Jump to content

Restaurering av Mercury 70 hk fra 1960


jadalber

Recommended Posts

Jøss, som jeg er imponert.

I forhold til ei vanlig kløne - jeg blir sittende å lure: Dette må du ha skaffa deg kunnskap om gjennom lang tid. Bare det å vite om at det finnes speedsleeves - enni om hvordan du monterer dem. Og så virker det også som om du har tilgang til utstyr som jeg ikke engang vet hva er: Hva er en glassblåsemaskin?

Kan du fortelle litt om veien din frem til å kunne gjøre et slikt prosjekt?

Link to post
Share on other sites

Jøss, som jeg er imponert.

I forhold til ei vanlig kløne - jeg blir sittende å lure: Dette må du ha skaffa deg kunnskap om gjennom lang tid. Bare det å vite om at det finnes speedsleeves - enni om hvordan du monterer dem. Og så virker det også som om du har tilgang til utstyr som jeg ikke engang vet hva er: Hva er en glassblåsemaskin?

Kan du fortelle litt om veien din frem til å kunne gjøre et slikt prosjekt?

Takk for det. Har vært i overkant interessert i båtmotorer siden jeg var ganske liten. De har alltid fasinert meg av ukjent grunn. Har utdannelse som automasjonsmekaniker, og jobbet som det i 10 år. Siste 13 år har jeg jobbet med salg av reservedeler til skipskraner. Man blir jo aldri utlært. Alltid noe nytt å plukke opp fra forhandlere, bekjente, på nettet og her på BP :)  Ny kunnskap og mestring er jo det som er gøy.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
jadalber skrev On 27.8.2016 at 19.36:

 

bilde

 Motoren ble helt nydelig. Og jeg må spørre om følgende: Alle boltene, stag og tannhjul er vakkert "gul-kromatert". Har du sendt bort dette for behandling eller har du kjørt en DIY-prosess du kan gi oss innblikk i? Pusler litt med diverse restaurering av gamle ting, og boltene mine ser ikke slik ut... enda.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Honduras skrev 16 minutes ago:

 Motoren ble helt nydelig. Og jeg må spørre om følgende: Alle boltene, stag og tannhjul er vakkert "gul-kromatert". Har du sendt bort dette for behandling eller har du kjørt en DIY-prosess du kan gi oss innblikk i? Pusler litt med diverse restaurering av gamle ting, og boltene mine ser ikke slik ut... enda.

Takk :)

Boltene ble vasket i ultralydvasker, glassblåst og sendt til Vestby galvaniske for gul-kromatisering

Link to post
Share on other sites

Dyrt? Kilopris, pr stk etc?

Har en ultralyd-vasker stående, men har ikke fått særlig dreis på den. Har brukt diverse Zalo/sitrus-blandinger uten særlig effekt. Har også testet med Acceton og rødsprit uten at jeg har fått det like rent som i reklamen.(jada, sto utendørs og med lav temp..)

Er kanskje bedre hvis man har tilgang til industri-rensevæske som ikke er mulig å oppdrive for vanlige privatpersoner.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Honduras skrev 30 minutes ago:

Dyrt? Kilopris, pr stk etc?

Har en ultralyd-vasker stående, men har ikke fått særlig dreis på den. Har brukt diverse Zalo/sitrus-blandinger uten særlig effekt. Har også testet med Acceton og rødsprit uten at jeg har fått det like rent som i reklamen.(jada, sto utendørs og med lav temp..)

Er kanskje bedre hvis man har tilgang til industri-rensevæske som ikke er mulig å oppdrive for vanlige privatpersoner.

300kr+ mva for det du får plass til i en 2l isboks var det jeg betalte forutsatt at delene er klare for behandling. Til ultralydvaskeren bruker jeg vaskemiddel som jeg kjøpte med vaskeren av et firma på Lillestrøm. Heter Rodeko, men vet ikke om han driver på lengre.

Link to post
Share on other sites

morgull skrev for 10 timer siden:

Utrolig imponert over arbeidet som er gjort med båt og motor! Er et flott "smykke"!

Må være morro å endelig kunne teste ekvipasjen i sitt rette element når man har lagt ned så mye arbeid / innsats i det!

Mange takk. Ja det er en spesiell følelse. Rart å være der. Mangler bare vindskjermen. Den kommer i løpet av uka. I vinter blir det jobbing med det elektriske og mulig ombygging av stolene. Skal kanskje lage nye litt større. En havnepresenning må også til

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...