jadalber Startet 4.August.2016 Del på Facebook Startet 4.August.2016 I skrivende stund har jeg kommet et stykke på vei, men begynner fra starten her: Objektet er en såkalt "dockbuster" dvs en motor uten gir - en Mercury 70hk fra 1960 Motor uten gir var et konsept som mercury brukte frem til 61 eller 62' hvor man har mulighet til å starte motoren motsatt vei for å rygge. Omtrent som en gammel dampmaskin. Fjernkontrollen er laget slik at i midtstilling stopper motoren automatisk, så må man skyve den litt framover for midten og bruke en startknapp som ligger under toppen av hendelen - eller bakover for å rygge. ( gjelder å holde hode kaldt og venne seg til dette - derav navnet "dockbuster" ) Motoren lot seg rotere og var ganske komplett bortsett fra noen detaljer. Svingakselen er rustet fast og den mangler frontplate, fjenstyring og en demper på tilt'en ( har fått tak i dette nå ) Splittet stamme og motorblokk og demonterte blokka Det viste seg dessverre at det hadde vært vann i blokka. Stempel #7 var revet opp og det kan virke som det har vært en vannlekkasje fra eksoskjølingen. Veiv var bra bortsett fra rammelager #3 som hadde for dype vannmerker. Fant NOS ( new old stock ) på Ebay til 1500kr inkl mva og frakt :) Lager #1 og 4 er standardlager 6200 som man får kjøpt på maskinforetning ( veldig behagelig mht. pris og tilgjengelighet ) Rullene på rådene hadde også for mye vannmerker og måtte kjøpes inn. Ferguson Poole maerin INC i USA har vært meget behjelpelige med deler og har kunnet skaffe til veie mye av det jeg trengte. Tusen takk til Joe. For øyeblikket har jeg glassblåst og lakket blokka, men ikke montert sammen noe ennå. Under følger noen bilder. Flott om noen har kommentarer eller om en kjenner noen som har deler til disse motorene. Målet er et samarbeisdprosjekt med noen venner der den skal sitte på en 60'modell Skibsplast seamaster 15 ( som også må restaureres ) Finnes nesten lik båt i Sverige som har navnet "sweet marilyn" - gurgle navnet så finner du bilder Forskjellen er at denne motoren har gir og er 2 år nyere Marinert i olje og støv! Frontplate jeg fikk kjøpt via Mercurygruppe på FB NOS veiv med nye reeds og rammelager montert Etter glassblåsing - klar for syregrunning Ferdig grunnet Sitér dette innlegget Link to post
Donzi Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Detta blir tøft! Sitér dette innlegget Link to post
Sea Horse Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Eksperten på dette er jo Droll, men en stund siden han var aktiv her. Ravns Garage kan nok hjelpe deg med deler. Stilig motor ! Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 Synes det er en morsom klassiker, så blir gøy å få prøvd den en dag, men enn så lenge har jeg det gøy med å pusle litt hver dag. Har fått demontert girhuset. Mye dårlige pakninger, korrosjon og rust på inngående drivaksling der tetningsringen skal være. Godt det finnes "speedysleve" Impellerhuset var sprukket, og impelleren var det ikke mye igjen av. Fikk begge nye fra USA Girhuset er fryktelig spist. Vurderer å kjøpe nytt fra USA det også. Finnes flere som har disse nye på hylla faktisk ( uten innmat ) Lagere inni girhuset var faktisk i god stand :) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 27.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2016 Hadde rotet bort styrepinnene til reedblokkene, så måtte bestille nye. 21kr for 5 stykker hos den lokale mercury-forhandleren. Synes det er en grei pris. Så da har jeg fått lukket blokka og begynt monteringen. Dette er kosejobb :) Gøy når alt er rent og klart for montering. Er bare å skru. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Horse Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Pent. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 30.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2016 Fikk NOS girhus i posten i går. Monterte innmaten med det samme :) Måtte ha en "speedy-sleve" der hvor tetningsringen på inngående aksel går pga. tæring. Ganske typisk for eldre mercury Du ser den såvidt i bildet under "speedy-sleve" er altså en tynn rustfri ring som kan tres utenpå en aksling, og som gir ny fin overflate for oljetetningsringer. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 20.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2016 (redigert) Har vært for fint vær i det siste til å stå inne med prosjektet, men har fått gjort noe. Justert forholdet mellom tenning og forgasser og maks fortenning. På denne motoren er det .235 tommer før øvre dødpunkt på sylinder nr4. Sift på primærkretsen skal akkurat åpne i denne posisjonen når fordeleren treffer stilleskruen for maks fortenning. ( 2 stifter i fordeleren - primær og sekundær ) Har også justert kammen for innslag av forgasser som er .030 tommer før øvre dødpunkt på syl.nr.4, og revers som er .030 etter øvre dødpunkt :) Fått laget nye bensinslanger. Brukte de gamle endestykkene i messing. Brandt ut av dem med propanbrenne, glødet dem og bråavkjølte i vann. Da blir de myke igjen. Utvidet dem med spesiallaget dor - på med ny slange og krympes på nytt. ( også med spesialleget verktøy ) Så nå venter jeg på nye autentisk tennplugghetter, så er blokka igrunnen ferdig. Redigert 20.September.2016 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.September.2016 Del på Facebook Svart 20.September.2016 Dette ser rett og slett skikkelig bra ut! