mentor70 Startet 7.August.2016 Link til dette innlegget Startet 7.August.2016 Jeg har en Ilas Skipper ankervinsj på 1000W. Jeg har en mistanke om at giret begynner å bli slitt, så jeg har foretatt noen målinger av strømtrekket. Motoren er helt ny i år. Jeg målte følgende strømmer etter ca 10 sekunders kjøring: - Motor helt fri (uten at den stod i giret): 40 A - Motor i giret, men uten kabelar og tau: 60 A - Motor i giret med kabelar, anker og 30 meter tau ute (trekker ankeret rett opp): 75 A - Motor i giret med ca 50 meter tau ute (trekker båten på 6 tonn): 95 A Jeg undres spesielt over spranget fra 40 A til 60 A bare ved å koble på giret. Jeg hadde forventet 2-3 A ekstra. Ikke så mye som 20 A. Er det andre som har gjort tilsvarende målinger som kan dele dem med meg? Er giret defekt? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Hvis du klarer å trekke båten med vinsjen tviler jeg på at gearet er defekt. 95 A hørtes ut som et fornuftig strømtrekk belastet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mentor70 Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Hei Komodo og takk for feedback. :) Jeg har gått igjennom tallene med en automasjonselektrikker som jobber med slikt daglig og han mener at 95 A er altfor nære max grensen på releet og motorvernet som begge er spesifisert til 100 A. Båten min veier tross alt bare 6 tonn, mens vinsjen er spesifisert til å benyttes på båter opp til 15 tonn. Uansett, så er det forbruket på 20 A ved tilkobling av giret som er det store spørsmålet her. Her vil det altså forsvinne ca 280 watt (20A * 14V) i varme i giret under drift. Det er ekstremt mye og jeg kan ikke forstå at det er normalt. Er det andre som har gjort tilsvarende målinger? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Enig i at det høres litt drøyt ut. Har du kjent på den med hånda om den blir varm? Ellers så er det jo sånn at vinsjen skal løfte opp ankeret fra bunn, ikke trekke båten ned. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bellen Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Eg synes at 40A på helt ubelastet motor høres meget høgt ut. Det er ikkje lagerene i motoren som er deffekt da, eller at det er overslag pp grunn av støv og skitt? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Enig at 40A på ubelastet motor hørtes svært mye ut den bruker da 480W bare på å dra seg selv rundt. Hvor mye tap en kan regne med i et gir kommer helt an på hvilket gir det er. Er det et snekkegir er jo virkningsgraden veldig lav men en skulle nå allikevel ikke trenge 240W på å dra det rundt når det ikke har belastning på utgangen. Sitér dette innlegget Link to post
mentor70 Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Takk for gode innspill her. Bellen & Bårdp: Motoren er helt ny, så jeg regner med at den er i tipp topp stand. Ellers er 30% av merkestrømmen ett helt normalt strømtrekk på en elmotor. Det gjelder både AC og DC elmotorer. På denne CIMA-motoren er merkestrømmen 124 A, så 40 A på "tomgang" er helt innertier. At den trenger 480W er nok ikke så rart når man tenker på at den skal dra den tunge akslingen rundt med en fart på 3000 RPM. Det hadde vært veldig interessant om det er noen der ute som har gjort tilsvarende måling på en helt ny girkasse slik at vi kunne sammenligne tallene. Mitt gir er nå 15 år gammelt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Det er riktig at 30% av max strøm er normalt for en AC motor men da snakker vi om en reaktiv strøm som ikke er i fase med spenningen og således ikke utvikler noen effekt. På en DC motor forholder det seg helt annderledes her er det ingen reaktiv strøm og all strøm utvikler effekt. På en dc motor som løper fritt i tomgang vil turtallet stige til den motinduserte spenningen i rotoren nærmer seg den tilførte spenningen og strømmen vil gå ned til et lavt nivå. Ofte ikke mer en 5-8% av merkestrøm alt etter hvilken motor det er snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
