Jump to content

Yanmar 6LPA-DTP - føler for eksostemperatur - gjengedimensjoner


Arvid_A

Recommended Posts

Hei!

 

I båten vår (Saga 315) er det montert en temperaturføler som skal gi alarm på alarmpanelet i dashbordet ved for høy temperatur i eksosslangen.
Føleren er skrudd inn i et stålrørstykke som er skjøtet inn i slangen  - se bildet nedenfor. På en tur for et par uker siden begynte det å gløde med varierende styrke i alarmlampa, ingen akustisk alarm. Motor-temperaturen var helt stabil og normal ved alle belastninger/turtall, så det var ingen tegn på for liten tilgang på sjøvann for kjøling. Etter en runde med diverse motorkyndige, har vi endt opp med at det må være temperaturføleren som fusker.

I prosessen med å få tak i en ny har jeg endt opp hos en Yanmar-forhandler her på Østlandet. Vi har imidlertid "strandet" på følgende problemstilling:

 

Jeg har målt følgende dimensjoner på føleren som er montert:

- Diameteren målt utvendig på gjengene: Ca 21,5mm. (Det er litt litt kronglete å komme til for å få målt nøyaktig).

- Diameteren på "mutteren" til føleren: 24mm målt mellom to parallelle flater på mutteren

 

Den føleren som i flg Yanmar skal brukes her har 5/8 tommegjenger. De har den ikke på lager, så det er ikke mulig å få kontrollmålt "på min måte". Jeg har i utgangspunktet heller ikke lyst til å skru ut den eksisterende føleren før jeg har en ny å sette inn.

 

Etter en lang innledning:
Jeg havner fort ut på tynn is når det gjelder dimensjoner på skruer/bolter/gjenger (tommer kontra millimeter) og sitter igjen med følgende spørsmål:

- Kan det være at føleren med 5/8 tommegjenger vil passe i dette tilfellet hvor jeg har målt ca 21,5mm utvendig på gjengene til føleren?

bilde

 

 

Link to post

Hvis du måler utvendig på gjengene skal 5/8 rørgjenger være ca 23 mm, mens en 1/2" gjenge måler 21 utvendig. Innvendig er målene henholdsvis 21 og 19 mm. Se tabellen nedenfor. Kolonnen som heter Nominell diameter er utvendig mål i mm. Kolonnen Gjengebor er innvendig mål. Ofte kan innvendig mål være et par tiendeler over dette og utvendig noen få tiendels mm under. 

 

 

 

 

R Stigning Min inner-diameter Max inner-diameter Nominell diameter Gjengebor R 1/16 28 0,907 6,561 6,843 7,723 6,8 R 1/8 28 0,907 8,566 8,848 9,728 8,8 R ¼ 19 1,337 11,445 11,890 13,157 11,8 R 3/8 19 1,337 14,95 15,395 16,662 15,25 R ½ 14 1,814 18,631 19,172 20,955 19 R 5/8 14 1,814 20,587 21,128 22,911 21 R ¾ 14 1,814 24,117 24,658 26,441 24,5 R 7/8 14 1,814 27,877 28,418 30,201 28 R 1 14 1,814 30,291 30,931 33,249 30,5
Link to post

Ikke slå deg til ro med at motortemperaturen er normal, og at det derfor ikke kan være for høy egt. Disse to trenger ikke å ha noe med hverandre å gjøre.

Bytt sensor. Hvis problemet består. Sjekk

- Bunnen for groe

- For høy eksos back pressure

- sliten impellere eller restriksjoner i kjølesystemet

- nedsmusset luftfilter/aftercooler

- turbo

- restriksjoner i eksosalbue

- ventiljustering

- oppnår ikke oppgitt wot- motor sliter/arbeider for tungt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...