Svein34 Startet 6.August.2016 Link til dette innlegget Startet 6.August.2016 (redigert) Noen som kan fortelle meg ca forbruket på en 75 hk påhengsmotor i masjfart på en askeladden 505? På en slik båt er jeg usikker på om jeg skal kjøpe en nyere 4 takter eller om jeg skal kjøpe en rimeligere 2 takter fra 90 tallet, noen som har forslag på dette? Er de mye å spare i drivstoff på 4 vs 2 takter? Redigert 6.August.2016 av Svein34 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joachimo Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Er ikke en grov tommelfingerregel at en 2-takter bruker omentrent 1/2 liter per hestekraft per time på fullt pådrag? Så med 75HK snakker vi da 37,5 liter per time. Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
Snusmumrikken Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Min mariner 50 bruker 21L. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 (redigert) For hobbybruk er det vel ikke så mange kroner å spare pr. sesong, men det kommer jo helt an på hvor mange timer motoren brukes da. Største fordel er vel for mange kraftig redusert støynivå, minimal eller ingen eksoslukt, lengre rekkevidde på samme tank, bedre å kjøre i sakte fart med osv. Husk også at Optimax 75/90 og E-tec 75/90 er gode alternativer, selv om de er 2-takt. Forbruksmessig er de ca på linje med 4-taktere, og de har lavere støy og lukt enn de gamle forgasser 2-takterne.. E-tec er lettest så kanskje beste valg for en båt på den størrelsen. Redigert 6.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Liter per time sier ikke meg så mye, men regner selv at forbruket på en slik motor på marsjfart vil medføre et forbruk på cirka en liter per nautisk mil, og at en tilsvarende stor fire-takter vil bety et forbruk på cirka 0,6 liter per nautisk mil. Dette er mine erfaringstall basert på 90/115 hk totaktere og firetaktere. Hvis målet er lavest mulig forbruk per tidsenhet vil jeg anbefale tomgang. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 (redigert) Snittforbruket på min 115 hk 4-takter er ca 11 liter/time i løpet av ca 30 timer. Ligger gjerne i 30-40 knop men tydeligvis ikke så ofte/lenge som jeg tror. Forbruk 0,5 til 0,9 l/nm i planingsfart. Redigert 6.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
StåleK Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Jeg har en 75 aet Yamaha fra 90 tallet. En fantastisk, uslitelig motor. Kona klager på lukt og støy. Har ikke eksakte tall, men det som blir skrevet om 37.5 liter i timen på full guffe i noen og tredve knop høres riktig ut. Økonomisk sett så er det nok lønnsomt å ha 2 takteren, kontra å kjøpe ny, men det er en reell ulempe at den bråker og lukter eksos. Jeg har planer om å bytte ut med en ny Yamaha 70 om et år eller 2, selv om det blir litt trist å kvitte seg med århundrets mest slitesterke motor. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Det blir jo alltid en avveining og et kompromiss. Men alltids noen i den yngre garde som gjerne vil overta de gamle "bråkebøttene" for en rimelig penge. Båtlivet får en annen dimensjon når man kan putre nesten lydløst og luktløst avsted, med god samvittighet for miljø og pengebok.... Beklager litt knirk i mobilen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mort1 Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Yamaha 75totakt bruker ca 30 l/t på full spiker. Den er vel blant de beste totakterne i så måte. Her er link til test fra båtmagasinet. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-70-75-hesterne Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 (redigert) Relativ rimelig forbruk på Yamaha 75 til 2-takt å være hvis tallene stemmer. Er jo samme motor som 90 hk. Husk at dagens 4-taktere samt E-tec bruker mindre bensin enn da denne testen ble gjort for mange år siden. Men Suzukis DF70 som var første 4-takt påhengsmotor med elektronisk innsprøytning hadde meget gunstig forbruk allerede den gangen på slutten av 90-tallet. Stor forskjell mellom gammel 2-takt og moderne motorer er det nok i vanlig marsjfart iallefall. Redigert 6.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Svein34 Svart 6.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Jeg kommer nok til å bruke båten ca 14 dagers tid om sommeren, så hvis de ikke er mere forskjell i forbruk enn de som dere sier så er de kansje like så greit med 2 takter? Tanken var at med en ny 4 takter er man sikret problemfri tid på sjøen når man først skulle bruke båten, men de er vel mulig å finne en 2 takter som er go for noen år til? