Jump to content

Erfaringer med FNM motorer (155/163 hk)


sumo

Recommended Posts

Skal bytte ut mine trofaste VP 31-motorer med FNM 163 hk. Vektforskjellen er 160 kg pr motor, effekten på svinghjulet ca 30 hk mer og dreiemomentet ligger ca 10-15 Nm høyere, med en flat kurve på max moment fra 2500 til 3500 omdr/min. Alt i følge fabrikkens opplysninger (som man selvsagt må anta er riktige) Motorene er på knapt 2000 ccm, mot VP sine 2400.

Noen som har erfaringer med denne typen?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er så stor erfaring med dissa motorene her i kongeriket... Jeg kikket litt på disse før jeg innstallerte motorer i Stauden... noe av årsaken til at jeg ikke gikk for FNM var at jeg fikk et godt tilbud på grønne fra søta bror... men valget er mange... Steyr var noe jeg kikket spesielt mye på...

 

Jeg tror ikke dett er noen dårlige maskiner i det hele tatt... de er jo vel utbrett i de sørlige deler av europa...

 

Så hvorfor ikke teste de ut... men det kan jo hende at noen reagerer litt negativt når/om du skal selge skuta...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror heller ikke dette er dårlige greier. Euroen er jo gunstig for tiden, og prisen på denne modellen er spesielt bra nå, siden dette er en relativit konvensjonell motor uten noe elektronisk fiksfakseri, som ikke kommer til å klare de framtidige avgasskravene, og derfor synger på siste verset. Er litt usikker på hvordan det lave sylindervolumet kommer til å slå ut i en 28 for flybridgebåt, men dreiemoment er vel dreiemoment, det blir vel i så fall slitestyrken det går ut over. Volvoene med duoprop har ingen problemer med å blåse skuta opp i plan, men toupeèn flagrer ikke akurat friskt i fartsvinden....

Link to post
Share on other sites

..........., siden dette er en relativit konvensjonell motor uten noe elektronisk fiksfakseri, som ikke kommer til å klare de framtidige avgasskravene, og derfor synger på siste verset........

Kan ikke se at dette er riktig?

 

FNM leverer moderne common rail disel motorer som er fult på høyde med dagens avgasskrav.

 

Mer detaljer her: http://hub-labs.net/fnm/eng/chisiamo.php

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kan ikke se at dette er riktig?

 

FNM leverer moderne common rail disel motorer som er fult på høyde med dagens avgasskrav.

 

Mer detaljer her: http://hub-labs.net/fnm/eng/chisiamo.php

Motoren jeg skal ha er ATM(P). Så vidt jeg forstår er dette en konvenssjonell motor med turbo/intercooler og vanlig innsprøytningssystem. Den nye serien har common-rail. Jeg kommer til å bruke VP 290 DP-drev, men er litt usikker på om jeg skal bruke 2,3 utveksling (som jeg har nå) eller 1,95:1

Redigert av sumo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...