Jump to content

Rana 530 - hvorfor bare 10,5 knop med 25 hk


Even Neve

Recommended Posts

Hvor lenge har du hatt båten, og hvem har valgt ut propell til motoren?

Turteller?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kan nok være lurt å montere turteller, eller i det minste en håndholdt for å sjekke.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

kan være greit å sjekke data på propellen, stigning kan stå innstemplet på et av bladene , men står vanligvis preget inn i navet slik at du må ta den av for å sjekke. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hva som er normalt turtall på den motoren vet jeg ikke, men det høres ut til at det er såpass høyt at du burde fått bedre fart.

 

Antar at propell er fri for skade.

Det forekommer at propeller slipper i vulkaniseringen mellom propell og indre gods. Har ikke opplevd det selv, men da tror jeg du mister all fart...

Link to post

Dagens modell 25 hk 4-takt har turtallsområde 5000-6000 på max så da er det jo innafor sånn sett hvis det er likt med gjeldende motor.

Er motor korrekt trimmet ut?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 uker senere...

Dagens modell 25 hk 4-takt har turtallsområde 5000-6000 på max så da er det jo innafor sånn sett hvis det er likt med gjeldende motor.

Er motor korrekt trimmet ut?

 

Nå har jeg montert en turteller og jeg får bare 4900 rpm på maks viser det seg, den håndholdte måleren ga feil resultat. Propell er en 10 7/8,  11 pitch/ 3 blader - jeg forstår det slik at årsaken til lavt turtall kan være 

 

1) For stor propell 

2) For høy stigning

3) Feil med kontrollboks/feil justert wire 

4) Andre årsaker ?? 

 

Å skifte propell har fort en kostnad på 1500 kr så jeg vil gjerne utelukke de andre mulige årsakene først. 

 

Hvordan sjekker jeg gasswire ? Kan problemer med tenning eller drivstofftilførsel gi for lavt turtall? 

Link to post

fant en gammel yamaha kjørefakta hvor det testes en Crescent 550 med 2003 F25.  Båt med ca samme vekt om skapelse som 530.    Der brukte de propell med 10" stigning som ga 19,5 knop v/ 2 personer / 5800 rpm. 

 

Så vil tippe 10" vil funke bedre enn 11" her.  Også enig i at turtallet som oppnås burde gi mer fart. Kan jo tenkes at det er vulkinga som slipper, men kanskje mer sannsynlig at propellen mister taket i vannet..? 

 

hvordan er motor montert mtp. høyde kavitasjonsplate i forhold til bunn? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Synes 5400 o/min høres lite ut i fri......da turtallsområde er 5000 til 6000. Skulle tro nåla gikk glatt over 6000 i fri?

 

Bensintilførsel er grei, har du sjekka filter?

 

 Som sagt jeg har IKKE testet turtall i fri, tallet 5400 var under belastning og det var feil. 

 

 

Du skal ikke sjekke dette i fri.. Turtallet skal sjekkes under last og oppnå fabrikantens område der. De fleste motorer kan ta skade av å ruses i fri

  

Ok. Høres fornuftig ut for så vidt, men hvordan feilsøker man gasswire ? 

Link to post

De fleste nyere motorer har turtallskutt i fri. Får ikke mer enn ca 2000 rpm.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 Som sagt jeg har IKKE testet turtall i fri, tallet 5400 var under belastning og det var feil. 

 

 

  

Ok. Høres fornuftig ut for så vidt, men hvordan feilsøker man gasswire ? 

Hvis det er forgassere på motoren din så må du sjekke at gasspjelene åpner maks når du har fullt utslag på gasskontrollen(bånn gass). Hvis ikke må du sannsynligvis justere wiren et eller annet sted

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...