Helge Startet 4.August.2016 Del på Facebook Startet 4.August.2016 Jeg har brukt å kjøre mine påhengsmotorer i en tønne med ferskvann, men overhørte i formiddag en samtale om "Wash-tilkobling" mellom to lokale knekter her på Sunnmøre. Jeg må tilstå at jeg i farten ikke visste hvem som hadde rett da den unge knekten sa til den eldre: "Jeg bruker ikke å kjøre motoren min i tønne. Det synes jeg er tungvint. Jeg kobler på hageslangen på Wash-inngangen på motoren, setter på vannet og kjører motoren noen få minutter" Da sier den eldste: " Nei det må du ikke gjøre da du kan skade impelleren. Du skal ikke la motoren gå når du bruker spyletilkoblingen. Men det kan være en fordel å ha kjørt motoren varm før du spyler" Fasiten står vel i manualen for min Suzuki DF140 tenker jeg så jeg får vel se etter der i morgen. Kan jo spare en del tid tenker jeg ved å bruke spyleinngangene for det har jeg på 3 av mine motorer Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Teerex Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 (redigert) Man skal ikke kjøre motor når man bruker spyletilkoblingen. Bortsett fra hvis det skulle stå i motorens instruksjonsbok at man kan gjøre det. Men har ikke sett noen motorer der det har vært tilfelle. Impeller får jo naturlig nok ingen vannsmøring om man kjører motoren uten at det kommer vann til vanninntaket på undervannshuset. Så å ha motor igang er en oppskrift på hurtig impellerhavari, med mindre kjølesystemet er slik at det kommer nødvendig mengde vann ned i impellerhuset for smøring. Men det har jeg ikke tenkt å prøve ut på min Mercury iallefall. Spyletilkoblingen er primært for å spyle gjennom motorens kjølesystem når båten ligger på sjøen. Ved varm motor umiddelbart etter at motor er slått av. Siden det er relativt vanskelig å koble på klokker eller ha motoren i tønne da. Redigert 4.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Man skal ikke kjøre motor når man bruker spyletilkoblingen. Bortsett fra hvis det skulle stå i motorens instruksjonsbok at man kan gjøre det. Men har ikke sett noen motorer der det har vært tilfelle. Var vel en her som nylig la ut dokumentasjon på at hans Suzuki motor, tror to-takter, så kan man gjøre det, mens på min Suzuki fire-takter kan man ikke gjøre det i henhold til manualen. Er man i tvil så bruker man stamp eller "øreklokker". Å koble til øreklokker er vel nesten enda enklere/raskere enn å koble til spyletilkoblingen, har forøvrig begge, men for større motorer blir det litt knotete å få en stor nok tønne. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ask Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Hei Dette har eg òg lurt på. Min Evenrude E-tech 50, 2012-mod kan ein montera ein gardenakopling der vasstråla kjem ut. For meg har det virka ulogisk å spyla vatn inn der vatnet vanlegvis kjem ut. Eg har difor nytta klokker kvar gong eg køyrer ferskvatn gjennom motoren. Det virkar meir logisk kopla hageslangen til, når motoren ikkje går. Kanskje det er på tide å lesa instruksjonsboka? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Hele poenget med spyletilkoblingen er å få spylt motor når båten ligger på sjøen. På land er det jo bedre med klokker, siden man kan varmkjøre motoren samtidig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nomen Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 På min Suzuki 8 hk fra 2012 skal motoren ikke gå når man bruker spyleslangen. Jeg kobler på og spyler etter hver helgetur. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mouche Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Hele poenget med spyletilkoblingen er å få spylt motor når båten ligger på sjøen. På land er det jo bedre med klokker, siden man kan varmkjøre motoren samtidig. Bruker faktisk klokker når båten er i sjøen også. Tilter opp motoren, setter på klokker, tilter ned, åpner for vannet og starter motoren. Hvorfor ikke? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Helge Svart 5.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2016 Så gamlingen hadde rett da... ja for de fleste motorene med spyletilkobling i alle fall. Han var vel ikke så gammel heller, men sikkert et par tiår over han som flere ganger hadde kjørt sin relativt nye motor på land med vann bare inn spyletilkoblingen . Skjønt gammel og gammel erfaren kaller man det vel heller Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Ballard Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 På min Honda BF15 98 mod er spylepluggen plassert nede på undervanns huset, skruer i en nippel og kobler til vann slangen. Og starter motoren. fungerer utmerket. Samme impeller enda- Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 På min Honda BF15 98 mod er spylepluggen plassert nede på undervanns huset, skruer i en nippel og kobler til vann slangen. Og starter motoren. fungerer utmerket. Samme impeller enda- Ja klart om vann kommer inn før impeller blir det jo noe annet. Men liten vits å kjøre motor med ferskvann med vanninntaket nedsenket i saltvann da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Spudgun73 Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 (redigert) På Evinrude E-Tec skal man bare koble hageslange til spylertilkoblingen (etter å ha satt på en Gardena-kobling) før man lagrer / vinterklargjør motoren. Trenger hverken klokker eller tønne. Redigert 5.August.2016 av Spudgun73 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 5.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2016 Ok... så det er nok en del forskjeller på dette området. Jeg har nå sjekket alle mine motorer og på min 2004 Suzuki DF140 sitter spyletilkoblingen ganske langt opp på motorstammen og det borger ikke for å kjøre motoren med ferskvann uten klokker eller vanntønne. På begge min Yamaha 2-takt (40 og 90 Hk) sitter imidlertid spyletilkoblingen på undervannshuset og da er kanskje situasjonen en annen... På småmotorene mine (15 Hk og mindre) er det ikke spyletilkobling. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Teerex Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Spyletilkobling på undervannshuset høres lite ut (lite hull). Blir det nok vanngjennomstrømming der da? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.