bok2 Startet 6.August.2016 Link til dette innlegget Startet 6.August.2016 (redigert) Vurderer to ulike båter med litt ulike kvaliteter. En av hovedforskjellene er at den ene båten har dobbeltinstallasjon av FNM ATMP155 (163 hk) hvor motorene har gått rundt 200 timer, mens den andre båten har en enkeltinstallasjon av Volvo KAD42 med ukjent timetall. I ukjent timetall ligger at den digitale timetelleren ikke viste noen verdi da nåværende eier overtok båten, men har siden tentes en gang og viste da noenog tretusen timer. Motoren var angivelig totaloverhalt i 2012 og fikk ny turbo i 2013. Hva totaloverhalingen faktisk innebærer har jeg ikke sett papirer på ennå, men foringer og stempler nevnes eksplisitt. Har gått 100 timer siden den gang og timetallet befinner seg derfor trolig fortsatt på tretusentallet. Er ikke motorkyndig selv, men ser jo at KAD42 er svært utbredt. FNM er det ikke. Er det noen som har erfaring med hvordan FNM-motorene er i drift mtp driftssikkerhet, hvor vanskelig det er å få utført service og å få tak i deler til disse (Bergen) osv? Ser at importør nå holder til her i området, men samtidig er den virksomheten ny (etablert i 2015, en ansatt), så det hadde jo vært betryggende om det var et visst servicenettverk utenom denne ene karen. Eller for å spørre på en annen måte: Er en Volvo KAD42 med kanskje rundt 3500 timer, hvorav de siste 100 etter overhaling, å foretrekke fremfor to relativt nye FNM-motorer? Redigert 6.August.2016 av bok2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 (redigert) Med to motorer har du både fordeler og ulemper. Fordeler som ekstra sikkerhet, manøvreringsegenskaper osv. Ulemper med litt mere servicekostnader, og trangere motorrom. FNM er italienske mariniserte Fiat bilmotorer med lav vekt og relativt lite sylindervolum. Bare 1,9 liter for denne motoren. Så livslengden kan kanskje diskuteres, men med 200 timer har de nok lenge igjen. Vektmessig kommer FNM gunstig ut, og 2 stk slike motorer veier vel knapt mere enn 1 stk KAD42. Forøvrig hadde vel KAD42 et par svakheter som ble rettet med KAD43. Men mange KAD42 er vel også oppgradert etterhvert. Her står det litt om FNM motoren i en 10 år gammel tråd https://baatplassen.no/i/topic/21682-erfaringer-med-fnm-motorer-155163-hk/ Mere info; http://www.boat.no/asp/engines/show.asp?id=53159 http://www.absolutelyeverythingabout.com/boats/cmd-fnm/ Redigert 6.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bok2 Svart 6.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Takk for svar, teerex! Jeg har forstått det slik at når man tar en full overhaling av en KAD42 i dag, så er man samtidig tvunget til å foreta den oppgraderingen du nevner (mhp deletilgang), så jeg regner med at den også er på plass. Men la oss si at motoren er like gammel som båten (1992-modell), hvor lenge kan jeg egentlig regne med at denne motoren vil holde når den nå har nådd 3500 timer? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 (redigert) Den kan vare alt fra en halv time til 10000 timer. Hadde det vært meg, så hadde eg valgt FNM. Servicekostnader tror eg ikkje er mykje dyrere enn på en Kad og med den lette vekta og nyare motorteknologi, så vil ikkje drivstofforbruket bli nevneverdig høgare. Når det gjelder service og reparasjoner, så finnes det også mange flinke uautoriserte verksted. Så du er ikkje avhengig av en autorisert forhandler så lenge han skaffer deler. Over 3000 timer på en Kad begynder å bli mykje og deletilgangen framover vil ikkje bli lettare for å sei det mildt. Edit: Leste inlegget igjen, og fekk nå med meg at Volvoen var nylig overhalt. Men min meining er at manøveregenakaper og sikkerhet med to forholdsvis nye motorer veier opp for det. Redigert 6.August.2016 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Gå for to moderne dieselmotorer. Fiat Chrysler produserer noen millioner motorer pr år, så jeg ville i hvert fall tatt denne løsningen fremfor en VP KAD42 som kom på markedet i 1991 og med over 3.000 timer på nakken, selv om den altså har vært totaloverhalt. Med FNM får du samlet 310 hk og nær 600 Nm i dreiemoment. Det er også en del mer enn en single KAD42 leverer. Dessuten er det selvsagt mye enklere og sikrere å manøvrere en båt med to enn med en motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.