Jump to content

Bytte regulator på Iskra dynamo?

rein

Recommended Posts

Har to gamle volvo penta tamd70c utstyrt med Iskra dynamoer 24v AAK på 55ampere. Fra å ha ligget stabilt på ca 29v under gange bånner de plutselig voltmeteret (over 34v). Slik jeg forstår det er det den innbygde regulatoren som må antas å ha tatt kvelden(?). Er dette en sak med kullbørster som ryker etter noe tid og kan byttes, eller må hele regulatoren skiftes? Har liggende en brukt dynamo med tilsynelatende samme regulator, men den er på 30amp eller deromkring - noen som har en faglig mening om det er mulig å bruke denne, eller er regulatorer amperesensitive?

har vedlikeholdsfrie agm batterier å håper de tåler en times tur fra tid til annen til dette er fikset?

Knall om jeg kunne få noen erfarne tips å få om dette?

Eg vil heller sei støpsling for ekstern regulator, men det vert flisespikkeri.

Eg vil tru at den eksterne regulatoren har støpsling som er heilt make til denne.

Eg vil ogso tru at ein 24 volt regulator frå Biltema, vil passa rett inn. Det du i so fall må vera obs på er at ein av desse tre ledningane som er i dette støpselet går til eksisterande regulator og videre ti ladelys. du må ha fatt i denne og kobla til ladelys i det nye oppsettet.

Ledningen til ladelys blir den einaste som då er tilkoblet noko som helst på den gamle regulatoren, so den treng du ikkje å bry deg med å finna.

Magne

2 dynamoer/motorer, som leverer det samme spenning hver?
Dette er mulig hvis du eier bare en regulator som styrer begge dynamoer (type?).

Men jeg ville heller anbefale å bruke et multimeter først og sjekke dynamospenningene hver separat.

Evt. er det jo bare voltmeteren på dashbord leker med deg.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Takk for svar, har ikke kontrollmålt direkte på dynamoen, men da jeg koblet den ut viste meteret riktig batterispenning. Babord dynamo lader kun forbruksbatteriene, mener spenningen her var som den skulle. Styrbord dynamo som har for høy spenning lader både forbruk og startbatterier (varsellampen for ladespenning bb lyser når styrbord går i gang..). + Senseledningen - hva er den koblet mellom?. + Fant ikke noen 24v regulator på nettet hos biltema, men når jeg kobler den på, hvordan vet jeg hvilke pinner på stikket den skal bruke? Her ser det ikke ut til å være noen merking.

Du kan løsne den og sjekke, 2 av pinnene er koblet til hver sin børste, den 3. til D+ via et kontaktpunkt.

Eller - tar jeg feil - legger ved et bilde av det jeg trodde var regulatoren - men som kanskje snarere er et koblingsstykke for en ekstern regulator.

Det er en børsteholder som erstatter regulator av tradisjonell "Bosch type". Brukes, som du skriver, for å koble til ekstern regulator.

(Se linken i signaturen)

Eksempel på børsteholder. Denne har kun 2 pinner da den ene børsten blir jordet via festeskruen.

bilde

Takk for det Ingar, forstår deg da slik at jeg kan kjøpe en regulator og koble den til de to polene som går til børstene ( og at det ikke spiller noen rolle om hva som er pluss og hva som er minus) + har også en gul ledning som kommer ut av dynamoen med en kabelsko i enden som ikke er koblet til noe - ser ut til at den skulle være koblet til en liten hvit kloss, men at tilkoblingen på denne er brukket av ... Kan det være en sammenheng her med den høye spenningen?

bilde

har også en gul ledning som kommer ut av dynamoen med en kabelsko i enden som ikke er koblet til noe - ser ut til at den skulle være koblet til en liten hvit kloss, men at tilkoblingen på denne er brukket av ... Kan det være en sammenheng her med den høye spenningen?

den kvite klossen ser ut som ein kondensator, i so fall er den til demping av radiostøy

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...