Jump to content

Verkstedmanual-tips


ynroenn

Recommended Posts

Et lite tips i disse "reparasjonstider"!

Ser mange her har blitt tipset om å kjøpe verkstedmanualer. Enkelte butikker i Norge/Sverige selger disse til en ikke helt rimelig penge (dette gjelder jo alle bøker i Norge!) Billigste pris jeg har funnet på verkstedmanual til min yamaha 115 87 modell(joda, ting må repareres på en Yamaha også!) er 398,- + frakt (servicepakke) 125,- = 523,-

 

Ved å gå inn på Amazon.com, søke på yamaha 115,fant jeg kjapt samme manual til 26$ + ca. 4$ i frakt, mao ca. 30$ samlet! (Såvidt under 200 nkr!)

 

Her er det altså mye penger å spare folkens! Dessuten er vareutvalget helt enormt! Det beregnes heller ikke toll og avgifter på bøker, så den såkalte 200 kroners grensen kan dere se bort i fra her! :cheers:

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et lite tips i disse "reperasjonstider"!

Ser mange her har blitt tipset om å kjøpe verkstedmanualer. Enkelte butikker i Norge/Sverige selger disse til en ikke helt rimelig penge (dette gjelder jo alle bøker i Norge!) Billigste pris jeg har funnet på verkstedmanual til min yamaha 115 87 modell(joda, ting må repareres på en Yamaha også!) er 398,- + frakt (servicepakke) 125,- = 523,-

 

Ved å gå inn på Amazon.com, søke på yamaha 115,fant jeg kjapt samme manual til 26$ + ca. 4$ i frakt, mao ca. 30$ samlet! (Såvidt under 200 nkr!)

 

Her er det altså mye penger å spare folkens! Dessuten er vareutvalget helt enormt! Det beregnes heller ikke toll og avgifter på bøker, så den såkalte 200 kroners grensen kan dere se bort i fra her! :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja, veldig bra sted å handle bøker og musikk.

bestilte nettopp en yanmar manual der, kostet $26. Husk at 200 kr grensen er uten frakt, så de $4 kan du se bort fra. Hvis det er over 200 kr er summen ink. frakt som gjelder.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Ja, veldig bra sted å handle bøker og musikk.

bestilte nettopp en yanmar manual der, kostet $26. Husk at 200 kr grensen er uten frakt, så de $4 kan du se bort fra. Hvis det er over 200 kr er summen ink. frakt som gjelder.

 

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

I tillegg er det ikke moms på bøker kjøpt i utlandet, så beløpet spiller ingen rolle!

Link to post
Share on other sites

Gå på www.bokklubben.no, søk på "clymer yamaha" så kommer det meste du er ute etter. Altså her.

Har nettopp fått boka til min, 1999-2002 2-90hk 2-takt. Ser meget bra ut.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette var faktisk det rimeligste norske alternativet jeg har funnet! Boka kostet 320 inkl. frakt her. Dette er jo imidlertid fortsatt 120,- dyrere enn amazon.com .........

Link to post
Share on other sites

--Man kan få tak i originale manualer i fra motorprodusenten hos http://www.marinepartsman.com/ i USA for ca. 75$ ferdig sendt. Disse dekker den enkelte motor (serie) og er vel litt bedre enn clymer og seloc som dekker store serier. Det viktige er å få identifisert modellen da USA og Canada har andre betegnelser (Yamaha 40 YEOL = 40TLRD) enn Europa på samme motor (Yamaha) Har bestilt en som dekker 40 og 50 Hk, og de var veldig hjelpsomme.. :yesnod: Manualene er trykket I USA av produsenten for det amerikanske markedet, men er helt ok for våre motorer..

Link to post
Share on other sites

--Man kan få tak i originale manualer i fra motorprodusenten hos http://www.marinepartsman.com/ i USA for ca. 75$ ferdig sendt. Disse dekker den enkelte motor (serie) og er vel litt bedre enn clymer og seloc som dekker store serier. Det viktige er å få identifisert modellen da USA og Canada har andre betegnelser (Yamaha 40 YEOL = 40TLRD) enn Europa på samme motor (Yamaha) Har bestilt en som dekker 40 og 50 Hk, og de var veldig hjelpsomme.. :yesnod: Manualene er trykket I USA av produsenten for det amerikanske markedet, men er helt ok for våre motorer..

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, Clymer og seloc er vel som Haynes i bilverdenen. De er fine til generell mekking, men helt ubrukelig til verksteder. En mekaniker kompis kikket på noen Haynes bøker jeg hadde og mente at det stod temmelig mye feil, ting var altfor generelle. Dessuten dekker de ikke demontering av girkasser.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Ja, savner inngående tegninger og beskrivelse rundt powertrimmen i Clymers :headbang: , og koblingsskjema for min motor finns heller ikke helt komplett, da jeg har powertrim. Men er nok med all sannsynlighet bare å se på tegninger til større motorer.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

"Sakset" dette i fra en amerikansk forhandler...

 

[iWhy you need to use an OEM manual rather than a Seloc manual for your Mercury or Yamaha outboard or marine engine. (You can permanently ruin it.)

Whether your marine engine was built by Mercury, Yamaha, or one of the other manufacturers producing marine engines, the service manual you choose MUST be specific to your engine. When you don't use an OEM (Original Engine Manufacturer) service manual specific to your engine, you take the chance on ruining your engine, and, at the cost of replacement, that extra money you spend on the accurate manual can mean a savings of thousands of dollars. It can mean the difference between an engine that is fixed correctly, according to OEM specifications or one that's irreparably damaged.

 

Some of the kinds of problems that crop up when not using an OEM manual can destroy your engine on your first attempt to start it. Timing issues, incorrect carburator adjustments, screws not set properly -- all of this and more can send your engine to the graveyard. Don't cost yourself money by skimping on your repair manual. Thirty dollars saved can mean thousands of dollars in damage.

 

Why anything except a Mercury or Yamaha manual won't work:

 

In order for Seloc and other manual makers to publish their volumes, they must take the copyrighted information provided in the OEM manual and change it enough that Mercury and Yamaha cannot sue them for breach of copyright. Some of the information provided in the OEM manual is so very specific that there is no way it can legally be provided by other manual publishers. So they print with general instructions, leave crucial information out completely, or fudge the numbers and instructions, all this to avoid lawsuit.

 

Don't ruin your good engine. Get the right OEM manual for your engine.

 

--Kan det være noe i dette? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Tja, tror vel kanskje det er noe i det, om enn teksten er sterkt overdrevet. Tror ikke noe på at f.eks. Clymer bytter ut viktige tallverdier på tenning, moment osv. for å slippe å bli saksøkt. Men at enkelteting kan være litt forenklet, ja det tror jeg er fullt mulig!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...