Even Neve Startet 2.August.2016 Del på Facebook Startet 2.August.2016 Hadde GPS med ombord for første gang i dag, logget bare 10.5 knop med 25 hk 4 takter mariner. To personer ombord og ikke mye last. Ikke grodd båt.I hht produsenten sine egne spek er dette alt for lavt. Hva kan problemet skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Hvor lenge har du hatt båten, og hvem har valgt ut propell til motoren? Turteller? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Havlengt Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 - Vatn i dobbelbunn? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 Nå er det ikke noen dobbelbunn i den båten så vit jeg vet. Har hatt samme båt med 25 Hk på og den gikk langt bedre en det din. Tror ikke du får ut riktig ytelse av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 Om det er vann under dørken kan sees ved å ta opp luke i dørk. Hadde en slik med 40 hk Yamaha, logger 23-24 knop Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 dobbeltbunn i de 530 jeg har vært oppi. Kan feks være at propellen er for stor, slik at motoren ikke kommer opp i rett turtall..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Even Neve Svart 3.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2016 Har ikke sjekket propell, samme som sto på da jeg kjøpte brukt. Har ikke turteller og synes det er vanskelig å fastslå om turtallet er rett.Har vanskelig for å tro at det er vann i båten. Er det virkelig dobbeltbunn? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 Kan nok være lurt å montere turteller, eller i det minste en håndholdt for å sjekke. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bårdp Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 (redigert) Nei det er ingen dobbelbunn i den båten. Vannet som måte være i kjølen under dørken ser du jo i luken bake. Mener jeg fikk ca 20 kn med 25 Hk Yamaha alene i båten. Redigert 3.August.2016 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 kan være greit å sjekke data på propellen, stigning kan stå innstemplet på et av bladene , men står vanligvis preget inn i navet slik at du må ta den av for å sjekke. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eureka Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 Har du gir/ gass-spake ? Feil justert wire? Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 Inne på noe nå! Kanskje kontrollboksen ikke gir full gass? Eller for stor propell? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Even Neve Svart 4.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2016 Turtall på fullt gasspådrag er 5400,hva forteller det? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Hva som er normalt turtall på den motoren vet jeg ikke, men det høres ut til at det er såpass høyt at du burde fått bedre fart. Antar at propell er fri for skade. Det forekommer at propeller slipper i vulkaniseringen mellom propell og indre gods. Har ikke opplevd det selv, men da tror jeg du mister all fart... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Dagens modell 25 hk 4-takt har turtallsområde 5000-6000 på max så da er det jo innafor sånn sett hvis det er likt med gjeldende motor. Er motor korrekt trimmet ut? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Even Neve Svart 1.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2016 Dagens modell 25 hk 4-takt har turtallsområde 5000-6000 på max så da er det jo innafor sånn sett hvis det er likt med gjeldende motor. Er motor korrekt trimmet ut? Nå har jeg montert en turteller og jeg får bare 4900 rpm på maks viser det seg, den håndholdte måleren ga feil resultat. Propell er en 10 7/8, 11 pitch/ 3 blader - jeg forstår det slik at årsaken til lavt turtall kan være 1) For stor propell 2) For høy stigning 3) Feil med kontrollboks/feil justert wire 4) Andre årsaker ?? Å skifte propell har fort en kostnad på 1500 kr så jeg vil gjerne utelukke de andre mulige årsakene først. Hvordan sjekker jeg gasswire ? Kan problemer med tenning eller drivstofftilførsel gi for lavt turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Hva er er fullt turtall i fri? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 fant en gammel yamaha kjørefakta hvor det testes en Crescent 550 med 2003 F25. Båt med ca samme vekt om skapelse som 530. Der brukte de propell med 10" stigning som ga 19,5 knop v/ 2 personer / 5800 rpm. Så vil tippe 10" vil funke bedre enn 11" her. Også enig i at turtallet som oppnås burde gi mer fart. Kan jo tenkes at det er vulkinga som slipper, men kanskje mer sannsynlig at propellen mister taket i vannet..? hvordan er motor montert mtp. høyde kavitasjonsplate i forhold til bunn? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kweelhouse Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Hva er er fullt turtall i fri? Beklager, jeg så ikke ditt svar tidligere Sitér dette innlegget Link to post
Even Neve Svart 1.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2016 Kweelhouse jeg har ikke målt i fri, 5400 i gear var feil viste det seg Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Synes 5400 o/min høres lite ut i fri......da turtallsområde er 5000 til 6000. Skulle tro nåla gikk glatt over 6000 i fri? Bensintilførsel er grei, har du sjekka filter? Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Du skal ikke sjekke dette i fri.. Turtallet skal sjekkes under last og oppnå fabrikantens område der. De fleste motorer kan ta skade av å ruses i fri Sitér dette innlegget Link to post
Even Neve Svart 1.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2016 Synes 5400 o/min høres lite ut i fri......da turtallsområde er 5000 til 6000. Skulle tro nåla gikk glatt over 6000 i fri? Bensintilførsel er grei, har du sjekka filter? Som sagt jeg har IKKE testet turtall i fri, tallet 5400 var under belastning og det var feil. Du skal ikke sjekke dette i fri.. Turtallet skal sjekkes under last og oppnå fabrikantens område der. De fleste motorer kan ta skade av å ruses i fri Ok. Høres fornuftig ut for så vidt, men hvordan feilsøker man gasswire ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 De fleste nyere motorer har turtallskutt i fri. Får ikke mer enn ca 2000 rpm. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
J-R Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Som sagt jeg har IKKE testet turtall i fri, tallet 5400 var under belastning og det var feil. Ok. Høres fornuftig ut for så vidt, men hvordan feilsøker man gasswire ? Hvis det er forgassere på motoren din så må du sjekke at gasspjelene åpner maks når du har fullt utslag på gasskontrollen(bånn gass). Hvis ikke må du sannsynligvis justere wiren et eller annet sted Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.