utsjaa Startet 20.Mars.2013 Del på Facebook Startet 20.Mars.2013 Hei, har fått meg ny båt. Jeg fikk ikke start på den her en dag og hørte at startmotoren såvidt gikk rundt. Målte batterienene til 12,1V og 9,4V. Dette vil vel si at batteriene er deffekte? Er elektriker, men har ikke mye peiling på 12V anlegg. Har trålt BP og nettet generelt om båtstrøm, og har blitt noe klokere. Byttet batteiene med noen jeg hadde liggende og fikk start på motoren med en gang. De nye batteriene målte jeg til 12,6V. Kan også nevnes at de nye batteriene er like, noe de gamle ikke var. Batteri oppsett: 2x 142Ah batterier bryter for å velge mellom AV, B1, B2 eller begge. Målte batteriene med motoren i gang og hadde bare 12,4V. Skal vel ligge på 14-14,4V? Målte så direkte på dynamoen og hadde bare 12,1V her. Virker som at dynamoen ikke lader i det hele tatt? Dynamo: De tre kablene som kommer fra pluggen på dynamoen går inn i båten og er tilkoblet denne saken: Er dette regulatoren? Jeg tok pluggen ut fra dynamoen og målte på ny, men fikk samme resultatet. Kan det være så enkelt at det kun er denne som er deffekt? Eller må jeg bytte hele dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Når spenningen er stykke under 12 v er nok batteriene slitne ja,det får hvertfall begrenset kapasitet. De bør vel ligge på 12,3-12,6v i hvilespenning. Er nok likeretter\regulator du har på ene bildet der ja. Ser kanskje ut som du har løs børstebru på dynamoen på bilde nr 2? Da skal du isåfall kunne skru ut de to skruene der og dra ut hele delen med børstene på. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Ser kanskje ut som du har løs børstebru på dynamoen på bilde nr 2? Da skal du isåfall kunne skru ut de to skruene der og dra ut hele delen med børstene på. Og kanskje sette inn børstebru med innebygd regulator på? Sitér dette innlegget Link to post
utsjaa Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Takk for svar. Vil det si at du tror at det er regulatoren som er deffekt, eller må børstene også skiftes? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 (redigert) Gjør en elektrikervurdering omkring den generelle tilstanden på den eksisterende og påkostning av nye deler, kontra en byttedynamo. Av og til er det nytteløst å sparke en død hest. Redigert 20.Mars.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
utsjaa Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Har vel egentlig kosntatart med at dynamoen er moden for utskifting, men lurte litt på om det kunne være nokk å bytte regulatoren. Er det slik at det nå der vanligst med regulator integrert i dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Børstebro med regulator er nok det som er normal hyllevare i dag. Det jeg tenker på er om dette er en sliten gammel sak full av kullstøv og med slitne lager. Da kan det kanskje være like greit å få en byttedynamo i stedet for å koste på noe som allikevel synger på siste verset. Det verset ender som regel midt i fineste sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 (redigert) Jeg ville prøvd å tatt ut børstebrua og sett på tilstanden på børstene. De er fjærbelastet,og litt møkk og skitt her er nok til at de ikke får nok spenn,eller at de rett og slett er borte. Jeg er ikke noen ekspert på dette,men vet at du får dynamo med og uten regulator,trodde det var vanligst med innebygd. Hvis den boksen du har ved siden av der er både likeretter og regulator er de normalt 2 ledninger med vekselstrøm inn og så 1 ut igjen med likestrøm. Sånn generelt må du ikke koble ifra batteriet når motoren går,da ryker likeretteren. Tåler ikke å gå fra belastning til ubelastet. Er enig med busterx,du har jo navn og nummer på dynamoen så da kan du ta en kjapp sjekk etter ny itilfelle alt er slitent. Redigert 20.Mars.2013 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Her er mye godt og nyttig lesestoff om både dynamo, laderegulator, skilledioder/-relè og ladeopplegg forøvrig: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 En 35A dynamo fra 60-tallet er neppe verd å reparere. Den 'boksen' på siste bilde er regulatoren.Ut fra korrosjonen på de kabelskoene bør du starte med å sjekke at det er kontakt her, samme i dynamo enden.En viktig indikator er hvordan ladelampen oppfører seg, står noe om dette på den linken.Siden du måler lavere spenning på dynamoen enn på batteriene kan det tenkes at diodebroen er defekt, da vil også batteriene kunne utlades.Målingen viser iallfall at dynamoen overhodet ikke lader. Sitér dette innlegget Link to post