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Alt dreier seg om komfort, penger og hva man ønsker. Det funker uansett Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 En nyere motor er trolig i gjennomsnitt mer pålitelig enn en eldre motor samt at en dyrere motor også trolig er mere verdt ved et eventuelt senere salg. Sommeren er for kort og de gode dagene for få til at jeg orker tanken på å bruke disse til reparasjon av en båtmotor eller ha denne hos et verksted som har sommerferie, men glad for at andre tenker annerledes slik at det er et marked for mine motorer når de begynner å trekke på årene og problemene dukker opp. Når det er sagt så har jeg enda ikke hatt en time "downtime" på min 90hk Suzuki som er fra 2007, på tide å selge kanskje. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ko-stens Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Noen som vet ca hvor mye en 90 hk Evinrude V4 fra ca 1990 bruker? En kompis har en slik og tenker seg en lengre tur i blant (i den grad en kan snakke om lengre turer på Mjøsa!). Det dreier seg om ca 40 km hver vei. Greit å planlegge litt hvor mye bensin han bør ha med. Båten er en Skibsplast 550. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 På fornuftig marsfart så vil jeg tro litt i overkant av en liter per nautisk mil. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ko-stens Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Ok. Det hørtes ikke så ille ut som både han og jeg trodde. Har hørt de er ganske tørste, disse motorene. Nå er jeg usikker på hva han regner som marsjfart på båten. Toppfart er 29 knop målt med gps. Tipper han kommer til å ligge på ca 20 knop, i rolig plan, men er usikker på hva turtallet er da. Men om en regner 1 liter pr nautisk mil i 20 knops fart, blir det ca 22 liter totalt hver vei. Han har 50 liters tank. Da bør det holde, men det kan vel være kjekt med en tiliters kanne i reserve! Tror forresten det er en 1986-modell. Båten er det, og jeg mener selgeren sa at den hadde sittet på båten hele tiden, og den er fra 1986. Er vel ingen forskjell på dem uansett. Han kommer etter alt å dømme til å bestille seg en ny E-tec 90 i løpet av sensommer/høst. Vil anta han kan få større rekkevidde med den? Han bytter selvsagt ikke for å få mindre forbruk, for å øse ut 80 000,- for å spare et par kroner pr nautiske mil, høres litt.... spesielt ut..., men for å få noe som er mer driftssikkert en den gamle sliteren som har sviktet et par ganger, helt uforklarlig (mulig feilen er funnet - impeller og "nødmodusfunksjon", ikke nok kjøling). Den ser også ut som om den har vært gjennom en verdenskrig, så om vedlikeholdet har vært like "bra" som motoren ser ut... En E-tec er nok også en langt mer komfortabel motor enn brumlebassen som sitter på nå. Og makan til røyklegging og harking etter kaldstart... Er jo nesten så miljøforkjempere møter opp og setter i gang demonstrasjonstog hver gang han setter ut båten... Når den først har startet, rusler den jo fint av gårde da. Er vel bare slik de er, de gamle totakterne. Min gamle Evinrude 50 fra 1982 var i grunn ganske lik der. Ikke fullt så mye støy, ikke fullt så mye hosting og harking med tårer i øya etter røyklegging av båthavna, men det gikk som fy etter å ha blitt kvitt eksplosjonsangsten! Til sammenligning bruker vel min 50 hesters Honda under halvliteren i 20 knop. Da holder det jo faktisk med en 25-liters tank på samme turen. Men, nå er jo min Skibsplast mindre, en 460. Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Hva med de 3 eller 4 sylindrede 75 hesterne til yamaha og mercury/ mariner fra slutten av 90 tallet, har de vert noen svakheter på disse gjenom årene? De små motorene fra den årgang var svært gode etter de jeg har erfart,men jeg kjenner ikke ti de som er større. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Hvis en Skibsplast 550 bare klarer 29knop med 90 hk, er den noe som ikke stemmer. Blir motor tiltet ut? Er motor iorden? Jeg hadde forgjengeren til 550, med 75hk mercury, den klarte 37 knop. 550 bør klare 35+ med 90 hk. Hvis motor er så slapp at det mangler 6 knop+, så tenker jeg at forbruket kan bli endel høyere enn forventet. Jeg prøvekjørte en 550 med 90 evinrude tidlig på 90 tallet. Den var meget rask i plan, og toppet 38 knop ifølge selger. Båten virket ihvertfall rask. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Yamaha 75totakt bruker ca 30 l/t på full spiker. Den er vel blant de beste totakterne i så måte. Her er link til test fra båtmagasinet. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-70-75-hesterne kan bekrefte det som sies om støyen her, min yamaha 80hk bråker slett ikke mye når man trekker av gassen Ser vi bort fra toppturtallet som man svært sjelden kjører i over noen distanse, var samtlige støynivå meget bra. Totakterne støyer mer ved høye turtall, men trekker vi av gassen ned til rundt 20/25 knop, målte vi bare 73 decibel på Suzukis firetakter og Yamahas totakter. Hvis en Skibsplast 550 bare klarer 29knop med 90 hk, er den noe som ikke stemmer. Blir motor tiltet ut? Er motor iorden?Jeg hadde forgjengeren til 550, med 75hk mercury, den klarte 37 knop. Skibsplast selv oppgir 30 knop m/ 70hk for Seamaster 550 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Til sammenligning bruker vel min 50 hesters Honda under halvliteren i 20 knop. Da holder det jo faktisk med en 25-liters tank på samme turen. Men, nå er jo min Skibsplast mindre, en 460. Min 115 hk Mercury 4-takt bruker ca halvliteren på mila i 20-24 knop, 18 fots skjærgårdsjeep. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Grand Banks jr Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Jeg kommer nok til å bruke båten ca 14 dagers tid om sommeren, så hvis de ikke er mere forskjell i forbruk enn de som dere sier så er de kansje like så greit med 2 takter? Tanken var at med en ny 4 takter er man sikret problemfri tid på sjøen når man først skulle bruke båten, men de er vel mulig å finne en 2 takter som er go for noen år til? Jeg fisker, året rundt. Har en 60 HK Evinrude fra 1991 på en stor 16" (Shetland 498). Dette er en totakt som opprinnelig hadde VRO (automatisk oljeblanding i bensinen), men som nå krever at jeg blander selv. En gammel totakter som har normalt service er det veldig lite trøbbel med. Jeg vil heller ha en gammel totakter som er godt holdt en en gammel firetakter. Ved så lite bruk som du snakker om, så er ikke bensinforbruket noe jeg ville brydd meg om, med mindre det betyr at du trekker tube/ vannski i 14 dager. Forbruksmønsteret vil jo bety alt her. Skal du bare ut og inn fra øyene på dagsturer, så er gammel totakter flott. Raskt ut, raskt inn. Skal du putre i 5 knops hastighet i lange tider så er støyen og ennå mer eksoslukten sjenerende. Da ville jeg valgt firetakt eller nyere totakt (e-tec). Skal du kjøre rundt på lengre turer eller trekke mye tube/ vannski så hadde jeg valgt firetakt eller nyere totakt. Fordeler med firetakt: - Stille - Lavt forbruk Ulemper med firetakt: - Mer som kan gå galt - Krever mer service - Veier mer (ikke alle gamle båter trives med tung firetakter på hekken) Personlig vil jeg helst ha en E-tec (selv om jeg opprinnelig liker Yamaha best. ) når jeg skal oppgradere neste gang. E-tec er en moderne totakter. Fordeler med moderne totaktere: - Lavt forbruk - Vesentlig mer stille enn gammel totakter - Veier mindre enn firetaktere - Krever mindre service en firetaktere - Lite som kan gå galt - Lettere å reparere - Mer drag ("dreiemoment") (raskere opp i plan) Ulemper: Mulig litt mer støy. Har ikke fått testet motorer mot hverandre. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Teerex Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 (redigert) E-tec 75/90 var jo en genial motor da den kom for ca 12 år siden. Lavere vekt enn alle 4-takterne i klassen og Optimax 75/90, men ikke sprekest i klassen da. De senere år har det jo skjedd en utvikling på 4-takt fronten. Nye moderne konstruksjoner i 70-100 hk klassen fra Honda, Suzuki og ikke minst den nyeste 80-115 hk fra Mercury har satt nye standarder for vekt , kraft og forbruk (og minimalt servicebehov for Mercurys del). Yamahas F70 har jo en stor vektfordel for båter som ikke liker mye vekt bak, men den er like dyr som de kubikkmessig langt større motorene fra konkurrentene. Redigert 7.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Svein34 Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Høres jo fornuftig ut med en 2 takter til mitt bruk da, etter som jeg heller ikke skal ha helt ny båt. De er 70 hk som er fornuftig på en askeladden 505 da, eller er 50 hk nok? Blir vel 4 voksne i båten, å den må plane. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 tror ikke jeg ville hatt noe særlig mindre enn 70. Planer sikkert med 50, men foretrekker litt mer motorkraft slik at jeg ikke trenger kjøre på full gass hele tida om det er litt last i båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 The more, the merrier Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.