Jump to content

Bolter i fjellet - ikke kommet nye de siste 40 år?

FredT

Recommended Posts

Jeg har med stor glede benytter vår vakre skjærgårdsnatur i mange mange år. Ligger mest og helst i en uthavn, og da helst longside om det er mulig. Jeg har ikke observert at det har blitt satt ut nye bolter i alle disse årene, selv om antallet båter utvilsomt har eksplodert i samme tidsrum. Noen bolter har blitt borte - rustet bort, og ikke blitt fornyet. F.eks. en ved Jutholmen/Koster som umuliggjør tillegging ved det som var en meget fin Longsideplass. Den har  iallfall vært borte de siste fem årene. Det må da være massevis av plasser hvor det kunne plasseres flere slike bolter - i takt med økt antall båter. Kanskje en vel så god aktivitet for OF (og SXX?) som å teppebombe gode ankringsplasser med  bøyene sine?

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

.................. Kanskje en vel så god aktivitet for OF (og SXX?)

tror SXK er ute o fornyer 'dubber' hvert år..........

http://www.vastkustkretsen.se/HAK-kommitteen/HAK-kommitteen?from=HAK.Startsidan

- hittills drygt 5500 og Närmare 300 naturhamnar är idag noga dokumenterade, från Onsala till Koster.

(men jobben skjer 'ideelt' eller på dugnad, som det heter på norsk !)

hak_dubb.jpg

S/Y Gunga Din

Er det slik at om jeg finner et fint sted og har med meg drill, bolt og kjemisk anker så er det fritt frem å sette i en permanent bolt ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

HAK, hva er det Gunga ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ok, leste hva HAK er nå. Jeg hadde norskekysten i tankene da jeg farter der om sommeren.

Bare sett ned noen du Vanntro, du får lov av meg ;-) Plassert med fornuft er det vel noe alle setter pris på.

Tar nok med litt utstyr slik at man kan sette noen permanente bolter der det er naturlig. Kjemisk anker selger jeg selv så der er tilgangen god :-) Boltene koster 70,- til 100,- så det er heller ikke den største utgiften.

Den største borhammeren fra Biltema gjør den jobben lett.

Trenger forøvrig ikke kjemisk anker heller. De galvaniserte øyeboltene som er splittet i enden med en kile sitter som bein i nesa.

For mange år siden satt vi ned noen bolter i fjellet i vesthavna på Struten. Vi hadde årlige overnattingsturer dit, men det var en utfordring å få fortøyd forsvarlig. Kan ikke se noe negativ i det dersom det blir gjort på en god måte og med skikkelige galvaniserte bolter.

Ville gjerne snakket med den båteiere som ikke var glad for å finne faste fortøyningsbolter på et sted hvor man ikke fant sprekker å sette kiler i.

Tar nok med litt utstyr slik at man kan sette noen permanente bolter der det er naturlig[...]

Husk på at dette helt sikkert ikke er helt lovlig, og med litt uflaks kan bli en "førstesiden i lokalavisen med opprørte kommuneansatte"-sak. Selv om det bare er ett lite høl i granitten og en bolt til nytte og glede for "alle" med båt, risikerer du også at det er "inngrep i strandsonen", "miljøkriminalitet" og "privatisering av utmark"...

Så det beste er nok at boltene bare dukker opp der ute på holmene uten at noen vet hvor de kom fra  

Det burde være straffbart å borre hull i svabergene og sette ned bolter ? Jeg har noen steder jeg ofte besøker hvor jeg kan ligge longside. Det var problematisk å fortøye baugen fordi det er bratt og ingen bolter. Jeg klatret opp i siden og slo inn en kile i en fjellsprekk. Jeg tok den ikke ned igjen da jeg tenkte den kunne stå til senere.

Noen uker senere var den borte. Noen hadde tatt den med seg ...kile til 30 kr på biltema...hehe

Redigert av UGLESETT (see edit history)

Ville gjerne snakket med den båteiere som ikke var glad for å finne faste fortøyningsbolter på et sted hvor man ikke fant sprekker å sette kiler i.

Det vil jeg tro de fleste er glade for, selv om det naturlig nok ikke er lovlig å montere slike uten tillatelse fra grunneier. 

Problemet oppstår vel kanskje hvis andre føler at "bolteieren" gjør hevd på plassen. 

Jeg synes for øvrig forslaget med gjenger og løse øyer er dårlig og litt egoistisk. Hvis man skal gjøre uopprettlig skade på fjellet må man i hvert fall la andre benytte seg av boltene.

Det vil jeg tro de fleste er glade for, selv om det naturlig nok ikke er lovlig å montere slike uten tillatelse fra grunneier.

Problemet oppstår vel kanskje hvis andre føler at "bolteieren" gjør hevd på plassen.

Dette ser jeg tydelig. Å har ingen intensjon om å lage noen hevd på plasser.

Jeg synes for øvrig forslaget med gjenger og løse øyer er dårlig og litt egoistisk. Hvis man skal gjøre uopprettlig skade på fjellet må man i hvert fall la andre benytte seg av boltene.

Jeg har tenkt tanken. Har egentlig også lyst å la de stå igjen. Men tenker at boltene som jeg setter ned må brukes med litt forsiktighet. Står de der, og noen fartøyer i dem og mister festet, slik at det blir skade på båt vil jeg synes det er leit. Derfor har jeg vurdert å ta de med meg. Men ikke noe ville glede meg mere enn om andre kunne dra nytte av de festene. På en trygg å sikker måte.

Endelig ble det Bobåt

Nei, tanken var ikke hevd, tanken var å gjøre det litt enklere for alle som benytter plassene. Jeg vet hvor lite lysten både jeg og frua er på å sitte på svaberget med taustompen under benet mens man forsøker å banke ned en kile. Litt vind samtidig så blir det VM i truster-kjøring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...