Jump to content

Hvordan kontrollere kjølesystemet på 60-70hk OMC fra 75-85

WithVital

Recommended Posts

Hei!

Har en eldre Evinrude / Johnson 70/75hk som jeg forsøker å sjekke kjølingen på. Den starter og går, men det kom ingen sladrestråle selv om motoren var på i ca 60 sekunder. Vet at noen bruker litt tid på å få omløpet ordentlig i gang, og den har vært helt tømt og transportert og har stått "tom" en tid før det.

Motoren ble koblet til slange med muffer over inntakene. Det var rikelig med vann i slangen. Etter de 60 sekundene (ish) motoren var i gang, blåste jeg inn i sladrestråleslangen, og det var ingen motstand der. Heller ingen "vannlyder". Kunne høre luft komme inn i blokka (eller hva det nå heter) når jeg blåste.

Under vannintakene, er det et lite hull på babord side (liksom man sitter i båten og ser akterover. Da er det på motorens høyre side nede under inntaket). Hullet er ikke på min 88-modell 40hk Mariner / Yamaha. Det kommer vann tilsvarende en sløv sladrestråle ut der. Skal dette hullet blokkeres?

Ellers la jeg ikke merke til noe spesielt...

Har bestilt verkstedsmanualen fra OMC, men i påvente av den ville jeg høre om noen her inne har en tilsvarende motor (OMC / Evinrude / Johnson 60 - 75hk fra 1975 - 1988) som kan si noe om hvor lang tid det kan ta før sladrestrålen kommer og om det er "skadelig" å la den gå noe tid for å "vente og se".

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

ikke uvanlig at sladrestrålen blokkeres over tid, kan feks prøve å stake opp med grov fiskesene e.l. 

mesteparten av kjølevannet kommer sammen med eksosen ut gjennom propellen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ikke uvanlig at sladrestrålen blokkeres over tid, kan feks prøve å stake opp med grov fiskesene e.l. 

mesteparten av kjølevannet kommer sammen med eksosen ut gjennom propellen

Blåste jo inn i "sladrestråleslangen" (henger ut av motoren) og det var ingen motstand i det hele tatt. Jeg kunne høre luften jeg blåste inn komme inn i toppen av motoren. Slangen sitter godt og lekker ikke.

Kommer alt kjølevannet ut med eksosen uten "pådrag" eller motstand tro? Kan jeg la den gå flere minutter uten sladrestråle hvis det kommer vann ut med eksosen?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Takk :)

Wesling: Motor er nettop kjøpt. Impeller er nok neste steg hvis jeg ikke finner vann i toppen på noe vis.

tkb: Jeg skal kjøre opp trykket i krana. Skal tette den lille sladrestråla under inntaket også. Den synes nok ikke i en tank så den har du aldri sett?

Ivar: Får se om jeg kan gi på litt ekstra vanntrykk.

Har noen av dere en formening om hvor lenge jeg skal / kan vente på sladrestråle? skal jeg måle temp noe sted på blokka og stoppe rundt en gitt temp?

Wesling: Kan jeg "sjekke impeller" eller dennes funksjon uten å ta av undervannshus, koble fra gir osv? Motoren ble etter selgers opplysninger gått over av verksted for halvannet år siden og har bare gått 10-20 timer siden. Selger visste ikke hva som ble gjort, men girolje og "vanlig service" skulle det være. Inkl. komptest (som han sa verkstedet målte til "åtte ett eller annet"). Alt er innenfor og i tråd med selgers opplysninger ellers (komp er 125, 126, 125).

Takk for videoen! Ser ikke så ille ut gitt at bolter og splinter oppfører seg ok. Det bør de kanskje hvis de var av for halvannet år siden :)

Ser ut som omtrent tusen kroner pluss mva fra eBay for hele kittet han har i videoen. Trenger sikkert ikke hele pumpa, men tenker det er dumt å ikke bytte pakningene hvis jeg først skal nedi der. Noen som vet om rimeligere Kits / hus med impeller og pakninger eller bare impeller og pakninger her til lands?

Ser forresten at disse impellerpumpene ikke er selvsmørende og trenger enten høyt trykk i slange / muffe eller vann nesten opp til pumpehusinntaket så jeg skal teste igjen i morgen med høyere trykk i slangen. Evt. får jeg finne meg et stort kar av noe slag og teste i bøtte. Kanskje jeg må kjøpe større muffe også. Er bare så vidt den dekker inntaket og det lekker en del fra den...

Takk for alle svar! Ville bare oppdatere med siste nytt.

Kjøpte en større muffe på Biltema. Den gir vann inn på begge sider. Skulle starte opp i går, men da fant jeg en liten defekt i bensinkoblingen (pakning lakk i koblingen inn til motor), så jeg har vært på BT Alna og kjøpt fire forskjellige OMC-koblinger i dag. West Systems på Alna var tomme (de hadde en deleskuff merket "tank- og motorkobling OMC" som var tom...).

Ingen av de fire OMC-koblingene fra BT passer. De er alle 1-2mm for trange i "bensinhullet", og jeg lurer på om den hannen på motoren er uoriginal. Tok en annen slange fra en tank jeg ikke vet hva har vært til, og den koblingen som er merket "tank end" passer i min motor uten lekkasjer...

Fikk koblet opp alt i dag, og satt på vann. De to hullene hhv under og over vannintaksportene sprutet vann. Jeg teipet dem igjen. Med den nye muffen sto vannet faktisk ut av begge hullene med rimelig god kraft. når jeg klemte muffen mot undervannshuset for å stoppe lekkasjen mellom muffen og hus, hørte jeg vannet bli presset oppover stammen (surklet og boblet).

Etter teip, muffe og vann, fyrte jeg opp saligheten, og sladrestrålen sto som en strek ut av toppen :)

Alt er altså i orden med pumpe, impeller osv. Det skal bare en god del trykk til (eller som tkb erfarte med å måtte ha vann 10cm over inntakene) for å få vannet til å oversvømme / komme i kontakt med pumpehuset som ikke er selvsmørende og derfor ikke pumper før den er i vann selv (pumpa kan ikke lage undertrykk og suge vann inn i seg før vannsløyfen den skal mate).

bilde

Bra. Men trur ikke du trenger å teipe dreneringshullene nå, om du har tilstrekkelig vanntrykk.

Kjøpe en lignende muffe på Yamahasenteret, da den så mye mer robust ut enn di billige som lekker mye vann.

Du har nok rett. Det kommer rikelig vann ut både her og der nå, så teipen er borte :) Tusen takk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...