Jump to content

Da er båtsesongen igang


joelle

Recommended Posts

Da har vi for første gang i år prøvd oss på dette med uthavn, med ny båten.

 

Deiligt att være begynner bli sånn passe greit (ikke minus på morra) og man kan begynne ligge i uthavn.

Jeg, kona, barn, og hund tok oss en tur ut i helga. Deiligt :smiley:

Fannt en liten øy, med en pen sandstrand litt lengre in og en seilbåt som låg med anker og fortøining i svaberget.

Kjempegreit, vi gikk in og la oss ett par meter lengre in, fikk lagt tilmed anker og liner. Det første jeg lærte meg var. Ny båten er sirka 1 meter høiere en gammle.(=baug stige ska kjøpes in).

Vår hund er ikke helt fornøid med att bli buret på land og ombord så dette med stort høide forskjell var ikke noe ho satte så stort pris på. Men ho blir ju vannt til det førr eller senere.

 

Allt var frid og frøid, frem tills dess att ejg skulle gå meg en tur på land. Da ser jeg nabo båten var på vei opp på klippene med baugen. Tok tak i pillpit og ropet på eier.

 

Han kom og kikket litt med flakkende blikk frem tills dess att jeg foreslog att han kanskje ska stramme in litt på anker lina.

Det prøvde han og det ente med att han stog med ankeret i hånda og akter på god vei in i min båt.

siden min anker line nå låg bak hans så fannes det ikke mulighet for han att rygge ut, uten att ta med seg mitt anker på samme gang.

 

Jeg foreslog att jeg skulle gi han en god dytt i baugen på samme gang som han holdt fast i min båt og passet på att han ikke sklei in med aktern i min, og når bugen var ut en bit att han skulle gi litt gass og gå ut for att slippe ankeret på nytt.

Dettte prøvde han på men han hadde glømt att det da er greit og ikke ha roret mot land....

Så, jeg dytta han ga gass, og var på vei rett tilbake til meg på land.

Med nød og neppe klarte jeg att få stoppet båten innen den braste rett på land, og innen jeg fikk sagt noe så tok han tak i min anker line og begynte og trekke seg utover med aktern.

Resultat................. Mitt anker ble naturligt nokk trekkt opp..............

 

Han kom seg ut men der stog jeg på land, kona med gutten på armen, og min båt på vei in over side lengs, som tur va så tok ankeret innen det ble båt VS land.

 

Fikk klattret ombord, startet motor, og kjørt ut for og droppe anker på nytt. Ikke den store operasjonen men det er klart att det ble litt ekstra stress som vi kanskje ikke ville ha / trengte.

 

Men konklusjonen.

Etter så pass mye køl, så må jeg si att det er deiligt att sessongen har startet, att vi både kan hjelpe andre og hvis vi har behov for det få hjelp av andre.

Etter att begge båtene låg sikkert fortøid, så blev det en pils på meg og eiern av den andre seilbåten, og ett hyggeligt prat. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vår hund er ikke helt fornøid med att bli buret på land og ombord så dette med stort høide forskjell var ikke noe ho satte så stort pris på. Men ho blir ju vannt til det førr eller senere.

Vet ikke hvor stor hund du har, men dersom den ikke er for stor, kan du ta på den reddnings vest, og bære den etter håndtaket på ryggen.

 

Ikke sikkert den liker det så mye bedre, men da har du en hånd fri, så det praktiske blir ihvertfall enklere. :rolleyes:

 

Og så er det jo greit dersom den finner på å hoppe på sjøen midtfjords også da.. :diving:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

HAr en boxer på rett under 30 kilo. Har bære hank i vesta til henne, men det er som regel enklere og bære henne med armene "rundt" beina en i hanken.

Men dette med båt livet det må ho bare bli vannt til.

Tok øvelsen og snudde båten i helga sånn att ejg ligger med aktern in, da blir det enklere for henne dær i alla fall.

Link to post
Share on other sites

HAr en boxer på rett under 30 kilo.

Hva går den på da?`høyoktan :wink:

 

HAr en boxer på rett under 30 kilo.

Spinakerbom er tingen. Da kan du fire bikkja ned.

 

Fra spøk til alvor. Jeg ser problemet. Enkleste måten å få bikkja i land på er antakelig å ha ei jolle, ta bikkja fra seilbåten til jolla via åpningne i hekken på seilbåten - og ro bikkja i land.

 

Og synes bikkja at det er glatt på dekk - kjøp sokker med antisklimønster. Sparer poter, gelcoat og dørker for mye slitasje.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det va ett godt tips med sokkene, har ikke tenkt på det. Jeg trur att det er en stor del av stressen for henne att ho ikke får feste med potene. Ser mer ut som Bambi på glatt is en en tøffing av boxer :yesnod:

 

Har vart inne på dette med jolla og, men får se det litt ann hvordan ho takkler det fremover. Det første jeg ska kjøpe nå er en baugstige, sånn att jeg kommer på land og :wink:

Link to post
Share on other sites

HAr en boxer på rett under 30 kilo. Har bære hank i vesta til henne, men det er som regel enklere og bære henne med armene "rundt" beina en i hanken.

Men dette med båt livet det må ho bare bli vannt til.

Tok øvelsen og snudde båten i helga sånn att ejg ligger med aktern in, da blir det enklere for henne dær i alla fall.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg tør rett og slett ikke ligge med akter inn, dersom det ikke er en flytebrygge eller man med 100% sikkerhet kan si at det er et par meter ned fra svaberg eller bryggekant. skrekken er at man våkner av at roret ligger og hugger i bunnen - huttetu. :cryin:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...