mentor70 Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Takk Bårdp Dette var ny og god kunnskap for meg. Jeg trodde 30% var relevant for både AC og DC motorer. Da kan det se ut som om jeg har en reklamasjonssak på motoren som jeg kjøpte i juli i år. Det er en CIMA 1915, artikkelnummer 30553. Det er den som er standard på Ilas nå. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Det er riktig at 30% av max strøm er normalt for en AC motor men da snakker vi om en reaktiv strøm som ikke er i fase med spenningen og således ikke utvikler noen effekt. På en DC motor forholder det seg helt annderledes her er det ingen reaktiv strøm og all strøm utvikler effekt. På en dc motor som løper fritt i tomgang vil turtallet stige til den motinduserte spenningen i rotoren nærmer seg den tilførte spenningen og strømmen vil gå ned til et lavt nivå. Ofte ikke mer en 5-8% av merkestrøm alt etter hvilken motor det er snakk om. En AC motor vil nok trekke mer enn 30% strømtrekk i tomgang da effektfaktoren er svært lav på denne typen motorer ubelastet. Tror ikke strømtrekk eller øvrige parametere er noe å bekymre seg for på dette vinsjeoppsettet. At verdiene ligger nært opp mot kapasiteten på en del komponenter er ganske vanlig på denne typen utstyr. Man benytter ofte ikke større dimmensjonering enn høyst nødvendig og der ligger jo innebyge marginer på alt. Vinsja går ikke hardt belastet over lang tid uansett, dette er jo en type utstyr som kjøres på korttidsdrift. Sitér dette innlegget Link to post
mentor70 Svart 8.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Jeg har idag kontaktet Ilas for å få oppgitt strømtrekket ved de ulike situasjonene, men de hadde dessverre ingen måler å vise til eller annen informasjon som belyser dette. Igjen, hvis det er noen som har noen måler å dele i denne saken, så hadde det blitt satt stor pris på :) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Så vit meg bekjent produseres det ingen elektromotorer det ikke finnes datablad for. Til og med Kineserne har datablad for sine tvilsomme motorer. Dette plikter da leverandøren og hoste opp. Sitér dette innlegget Link to post
mentor70 Svart 8.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Hei Bårdp Ja, datablader finnes det på CIMA1915 artikkelnummer 30553 også. Den har et spesifisert strømtrekk på 124 A på full last. Det er egentlig ikke så relevant informasjon i denne sammenheng da vi er ute etter å finne ut om det er unormalt stort effekttap gjennom girhuset. Jeg sendte forøvrig en forespørsel til produsent (CIMA1915) i går vedrørende forventet strømtrekk på motoren når den går ubelastet, men forventer ikke å få svar fra dem på noen uker i og med at Italia har sommerferie i august. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 I et normalt datablad for en elektromotor er da tomgangsstrøm alltid oppgitt. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Jeg skiftet annleggsplata på min Ilas Skipper ifjor pga korrosjon, tappen som stopper frikoplingen var irret nesten vekk slik at frikoplingen hoppet over. I denne forbindelse skiftet jeg samtidig lagre og simmeringer. Orginalt var ikke simmerringene utstyrt med rustfrie fjærer så fjærer var rustet vekk og lagre skadet. Kjøpte nye deler og rustfrie fjærer i en maskinforretning. Jeg var plaget med endel tripping av automatsikringen før denne jobben ble gjordt. Sitér dette innlegget Link to post
mentor70 Svart 9.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Hei Mix. Tripping av motorvernet opplever jeg også fra tid til annen. Hvor gammel var din vinsj når du måtte bytte simringer med mer? Fikk du det greit i fra hverandre eller måte du ødelegge noe for å få det til? Det er ingenting på min anleggsplate som indikerer noen korrosjonsskader (15 år gammel vinsj), men jeg har en mistanke om at det er noe som går tungt her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.