ivar Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Skulle ta fatt på båten idag, men da jeg hektet hengeren på bilen så satt det ene hjulet på hengern fast, det går ca 10cm frem og tilbake før det stopper helt. Holdt sikkert på over en havtime med å prøve å få det til å slippe, uten hell. Noen som har noen supertips for å få det til å rulle igjen? Hengeren er en 1000kgs BK med bremsenav, navene har ikke vært under vann. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
JanS/EIR Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Tror du skal regne med at det er bremsene som har lagt seg på og satt seg fast. Var ute for det samme med min Gaupen. Måtte av med hjul og bremsetromler og smøre opp leamikken. Ikke så veldig stor jobb. Lykke til! mvh Jan S Quote Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
ivar Posted June 13, 2005 Author Share Posted June 13, 2005 Får gjøre det. Bare litt tungvint når det står 900kg båt oppå.... Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Framtia Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Jeg ville først spraye godt med rustløster (CRC el.l) og la det stå noe tid før jeg gjorde et forsøk til med å kjøre frem/tilbake. Da er det stor sjans for at det løsner, slik at du kan bli kvitt båten før du skal fikse feilen. På min forrige båthenger slet jeg ofte med at det satte seg, men jeg fikk det til å løsne selv uten CRC, og enklest når båten sto på hengeren. Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Janoho Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Skulle ta fatt på båten idag, men da jeg hektet hengeren på bilen så satt det ene hjulet på hengern fast, det går ca 10cm frem og tilbake før det stopper helt. Holdt sikkert på over en havtime med å prøve å få det til å slippe, uten hell. Noen som har noen supertips for å få det til å rulle igjen? Hengeren er en 1000kgs BK med bremsenav, navene har ikke vært under vann. <{POST_SNAPBACK}> Hvis det er bremsene som henger på kan du prøve å banke litt rundt trommelen/felgen med en hammer, ofte at det løsner da. JOH Quote Link to post
ivar Posted June 13, 2005 Author Share Posted June 13, 2005 Ville jo tro at dersom bremsene hang på , at hjulet ikke ville rikket seg i hele tatt , men her går det ca 10 cm frem og tilbake. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smiley Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Ville jo tro at dersom bremsene hang på , at hjulet ikke ville rikket seg i hele tatt , men her går det ca 10 cm frem og tilbake. <{POST_SNAPBACK}> Er nok det lureste å ta av hjul / tromler og sjekke at ikke bånda henger i urunde tromler. Om du får hjula til å snurre så er det jo greit at det ikke skrubber og går varmt også da. Quote AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Janoho Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Ville jo tro at dersom bremsene hang på , at hjulet ikke ville rikket seg i hele tatt , men her går det ca 10 cm frem og tilbake. <{POST_SNAPBACK}> Kommer helt an på hvor mye de henger, ikke nødvendigvis at båndene er jevnt slitt. Ellers er det vel bare å sette under en jekk eller murstein og skru av hjulet og trommelen for å se hva som er galt. JOH Quote Link to post
hschrde Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 (edited) Har du fått saltvann i navet? Da kan tilogmed hjullageret skjære seg, for ikke å snakke om bremsene... Om det er hjullageret (eller bremsene), så ville det sikkert funke å løsne litt på lageret og kjøre forsiktig til du blir kvitt båten? Siden demontere, rense og smøre opp... Edited June 13, 2005 by hschrde (see edit history) Quote Link to post
fredriksen Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Hei ivar! Etter ca 17 år med båt på henger, er dette en "kjent" situasjon. Min løsning var som oftest enklest med påten på: Jeg sjekket først at det ikke var wiren som var rustet fast (ta ned håndbremsen, se til at draget er helt ute (ikke trykket inn mot bilen) og sjekk at wiren på den siden som er låst, glir lett i strømpen). Dersom wiren er løs/glir lett: Rygg hengeren et par meter på asfalt, deretter et par meter fram. Da løsner den vanligvis på den første ryggingen (og bremsa går ikke på). Dersom det ikke løsner ved denne metoden, må du ta opp og rense, smøre og sjekke hjullagrene. Quote Link to post
Kurt Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Forutsatt at ikke bremsewiren er slakk så kan du sjekke på innsiden av bremseskjoldet om det er inspeksjonshull for å se slitasje på bremseband. Hvis det er det eller andre hull kan du stikke inn ett skrujern mellom trommel og bremseband evnt slik at du treffer bandene. Slå med en hammer på skrujernet. Problemer hos deg er nok at bremsene har stått på hele vinteren og bandene har rustet fast i trommelen. Det er systemet som gjør at bremsene ikke går på når du rygger som gjør at det er en viss bevegelse på hjulet selv om bremsene er på. Quote Link to post
ferskvannspiraten Posted July 28, 2005 Share Posted July 28, 2005 Har fått akkurat samme problemet med 1000kg's BK'n min også, jeg var dum nok il å dra til bremsen enda hengeren står dønn flatt, og på grus attpåtil. Burde visst bedre, for jeg irriterer meg litt hver gang jeg setter ut båten, men rampen er så slakk at jeg er nødt til å rygge hengeren lenger ut enn jeg liker hvis jeg skal ha håp om å få båten av og på. Så nå lurer jeg da - har du fått det løs, og hva måtte til? Regner vel med at jeg må utvide verktøyutvalget mitt litt i morgen.... Quote Ei lenger Ferskvannspiraten -tilbake på de salte bølger Link to post
