Jump to content

Vinteropplag og krav om ansvarsforsikring

Sahara

Recommended Posts

Tok meg tid til å lese i gjennom vilkårene for vinteropplag på Karenslyst på Skøyen i Oslo, og det står det at "Båter i vinteropplag skal være ansvarsforsikret. ". [/size]Jeg har per i dag "bare" kaskoforsikring da det som kjent er meget få tilfeller hvor en ansvarsforsikring kan komme til anvendelse. Dette da sjøloven er helt forskjellig fra det vi er vant til på veien. Skulle nabobåten velte over din båt, må det i utgangspunktet bevises grov uaktsomhet fra nabobåtens side for at den skal dekke skaden. På et vinteropplag som Karenslyst hvor dette foregår av profesjonelle med god kvalitet på utstyret, klarer jeg ikke å ha fantasi til å skjønne når en ansvarsforsikring kan komme til anvendelse. Og kan i hele tatt båteier bli beskyldt for for uaktsomhet når profesjonelle står for utstyr og jobb? Gjør det noe forskjell at kravet ligger der fra foreningens side? Tanker rundt dette? Har andre ansvarforsikring i vinteropplag?

Temaet er også godt belyst i denne artikkelen i Seilmagasinet:

http://www.lillesand-seilforening.no/www2/wp-content/uploads/2015/02/staar_baaten_trygt_1.pdf

Da kan du jo bare gi blaffen? Det er et knippe regler jeg må forholde meg til som jeg ikke skjønner poenget med. Enten aksepterer jeg dem, eller så finner jeg alternativer. Skal jeg gå Kielerkanalen, blir jeg avkrevd BlueCard før jeg blir tillatt entring. Hvis jeg ikke vil det, kan jeg snu og seile rundt Danmark. Så enkelt er det. Går du til opplag i Son, er det ikke slikt krav.

Redigert av Hulda (see edit history)

Nei, det er ikke noe nytt. Kompisen min gikk der, ble ikke avkrevd papirer i det hele tatt. Men la oss si at båten søkker midt i kanalen, og du gir blaffen. Da må noe annet enn kasko inn for å dekke kostnader. Eller at du skader kanalinstallasjonen (eller annen tredjeparts installasjon) på en eller annen måte. Da dekker heller ikke båtens kasko. Eller kanskje du ikke har kasko. Uansett så trigger BlueCard inn, og legg merke til at dekningen hos meg er på SEK 60 mill. for noen få hundringer i året. Dette er mao ikke en forsikring som trigger inn særlig ofte. Men noen steder blir det altså avkrevd. Så kan man velge å forholde seg til det, eller ikke. Ser ikke akkurat dette som noe viktig diskusjonsgrunnlag.

Er det mulig?

Er det forresten noen som noen gang har fått bruk for ansvarsforsikringen sin?

1. ja, i alle fall i Tryg der jeg er forsikret. http://www.tryg.no/forsikringer/baatforsikring.html

2. de skal du lete lenge etter og derfor er den også så billig for det er nesten helt verdiløs. Jeg har etterspurt eksempler om dette her på forumet ved jevne mellomrom, men har vel tilgode å få noe konkret eksempel på det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja, det går altså ikke å ha 'bare' kasko uten å ha ansvarsforsikring. Mulig jeg misforstod deg Mouche, i så fall ikke meningen å gjenta deg ;)

Sjekket mine vilkår nøyere og jeg har visst både ansvar og kasko. Jeg er rimelig sikker på at jeg på et tidspunkt bare hadde kasko, men det ser ikke ut til å være mulig lenger. 

Da kan du jo bare gi blaffen? Det er et knippe regler jeg må forholde meg til som jeg ikke skjønner poenget med. Enten aksepterer jeg dem, eller så finner jeg alternativer. Skal jeg gå Kielerkanalen, blir jeg avkrevd BlueCard før jeg blir tillatt entring. Hvis jeg ikke vil det, kan jeg snu og seile rundt Danmark. Så enkelt er det. Går du til opplag i Son, er det ikke slikt krav.

Jeg gikk der i 2011, var oppe å betalte for igjennomkjøring slik alle må, men ingen avkreving av noe Blue Card..

Er det noe nytt ? Har du opplevd dette selv Hulda ??

er ikke ansvarsforsikring et krav for å delta i færderseilasen? mener å huske det ...

Det er et krav i alle seilaser jeg eller mine barn har vært med i. Jeg har også sittet som arrangør/funksjonær, og vært nøye på å sjekke forsikringspapirer. Og så vet jeg at den ikke er verdt papiret den er skrevet på.

Det er vel en gang etter en regatta, der jeg satt i jury, hvor vi forventet en protest fra en påseilt båt. Der hadde båteier blitt så frustrert at han istedet for å levere protest, hadde tatt seg en lang tur på motorsykkelen. Vet ikke om det hadde gjort noe forskjell, men han måtte betale skaden selv. Mulig det hadde væt noe anderledes om det hadde vært en protest med påfølgende jurymøte. Jeg husker ikke helt, men tror vi, etter hvordan jeg har blitt fortalt ting i etterkant om hendelsesforløpet, hadde diskvalifisert den som forårsaket sammenstøtet.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...