Sahara Startet 4.August.2016 Link til dette innlegget Startet 4.August.2016 Tok meg tid til å lese i gjennom vilkårene for vinteropplag på Karenslyst på Skøyen i Oslo, og det står det at "Båter i vinteropplag skal være ansvarsforsikret. ". [/size]Jeg har per i dag "bare" kaskoforsikring da det som kjent er meget få tilfeller hvor en ansvarsforsikring kan komme til anvendelse. Dette da sjøloven er helt forskjellig fra det vi er vant til på veien. Skulle nabobåten velte over din båt, må det i utgangspunktet bevises grov uaktsomhet fra nabobåtens side for at den skal dekke skaden. På et vinteropplag som Karenslyst hvor dette foregår av profesjonelle med god kvalitet på utstyret, klarer jeg ikke å ha fantasi til å skjønne når en ansvarsforsikring kan komme til anvendelse. Og kan i hele tatt båteier bli beskyldt for for uaktsomhet når profesjonelle står for utstyr og jobb? Gjør det noe forskjell at kravet ligger der fra foreningens side? Tanker rundt dette? Har andre ansvarforsikring i vinteropplag? Temaet er også godt belyst i denne artikkelen i Seilmagasinet: http://www.lillesand-seilforening.no/www2/wp-content/uploads/2015/02/staar_baaten_trygt_1.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Enkelte plasser forlanges ansvarsforsikring. Kankje spesielt i utlandet. Hulda har 'BlueCard' på SEK 60 mill. Se at din båt tar fyr og raserer hele havnen. Da er det greit at du har ansvarsforsikring. Så slipper du å bevise at det verken er din skyld, eller at du er erstatningsansvarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 4.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Slik jeg forstår loven, så er det ikke jeg som må bevise min uskyld, men det derimot bevises grov uaktsomhet for min side for at skader fra en slik brann skal dekkes av meg. Men det koster vel sikkert ikke mye for denne ansvarsforsikringen da den i praksis aldri kommer til anvendelse.. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Har du forsikring så er det selskapet som må rydde opp. Men om du har opptrådt grovt uansvarlig, dvs du vet at du har gjort en feil eller har gjort noe som er helt utenkelig, så kommer forsikringsselskapets jurister løpende etter deg. Så helt uten ansvar blir du aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 For Hulda noen hundringer. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 5.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Her er det en ganske grundig gjennomgang av båtforsikringer og forskjellen mellom subjektivt og objektivt ansvar. Jeg har fremdeles store problemer med å skjønne når en ansvarsforsikring skal kunne brukes på et vinteropplag med profesjonelt utstyr og personell. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/båtforsikring-lovlig-lureri Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 (redigert) Da kan du jo bare gi blaffen? Det er et knippe regler jeg må forholde meg til som jeg ikke skjønner poenget med. Enten aksepterer jeg dem, eller så finner jeg alternativer. Skal jeg gå Kielerkanalen, blir jeg avkrevd BlueCard før jeg blir tillatt entring. Hvis jeg ikke vil det, kan jeg snu og seile rundt Danmark. Så enkelt er det. Går du til opplag i Son, er det ikke slikt krav. Redigert 5.August.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Har du "bare" kaskoforsikring og denne inkluderer ikke ansvarsforsikring? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
shipahoy Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 (redigert) Har du "bare" kaskoforsikring og denne inkluderer ikke ansvarsforsikring? Er det mulig? Er det forresten noen som noen gang har fått bruk for ansvarsforsikringen sin? Redigert 5.August.2016 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Skal jeg gå Kielerkanalen, blir jeg avkrevd BlueCard før jeg blir tillatt entring. Hvis jeg ikke vil det, kan jeg snu og seile rundt Danmark. Så enkelt er det. Er det noe nytt? Ble ikke avkrevd noe da jeg gikk der i 2010. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Har du kasko, har du også ansvar. Den er grunnelementet i forsikringen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Nei, det er ikke noe nytt. Kompisen min gikk der, ble ikke avkrevd papirer i det hele tatt. Men la oss si at båten søkker midt i kanalen, og du gir blaffen. Da må noe annet enn kasko inn for å dekke kostnader. Eller at du skader kanalinstallasjonen (eller annen tredjeparts installasjon) på en eller annen måte. Da dekker heller ikke båtens kasko. Eller kanskje du ikke har kasko. Uansett så trigger BlueCard inn, og legg merke til at dekningen hos meg er på SEK 60 mill. for noen få hundringer i året. Dette er mao ikke en forsikring som trigger inn særlig ofte. Men noen steder blir det altså avkrevd. Så kan man velge å forholde seg til det, eller ikke. Ser ikke akkurat dette som noe viktig diskusjonsgrunnlag. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Er det mulig? Er det forresten noen som noen gang har fått bruk for ansvarsforsikringen sin? 1. ja, i alle fall i Tryg der jeg er forsikret. http://www.tryg.no/forsikringer/baatforsikring.html 2. de skal du lete lenge etter og derfor er den også så billig for det er nesten helt verdiløs. Jeg har etterspurt eksempler om dette her på forumet ved jevne mellomrom, men har vel tilgode å få noe konkret eksempel på det. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kenneth82 Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 1. ja, i alle fall i Tryg der jeg er forsikret. http://www.tryg.no/forsikringer/baatforsikring.html . Ja, det går altså ikke å ha 'bare' kasko uten å ha ansvarsforsikring. Mulig jeg misforstod deg Mouche, i så fall ikke meningen å gjenta deg ;) Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 5.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Ja, det går altså ikke å ha 'bare' kasko uten å ha ansvarsforsikring. Mulig jeg misforstod deg Mouche, i så fall ikke meningen å gjenta deg ;) Sjekket mine vilkår nøyere og jeg har visst både ansvar og kasko. Jeg er rimelig sikker på at jeg på et tidspunkt bare hadde kasko, men det ser ikke ut til å være mulig lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Jeg har etterspurt eksempler om dette her på forumet ved jevne mellomrom, men har vel tilgode å få noe konkret eksempel på det. I grenseland: Ansvar på sjøen, med meningsmåling. Vi hadde en tråd for noen år siden der eier av en skøyte som lå ved kai ble skadet (senket) av et skip fikk erstatning på rederiets ansvarsforsikring. Egenandel på 350k.. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 er ikke ansvarsforsikring et krav for å delta i færderseilasen? mener å huske det ... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Da kan du jo bare gi blaffen? Det er et knippe regler jeg må forholde meg til som jeg ikke skjønner poenget med. Enten aksepterer jeg dem, eller så finner jeg alternativer. Skal jeg gå Kielerkanalen, blir jeg avkrevd BlueCard før jeg blir tillatt entring. Hvis jeg ikke vil det, kan jeg snu og seile rundt Danmark. Så enkelt er det. Går du til opplag i Son, er det ikke slikt krav. Jeg gikk der i 2011, var oppe å betalte for igjennomkjøring slik alle må, men ingen avkreving av noe Blue Card.. Er det noe nytt ? Har du opplevd dette selv Hulda ?? Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 En god grunn til å ha ansvarsforsikring: http://mobil.rb.no/nyheter/eidsvoll/brann/bat-pa-land-sto-i-brann/s/5-43-337168 Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 er ikke ansvarsforsikring et krav for å delta i færderseilasen? mener å huske det ... Det er et krav i alle seilaser jeg eller mine barn har vært med i. Jeg har også sittet som arrangør/funksjonær, og vært nøye på å sjekke forsikringspapirer. Og så vet jeg at den ikke er verdt papiret den er skrevet på. Det er vel en gang etter en regatta, der jeg satt i jury, hvor vi forventet en protest fra en påseilt båt. Der hadde båteier blitt så frustrert at han istedet for å levere protest, hadde tatt seg en lang tur på motorsykkelen. Vet ikke om det hadde gjort noe forskjell, men han måtte betale skaden selv. Mulig det hadde væt noe anderledes om det hadde vært en protest med påfølgende jurymøte. Jeg husker ikke helt, men tror vi, etter hvordan jeg har blitt fortalt ting i etterkant om hendelsesforløpet, hadde diskvalifisert den som forårsaket sammenstøtet. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Mouche Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 En god grunn til å ha ansvarsforsikring: http://mobil.rb.no/nyheter/eidsvoll/brann/bat-pa-land-sto-i-brann/s/5-43-337168 Kan du forklare hvor ansvarsforsikring kommer inn i bildet her? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
anonym123456 Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Den kommer jo ikke direkte i bruk her, men bare ment som at andre ting enn velt kan skje på land. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Ja, og? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Kan egentlig undres over hvorfor forsikringselskapene selger ansvarsforsikring, når både de, og tilsynelatende kjøperne/brukerne vet at en slik forsikring ikke dekker noe som helst... Kan det virkelig være slik ??? Selge en forsikring som ikke er en forsikring ?? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Fra et orientering møte med Norske Sjø/Fender Marine http://www.stathellebatforening.no/wp-content/uploads/2015/04/Notat-om-Forsikring-av-b%C3%A5ter-beliggende-i-b%C3%A5thavn-og-ved-opplag-feb-15.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.