Ballard Posted August 6, 2016 Share Posted August 6, 2016 Sum emnetittelen antyder har jeg problem med å finne en grunning som ikke flasser av etter en sesong. Roret er laget av rustfritt 316 stål. Sist vinter slipte jeg det helt blankt, og sandblåste etterpå for å gjøre det matt. Påførte 2 strøk grunning av beste sort ( i følge selger ) + 2 strøk bunnstoff. Men med samme begredelige resultat ser det ut til. Noen som vet noe om dette Quote Link to post
ivar Posted August 7, 2016 Share Posted August 7, 2016 påførte du grunninga rett etter sandblåsinga? Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ballard Posted August 7, 2016 Author Share Posted August 7, 2016 Jeg vaska med aceton etter sandblåsinga, og deretter påførte jeg grunning. Quote Link to post
Hulda Posted August 7, 2016 Share Posted August 7, 2016 Du burde enten gitt f i acetonen, eller påført den før blåsing. Sandblåsing og omgående priming med to-komp. primer kjører. Dette var tidligere spec. hos ARAMCO for AISI 316. Quote Link to post
eivindch Posted August 7, 2016 Share Posted August 7, 2016 Jeg bruker denne: https://www.amazon.com/U-POL-ACID-PRIMER-M-I-R-COMPLIANT/dp/B003ZWDZ9I f.eks. fra St.haugens Farvehandel i Oslo eller Haraldsen i Drammen på min saktegående bronse foldepropeller som jeg deretter sprayer med hardt bunnstoff. Det gror absolutt ingen ting på propellen med den behandlingen. Noen steder slipper bunnstoffet i løpet av sesongen, men primeren har aldri sluppet taket. Det gror heller ingen ting på primeren. Jeg vil tro at denne primeren også vil bite seg godt fast på rustfritt stål. Eivind Quote Link to post
ivar Posted August 7, 2016 Share Posted August 7, 2016 .. skulle akkruat til å spørre om ikke syregrunning er det som funker best på slike overflater.. :) Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ballard Posted August 7, 2016 Author Share Posted August 7, 2016 Takk for gode råd folkens. Har også tenkt på å sandblåse på nytt, og påføre et par strøk epoksy. Deretter matte det ned med fint smergel, for godt vedheft til bunnstoffet. Kunne dette være brukbart ? Quote Link to post
Hulda Posted August 7, 2016 Share Posted August 7, 2016 Poenget er oksidskiktet. I løpet av noen timer er det 8- til 9 atomplan tykt, og gir korrosjonsbeskyttelse og dårlig heft for maling. Etsprimer bidrar til å bryte ned oksidskiktet, men ikke helt. Blåser du og maler rett etterpå, vil jeg anta at det gir best heft. Ikke bruk løsemidler mellom blåsing og maling. Quote Link to post
Ballard Posted August 7, 2016 Author Share Posted August 7, 2016 Takk Hulda, tror jeg følger ditt råd når den tid kommer. Båten ligger ute enda...... Quote Link to post
Recommended Posts