Jump to content

Yanmar Sluregir mulig feil?


PiperBill

Recommended Posts

Yanmar 4JH3-DTE

 

Jeg har mistet litt fart på båten i det siste. Ved 2500 Omd så hadde jeg rundt 10 knop i fjor men nå har jeg ca. 7.5 knop. Har ikke fått mye gro på hverken skrog eller propell. Bare litt grønn grums som jeg har børstet bort.

 

Det eneste som har skjedde er at sluregir ikke fungerer lenger. Jeg har så å si aldri brukt dette. Kanskje et par tre ganger på 3 år. I vinter så jeg at wire-tilkoblingen ved girkassa hadde hoppet av . Jeg har koblet den på igjen men den virker ikke når jeg drar ut sluregir spaken.

 

Jeg begynner å lure på om kløtsjen slurer litt og dermed mister jeg litt fart men hvordan kan jeg kontrollerer detter bortsett fra å dra ut girkassa og demontere alt?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Det har vært flere tilfeller av ødelagte gear pga. feilaktig bruk av sluring under for høyt turtall på de KMH-gearene som Yanmar har benyttet på 340 hk varianten sin. Da som følge av rene brukerfeil der sluring har blitt aktivert i et turtallsområde der den må være fullt innkoplet hele tida. Også som følge av rene uhell der slurespaken ikke har vært låst etc.

Link to post
Share on other sites

Huffda.. Jeg har nok ødelagt den sjøl. Ble fortalt da jeg kjøpte båten for 4 år siden at Yanmar motoren ikke likte å gå på lavt turtall. Dersom jeg skulle for eks. dorge på 3-4 knop så var det bare å kjøre motoren på 1200 - 1500 og dra ut sluregir for å få ned farten. Det gjorde jeg et par ganger.

Om sluregiret er ødelagt så har det lite betydning da jeg bruker den aldri men om det ha gjort at kløtsjen slipper og jeg mister motoreffekt så er det alvorlig.

 

Av og til, i litt tungt sjø, så fyker turtall opp i noen sekunder. Jeg har trodd at det var pga luft som kommer under kjølen og til propellen men kanskje det er kløtsjen som slurer når skroget møter bølgene og plutselig får økt motstand.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...