Ancas Posted July 28, 2005 Share Posted July 28, 2005 ser problemet, men dere må spyle hele hengeren med ferskvann men en gang dere har satt ut/tatt ut båten. da mener jeg spyle skikkelig. Det må også en gang i året åpne hjullager , ta vekk gammel gris og erstatte med ny ( tar ca ett Qarter...) da slipper dere masse irritasjon... Når jeg skal sette båten på sjøen, rygger jeg hele hengeren uti til båten flyter.. + spyler hele hengeren skikkelig ved første anledning. Quote CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
ferskvannspiraten Posted July 28, 2005 Share Posted July 28, 2005 Spyle skikkelig.... Joda, kan se poenget i det, men nå foretrekker jeg altså å skylle hele hengeren i ferskvann.... Men jeg skal alikevel innføre det heretter - spyle av hjula i hvertfall - kan jo være rusk og partikler selv om salt nok må fritas for enhver skyld i mitt tilfelle. Får kjøpe noen støttebukker i morgen så jeg får tatt av hjulet/åpnet bremsetrommelen og tatt en titt. Quote Ei lenger Ferskvannspiraten -tilbake på de salte bølger Link to post
ivar Posted July 28, 2005 Author Share Posted July 28, 2005 På min så jekket jeg opp hele greia med 1 tonn båt på toppen, skrudde av hjulet, sprayet godt med 5-56 og lot virke litt. Deretter banket jeg lett på trommelen hele veien rundt mens jeg rugget på hjulet, og tilslutt slapp det helt fint. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marwin Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 (edited) Tips: HVIS du ikke får det til "å slippe", ta en halvmeters kjetting (med store nok lenker til at du får inn hjulmutteren), fest denne til 2 av hjulmutrene (U-formet lenke), ta en slegge eller lignende og slå inn i "U-en". DA slippere den! (Ta ut lagrene og press fett inn i dem (gjerne med fingrene, grisejobb!) Fjern det svarte fettet etterhvert som det kommer ut) Edited July 29, 2005 by Marwin (see edit history) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ferskvannspiraten Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 Tilleggsspørsmål: Er det noe spasialverktøy jeg trenger for jobben med bremsetromlen?? Mine erfaringer med bremser er bare fra skivebremser... Quote Ei lenger Ferskvannspiraten -tilbake på de salte bølger Link to post
Arvid_A Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 (edited) Tilleggsspørsmål: Er det noe spasialverktøy jeg trenger for jobben med bremsetromlen?? Mine erfaringer med bremser er bare fra skivebremser... Du trenger vanligvis ikke noe spesialverktøy for å få av trommelen. Etter at du eventuelt har benyttet "Marwin-metoden" for å få løsna bremsene, er prosessen som følger:- ta av navkoppen og fjerne låsesplinten for navmutteren - skru av mutteren og ta av ev. skiver - lirk/trekk forsiktig av trommelen, og følg med så ikke det ytterste lageret (dette er nå løst) ramler ned i sand og skitt - det innerste lageret sitter fast inne i trommelen bak en simmerring (begge disse er presset på plass fra innsiden av trommelen) Sjekk at lagrene går jevnt og lett rundt, uten gnagelyder eller at det virker som de "lugger" noe sted, når du dreier dem rundt. Hvis de virker OK er det bare å tørke av mest mulig av det gamle fettet, smøre dem opp med nytt fett og sette alt sammen igjen. Navmutteren trekker du til akkurat så mye at du merker at hjulet går en anelse tregt rund, løsner så litt på mutteren og setter i ny låsesplint. Hjulet skal nå løpe lett og jevnt rundt, uten noen romlelyder fra lagrene. Dersom lagrene er slitt/rustne og må byttes, må du ha ut også innerlageret. Da pleier jeg å benytte følgende prosedyre: - tørk av mest mulig av fettet slik at du får oversikten over hva som befinner seg inni akselhullet i trommelen - vipp ut simmerringen med en stor skrutrekker - legg trommelen med innsiden ned på to klosser på gulvet, og stikk en stor skrutrekker ovenfra og ned igjennon akselhullet i trommelen og set den an mot kanten på den ytre kransen til lageret - slå forsiktig på skrutrekkerhåndtaket med en hammer, mens du for hvert slag flytter skrutrekkeren rundt lagerkransen. På denne måten slår du lageret pent og pyntelig ned og ut av trommelen. - samme prinsipp kan du benytte for å slå ut den ytre og indre lagerskålen - til hver sin side. - "massere" godt med fett inn i de de nye lagrene - etter å ha tørket grundig rent inne i trommelnavet, banker du forsiktig på plass de nye lageskålene, innerlageret og simmerringen, og trer trommelen på plass på spindelen. - sett så inn ytterlageret, monter skive og navmutter og trekk til forsiktig slik at ytterlageret sklir pent på plass på spindelen og i trommelen. Stram opp mutterene slik som beskrevet ovenfor. Mens du har hengeren jekket opp sjekker/justerer du bremsene slik at de tar jevnt på begge hjulene. Lykke til! Edited July 29, 2005 by Arvid_A (see edit history) Quote Link to post
Frehau Posted July 30, 2005 Share Posted July 30, 2005 Gyllen regel: Hengere skal ikke stå med håndrbrekket/bremsen på over lengre tid, bruk hjulstoppere. Quote www.leahnis.net Link to post
ferskvannspiraten Posted July 30, 2005 Share Posted July 30, 2005 Gyllen regel: Hengere skal ikke stå med håndrbrekket/bremsen på over lengre tid, bruk hjulstoppere. <{POST_SNAPBACK}> Opphøyer dette til første bud for hengeren min!! Heldigvis slapp jeg billig unna i denne omgangen - holdt med litt tapping med en hammer rundt på trommelen, men må nok gå til anskaffelse av en 36mm pipe så jeg får tatt opp og smurt sørenskapen. Og nå - ut på tur Quote Ei lenger Ferskvannspiraten -tilbake på de salte bølger Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.