utsjaa Svart 21.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 Takk for alle svar. Demonterer dynamoen i dag, å går til anskaffelse av en ny. Den gamle dynamoen var på 35A, men den er vel litt i minsta laget nå til dags, med musikkanlegg og diverse duppedingser. Tenkte å gå for en på 70A når jeg først skal skifte. Det bør vel ikke by på noen problemer? Forresten veldig informativt inlegg om dynamo og båtstrøm Ingar, takk skal du ha :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mars.2013 Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 70A blir veldig bra det! Ikke noe problem! Sørg for å finne deg en med innebygd regulator da, mye enklere kabling på den måten;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 21.Mars.2013 Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 Og at den har senseledning som kan kobles til batteriet, er også en stor fordel. Da får du kompensert for spenningstap mellom dynamo og batteri. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
utsjaa Svart 22.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Kjøpte ny dynamo på biltema i dag. 80A 900kr. Måtte modde den litt for og få den til å passe. Startet motoren....ingen lading. Lasket D+ og B+ og fikk lading. Fantastisk.Men.....så klarte min kompis å kortslutte D+ til chassiet på dynamoen.....Ingen lading :( Kan det tenkes at den er ødelagt? Og er det ok og laske D+ og B+ direkte?( bare en provisorisk løsning til alt er på g inne i båten). Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Ok å laske D+ og B for å teste, men man kan ikke ha det slik permanent da det vil tappe batteriet. Om han kortsluttet D+ mens dynamoen ladet er nok likeretteren for D+ historie. Sitér dette innlegget Link to post
utsjaa Svart 22.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Ok. Da blir det ny dynamo i morgen. Bare av ren nyskjerrighet. Hvorfor tappes barteriet når d+ og b- ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Hvis du ser på tegningene på den linken så er D+ beregnet tilkoblet ladelampen. Strømmen gjennom lampen går til jord via D+, regulator, børster og ankervikling. Det er denne strømmen som får dynamoen til å 'tenne' Er ladingen først kommet igang så forsyner dynamoen D+ selv via de diodene som sannsynligvis har gått opp i røyk hos deg. (De 3 diodene til venstre) Disse er mye mindre dimensjonert enn diodene for hovedutgangen. Om man setter 12V direkte på D+ vil det trekke betydelig strøm via regulator/anker så lenge dynamoen ikke lader. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Ok. Da blir det ny dynamo i morgen.Er unødvendig å kjøpe ny dynamo igjen fordi noen dioder har kvelda da... Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Ifølge tegningen til Ingar så skal du ha lys i ladelampen når du slår på tenningen. Hvis ikke så er det brudd i rotor/regulatorkretsen. Settes ledningen fra ladelampen til gods, B-, så skal det bli lys i den. Sitér dette innlegget Link to post
utsjaa Svart 23.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 @larshans1 evt. hvor får man tak i nye dioder, og hvor vanskelig er det å skifte dem? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Det kommer an på. De fleste slike diodebroer består av spesielle dioder som er presset inn i 2 aluminiumsplater. Disse lar seg i praksis ikke reparere. Noen har vanlige dioder for D+ utgangen, da kan man lodde inn f.eks. https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=70-089-65&toc=18884 Hør med Biltema om de har løse broer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Jeg bytta diodebro på en dynamo hos Fredrikstad Viklerverksted for noen år siden, men husker ikke hva slags dynamo det var. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 (redigert) Lat meg seia det slik: eg bytta ein gang dioder i ei diodebru, og syns eg gjorde ein bra jobb med det eg hadde tilgjengelig av verktøy. Men ein kjem ikkje forbi at desse diodene blei pressa nedi hol der det hadde vore dioder før. Satte so sammen dynamoen og monterte den i ein bil. det gjekk kanskje 2 veker før eg kjøpte ny dynamo, diodene fekk ikkje nok kjøling i brua, fordi dei var for laust pressa. Om du får heilt ny diodebru som passer, og er kapabel til å lodde på viklingane uten at diodene blir steikt, so bør det virka. Men å sei at eit sekund uoppmerksomhet er nok til å drepa ein diode er feil, millisekund blir ogso feil, for nanosekund er nok. Magne Redigert 7.August.2016 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.