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bertramsen Svart 20.September.2016 Del på Facebook Svart 20.September.2016 Ja, du gjør strøkent arbeid. Moro å følge med på! Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 23.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2016 (redigert) Så var det tid for stammen - Ble behov for mye varme og 5-6t i hydraulikkpressa for å få ut røret som holder sammen brakettene som sitter på akterspeilet. Nå som høsten har satt inn for alvor med regn, vind og sure temperaturer er det fint å stå inne. Ble en del glassblåsing i dag Tenker å lage reverslåsen, det tynne mellomstaget og tiltpinnen på nytt i rustfritt Redigert 12.Desember.2016 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 28.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2016 Har omsider fått laget ny reverslås i rustfritt. Ble litt plunder uten CNC laser eller plastma, så ble en stabel med 3mm rustfri platebiter som ble boret samtidig for å få avstanden lik på alle 6. De ble så slipt med vinkelsliper på utsiden for å få riktig fasong og sveist sammen til slutt. Har også fått glassblåst siste delen - toppstykket på motoren. 3 lag med lakk, så måtte pusse litt med sandpapir først. Innsiden var greiere. Kun et tynt lag med lakk. Gikk radig unna Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 12.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2016 Ørene til "sikkerhetsboltene var møllspist, så fikk sveist på nytt materiale. Brukte et stykke stål for å forhindre at fugen krympet seg sånn at stykket kom skjevt Tok dessverre ikke noe godt før-bilde, men man kan se restene på bildet under Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 26.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2017 Fått de noen flere deler fra US, så da var tiden inne for litt montering - endelig :) Fikk også lakk fra Canada, så har begynt å lakke litt også. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 26.Januar.2017 Del på Facebook Svart 26.Januar.2017 Hei.Kjekt å se de fine bildene,dette blir en flott motor.Digger gamel påhengere,her er en jeg har satt i stans en enkel liten. https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53458/1485450401.jpg Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
paxo Svart 26.Januar.2017 Del på Facebook Svart 26.Januar.2017 WOW. Kjempejobb. Imponert. Har noen Mercurymotorer selv som står i "prosjektkøen", men ingen så gamle. Her er også problemet med anleggsflaten på drivakselen ved simmeringene inn i impellerhuset. Fant ut for lenge siden at "Speedysleeve" var løsningen, men den gangen fant jeg ingen som solgte dem. Hvor har du kjøpt dine? Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 26.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2017 WOW. Kjempejobb. Imponert. Har noen Mercurymotorer selv som står i "prosjektkøen", men ingen så gamle. Her er også problemet med anleggsflaten på drivakselen ved simmeringene inn i impellerhuset. Fant ut for lenge siden at "Speedysleeve" var løsningen, men den gangen fant jeg ingen som solgte dem. Hvor har du kjøpt dine? Takk for hyggelig tilbakemelding :) Kjøpte "speedysleve" på en maskinvareforetning i Kristiansand som heter T.O.Slettebøe. Finnes nok mange slike foretninger i Norge selv om jeg bare kjenner bare til en annen - Tønsberg maskinvareforetning som ligger i Træleborgveien. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 1.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2017 Holder på å lakke litt for tiden - her er stammen ferdig grunnet Og magedeksel ferdig med sort og striper. Skikkelig prikarbeid Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 1.Februar.2017 Del på Facebook Svart 1.Februar.2017 Fantastisk jobb. Gøy å se slike motorer blir tatt vare på og restaurert til all sin prakt. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 1.Februar.2017 Del på Facebook Svart 1.Februar.2017 Takk skal du ha . Da får jeg se om tiden strekker til. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 1.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2017 Takk skal du ha . Da får jeg se om tiden strekker til. Synes du må ta deg tid til det. Er vel så gøy å lese om andres prosjekter Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 4.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2017 Ble hvitt både ute og inne i dag :) Hyggeligere med det hvite som henger inne Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 (redigert) Lar den herde noen dager til før montering av "tårnet" Redigert 8.Februar.2017 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Utrolig bra jobb du gjør! Ser meget strøkent ut. Denne blir nok et smykke bak på Skibsplast´en når den tid kommer! Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
jadalber Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Utrolig bra jobb du gjør! Ser meget strøkent ut. Denne blir nok et smykke bak på Skibsplast´en når den tid kommer! Takk :) Vi får håpe resultatet blir bra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.