Jump to content

Bosch dynamo med ekstern regulator lader ikke


utsjaa

Recommended Posts

Hei, har fått meg ny båt. Jeg fikk ikke start på den her en dag og hørte at startmotoren såvidt gikk rundt. Målte batterienene til 12,1V og 9,4V. Dette vil vel si at batteriene er deffekte? Er elektriker, men har ikke mye peiling på 12V anlegg. Har trålt BP og nettet generelt om båtstrøm, og har blitt noe klokere.

 

Byttet batteiene med noen jeg hadde liggende og fikk start på motoren med en gang. De nye batteriene målte jeg til 12,6V. Kan også nevnes at de nye batteriene er like, noe de gamle ikke var.

 

Batteri oppsett:

2x 142Ah batterier

bryter for å velge mellom AV, B1, B2 eller begge.

 

Målte batteriene med motoren i gang og hadde bare 12,4V. Skal vel ligge på 14-14,4V?

Målte så direkte på dynamoen og hadde bare 12,1V her. Virker som at dynamoen ikke lader i det hele tatt?

 

Dynamo:

 

img_0410.jpg

 

img_0411.jpg

 

De tre kablene som kommer fra pluggen på dynamoen går inn i båten og er tilkoblet denne saken:

 

img_0406.jpg

 

Er dette regulatoren?

 

Jeg tok pluggen ut fra dynamoen og målte på ny, men fikk samme resultatet.

Kan det være så enkelt at det kun er denne som er deffekt? Eller må jeg bytte hele dynamoen?

Link to post

Når spenningen er stykke under 12 v er nok batteriene slitne ja,det får hvertfall begrenset kapasitet.

De bør vel ligge på 12,3-12,6v i hvilespenning.

 

Er nok likeretter\regulator du har på ene bildet der ja.

 

Ser kanskje ut som du har løs børstebru på dynamoen på bilde nr 2?

Da skal du isåfall kunne skru ut de to skruene der og dra ut hele delen med børstene på.

Link to post

Børstebro med regulator er nok det som er normal hyllevare i dag.

Det jeg tenker på er om dette er en sliten gammel sak full av kullstøv og med slitne lager. Da kan det kanskje være like greit å få en byttedynamo i stedet for å koste på noe som allikevel synger på siste verset.

Det verset ender som regel midt i fineste sesongen.

Link to post

Jeg ville prøvd å tatt ut børstebrua og sett på tilstanden på børstene.

De er fjærbelastet,og litt møkk og skitt her er nok til at de ikke får nok spenn,eller at de rett og slett er borte.

 

Jeg er ikke noen ekspert på dette,men vet at du får dynamo med og uten regulator,trodde det var vanligst med innebygd.

Hvis den boksen du har ved siden av der er både likeretter og regulator er de normalt 2 ledninger med vekselstrøm inn og så 1 ut igjen med likestrøm.

 

Sånn generelt må du ikke koble ifra batteriet når motoren går,da ryker likeretteren.

Tåler ikke å gå fra belastning til ubelastet.

 

Er enig med busterx,du har jo navn og nummer på dynamoen så da kan du ta en kjapp sjekk etter ny itilfelle alt er slitent.

Redigert av Lars K (see edit history)
Link to post

En 35A dynamo fra 60-tallet er neppe verd å reparere. Den 'boksen' på siste bilde er regulatoren.
Ut fra korrosjonen på de kabelskoene bør du starte med å sjekke at det er kontakt her, samme i dynamo enden.
En viktig indikator er hvordan ladelampen oppfører seg, står noe om dette på den linken.
Siden du måler lavere spenning på dynamoen enn på batteriene kan det tenkes at diodebroen er defekt, da vil også batteriene kunne utlades.

Målingen viser iallfall at dynamoen overhodet ikke lader.

Link to post

Takk for alle svar.

 

Demonterer dynamoen i dag, å går til anskaffelse av en ny. Den gamle dynamoen var på 35A, men den er vel litt i minsta laget nå til dags, med musikkanlegg og diverse duppedingser. Tenkte å gå for en på 70A når jeg først skal skifte. Det bør vel ikke by på noen problemer?

 

Forresten veldig informativt inlegg om dynamo og båtstrøm Ingar, takk skal du ha :)

Link to post

Og at den har senseledning som kan kobles til batteriet, er også en stor fordel. Da får du kompensert for spenningstap mellom dynamo og batteri.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Kjøpte ny dynamo på biltema i dag. 80A 900kr. Måtte modde den litt for og få den til å passe. Startet motoren....ingen lading. Lasket D+ og B+ og fikk lading. Fantastisk.Men.....så klarte min kompis å kortslutte D+ til chassiet på dynamoen.....Ingen lading :(

 

Kan det tenkes at den er ødelagt? Og er det ok og laske D+ og B+ direkte?( bare en provisorisk løsning til alt er på g inne i båten).

Link to post

Hvis du ser på tegningene på den linken så er D+ beregnet tilkoblet ladelampen. Strømmen gjennom lampen går til jord via D+, regulator, børster og ankervikling. Det er denne strømmen som får dynamoen til å 'tenne' Er ladingen først kommet igang så forsyner dynamoen D+ selv via de diodene som sannsynligvis har gått opp i røyk hos deg. (De 3 diodene til venstre) Disse er mye mindre dimensjonert enn diodene for hovedutgangen.

Om man setter 12V direkte på D+ vil det trekke betydelig strøm via regulator/anker så lenge dynamoen ikke lader.

 

dynamo_intern_minusregulert_regulatorkre

Link to post
  • 3 år senere...

Lat meg seia det slik: eg bytta ein gang dioder i ei diodebru, og syns eg gjorde ein bra jobb med det eg hadde tilgjengelig av verktøy. Men ein kjem ikkje forbi at desse diodene blei pressa nedi hol der det hadde vore dioder før. Satte so sammen dynamoen og monterte den i ein bil. det gjekk kanskje 2 veker før eg kjøpte ny dynamo, diodene fekk ikkje nok kjøling i brua, fordi dei var for laust pressa.

Om du får heilt ny diodebru som passer, og er kapabel til å lodde på viklingane uten at diodene blir steikt, so bør det virka.

Men å sei at eit sekund uoppmerksomhet er nok til å drepa ein diode er feil, millisekund blir ogso feil, for nanosekund er nok.

 

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...