Jump to content

Hva er best kjøp? Miss Neptim 85 (60k) eller Janneau Rush 77 (85k)

il_freddy

Recommended Posts

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en seilbåt. Jeg har aldri hatt seilbåt før og har nærmest ingen erfaring med seiling, men jeg har erfaring med motorbåter (har motorbåtsertifikat fra Italia og kjørt båter i 30fot størrelse).

Jeg vil kjøpe en rimelig båt, som er enkel å lære å seile med, og som er egnet til korte turer med 2-3 overnattinger.

Jeg vurderer disse to båter:

Jeanneau Rush 77 fra 1987 med nyere motor og jolle med påhengsmotor. Pris: 85k 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=69963257

Miss Neptim 85 fra 1980 med original motor og nyere sail og fall. Pris: 60k

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73615295

De befinner seg i samme havn og jeg får overta plassen i begge tilfeller.

Hvilken av dem er det beste kjøpet for en nybegynner (lettest å seile med)? Hva skal jeg passe på når jeg skal se//teste båten for første gang?

Hvilken er best rent prismessig?

Takk for hjelpen!

Luca

Her er det et klart valg i fordel Janneauen. 7 hk i Neptimen strekker ikke til når du skal forsere motstrøm og kuling. Janneauen ser ut til å være i god stand og i prisen er grei. Bruk at det er to nogenlunde samme båter på markedet i samme området for å se om du kan få Janneauen ned i pris. Lykke til

Ja strøm-problemet er nettopp noe jeg også tenkte på! Allerede i Tromsøsundet kan strømmen være sterk og Neptim annonsen opplyser ikke farten en gang...
Takk for tipset om pruting :-) selv om jeg kan godt se at han vil ha nok med argumenter for at Janneauen har en høyre verdi (nyere motor, alder, mer kjent båt, jolle...).

Foe en som ikke er praktisk med nautisk ordbok på norsk enda... 

Hva betyr "slippsetting"? Og "å gjøre seg flid med" er bra eller ikke? :-)

Uffda, nå følte jeg meg plutselig ganske oldis her;-)

Google "gjøre seg flid med" - det er et ikke-nautisk uttrykk, så finner du nok svaret.

Slippsetting = heise på land for vedlikehold, reparasjon, eller inspeksjon.

Takk for svaret. Men slippsettingen er vel ikke noe man hjør i forkant av salget, eller? Det ville nok koste flere tusen kr bare å få båten på landet. Eieren påstår egentlig at vårpussen ble gjort, selv om det ikke finnes bilder om det i annonsen.

Når det gjelder det andre uttrykket har jeg funnet ut hvs det betyr :-)

Det er lurt å få sjekket båten på land før du undertegner kontrakt og overfører penger.

Hvis du etter å ha besiktiget og prøveseilt/ prøvekjørt en båt på vannet har bestemt deg for en båt, avtal pris med selger. Så tar dere den på land for en sjekk - og da kan du ta opp eventuelle feil/ mangler under vannlinjen som kommer frem under opptaket - og hvorvidt dette medfører at du trekker deg fra kjøpet eller om det skal medføre prisavslag. Hvis disse kjørereglene er avklart på forhånd, så merker du fort om du har med en seriøs selger å gjøre.

Det oppstår mange uenigheter etter båtkjøp hvert år - at  der finnes folk som vil kjøpe båter usett/ ikke inspisert på land er en gåte for meg (ikke at jeg tror du vil gjøre det ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...