et Isotherm kjøleskap type CR49 model nr 1049BA1CD0027. Problemet er som følger: Skapet kjøler ikke, det er strøm til skapet og både lys og vifte virker. Når jeg skrur bryteren fra "AV" posisjon til "PÅ" starter viften. Men skapet blir ikke kaldt, har stått på i over 1 døgn. Når jeg så skrur bryteren fra "PÅ" til "AV", slutter ikke viften å gå. Må da dra ut sikringen for å få viften til å slutte å gå. Viften er så av når jeg setter sikringen på plass igjen. Er det noen som har en anelse eller tanke om hva problemet kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Har du forsøkt å koble kjøleskapet direkte på batteriet? Den bryteren høres ikke helt frisk ut. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
nomane Svart 2.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Nei har ikke det, skapet har jo strøm. Hører forresten at det "klikker" i bryteren i det jeg skrur fra "AV" til "PÅ" Sitér dette innlegget Link to post
Oblivious Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Kjenner du om selve kompressoren starter? Du kan kjenne dette på selve enheten. Om den starter kan det da være at kjølemediet har lekket ut.At det klikker når du vrir fra Av til På tilsier vel bare at termostaten kobler inn.. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Alle kjøleskap vil med tiden miste litt kjølevæske. Tilslutt så er det for lite igjen til å kjøle. Hvis skapet er gammelt så må du kanskje etterfylle. Dvs levere det inn for etterfylling. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 (redigert) Mitt kjøleskap kjøler ikke hvis den går under 12,2 volt... Om det er riktig vet ikke jeg? Redigert 3.August.2016 av thomas73 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomane Svart 3.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Kan ikke kjenne eller høre at kompressoren starter. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Kan ikke kjenne eller høre at kompressoren starter. Da er ikke problemet for lite kjølevæske. For da hadde kompressoren gått hele tiden. Du bør da søke etter en en elektrisk eller elektronisk feil. Det er en automatikk som sørger for at skapet slår seg av når spenningen blir for lav. Sjekk at du har nok spenning frem til kjøleskapet. 12-12,5 V bør holde. Tror du må godt ned på 11-tallet før de kutter. Hvis du har nok spenning så er det nok en elektronisk feil i styringen. Det er utenfor mitt kompetanseområde. Sitér dette innlegget Link to post
nomane Svart 3.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Jeg tenker også at det ikke er noe problem med for lite kjølevæske. Det rare er jo at viften ikke slår seg av når jeg setter bryteren i "av" posisjon. Hvem er egentlig hoved importør av Isotherm? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 (redigert) Kanskje denne kan hjelpe? http://www.seatronic.no/pdf/isotherm/Pages%20from%20Manual%20CR%2042-130-svensk.pdf Jeg erfarte at litt irr på en kabelskjøt (kabelsko) var nok til dårlig effekt på kjøleskapet. Etter at jeg fikset det har det gitt oss kald og god mat i hele sommer Flak er importør i Norge nå http://www.norboat.no/nyheter/?article_id=590 Redigert 3.August.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Jeg hadde også dette problemet med et Isotherm kjøleskap for noen få år siden. Det viste seg at det var en elektronisk styringsenhet som var defekt. Jeg fikk kjøpt en ny slik og da fungerte det igjen. Du kan lese om dette i en gammel tråd her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Her har du deleliste. http://www.isotherm-parts.com/PDF/parts_diagram_list/IM-CR49.pdf Jeg ville nok lett ettet feil i styringsenheten. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Fant et tips om hvordan du tvangskjører kompressoren uten styringsmodulen. Virker det da så vet du hva som er feil. Tech tip: to test this module, put a jumper between the T (Thermostat) and C (Compressor) terminals. The compressor should start and run at low speed. If the compressor doesn't start, you may need to replace this module. Og her har du delen: (koster å være kar :-)) http://www.isotherm-parts.com/index.php?main_page=product_info&cPath=15_19_42&products_id=1850 Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 kompressoren går på vekselstrøm,mens lys og vifte går på likestrøm. Hadde samme problem der den "omvendte likeretteren" (husker ikke navnet i farten) hadde tatt kvelden. kjøpte ny styreenhet,alt i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Jeg hadde også dette problemet med et Isotherm kjøleskap for noen få år siden. Det viste seg at det var en elektronisk styringsenhet som var defekt. Jeg fikk kjøpt en ny slik og da fungerte det igjen. Du kan lese om dette i en gammel tråd her på forumet. Hei Eg hadde same problem i fjor. Teiknet på at styringseininga er defekt var at kompressoren freistar å starta, men stoppar etter kort tid. Ask Sitér dette innlegget Link to post
nomane Svart 3.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Jeg hadde også dette problemet med et Isotherm kjøleskap for noen få år siden. Det viste seg at det var en elektronisk styringsenhet som var defekt. Jeg fikk kjøpt en ny slik og da fungerte det igjen. Du kan lese om dette i en gammel tråd her på forumet. Hadde du akkurat samme symptomene på som jeg har beskrevet? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Hadde du akkurat samme symptomene på som jeg har beskrevet? Så vidt jeg husker var det nøyaktig samme symptomer, også det med at vifta ikke sluttet å gå nå bryteren ble slått av. Vifta startet opp så fort kjøleskapet ble slått på og kompressoren forsøkte å starte et par ganger med litt opphold mellom (det kom er lite rykk i den som var lett å merke hvis jeg holdt hånda på). Det eneste som gikk var vifta. Elektronikkenheten var veldig enkel å bytte ut og skapet fungerte helt greit etterpå. Jeg leste om dette i en gammel tråd her, og da jeg fikk enheten til nettopris tok jeg sjansen på å forsøke det. Kan selvfølgelig ikke garantere at det virker for deg, men hvis det går får du et "billig" kjøleskap. Sitér dette innlegget Link to post
nomane Svart 4.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Så vidt jeg husker var det nøyaktig samme symptomer, også det med at vifta ikke sluttet å gå nå bryteren ble slått av. Vifta startet opp så fort kjøleskapet ble slått på og kompressoren forsøkte å starte et par ganger med litt opphold mellom (det kom er lite rykk i den som var lett å merke hvis jeg holdt hånda på). Det eneste som gikk var vifta. Elektronikkenheten var veldig enkel å bytte ut og skapet fungerte helt greit etterpå. Jeg leste om dette i en gammel tråd her, og da jeg fikk enheten til nettopris tok jeg sjansen på å forsøke det. Kan selvfølgelig ikke garantere at det virker for deg, men hvis det går får du et "billig" kjøleskap. Da prøver jeg rett å slett på å bestille meg en ny Elektronikkenhet Det er denne du tenker på ikke sant? http://www.seatronic.no/kjoleskap-kjolebokser-c-236_505/isotherm-el-del-danfoss-p-4281 Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Du skriver ikke noe om lysdiodene, hvilken farge og blinker noen av de. De indikerer feilen du har. Jeg byttet "hjernen". Den kostet ikke så mye. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Olevine Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Da prøver jeg rett å slett på å bestille meg en ny Elektronikkenhet Det er denne du tenker på ikke sant? http://www.seatronic.no/kjoleskap-kjolebokser-c-236_505/isotherm-el-del-danfoss-p-4281 Det likner veldig på denne her ja. Sitér dette innlegget Link to post
nomane Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Da er El-enheten byttet og kjøleskapet fungerer som det skal igjen. Takk for mange gode tips her :) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Så bra! Jeg fikk tipset her, så da skulle det bare mangle at det ikke skal deles videre med andre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.