PiperBill Startet 7.August.2016 Del på Facebook Startet 7.August.2016 (redigert) Yanmar 4JH3-DTE Jeg har mistet litt fart på båten i det siste. Ved 2500 Omd så hadde jeg rundt 10 knop i fjor men nå har jeg ca. 7.5 knop. Har ikke fått mye gro på hverken skrog eller propell. Bare litt grønn grums som jeg har børstet bort. Det eneste som har skjedde er at sluregir ikke fungerer lenger. Jeg har så å si aldri brukt dette. Kanskje et par tre ganger på 3 år. I vinter så jeg at wire-tilkoblingen ved girkassa hadde hoppet av . Jeg har koblet den på igjen men den virker ikke når jeg drar ut sluregir spaken. Jeg begynner å lure på om kløtsjen slurer litt og dermed mister jeg litt fart men hvordan kan jeg kontrollerer detter bortsett fra å dra ut girkassa og demontere alt? Redigert 7.August.2016 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Princess 36 Riviera Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 Ved å kjøpe et enkelt tachometer på biltema så kan du måle turtallet på aksel og motor. Da ser du om utvekslingen stemmer med det giret skal ha, eller om det slurer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 Om du hsr kjørt rundt med høyt turtall og delvis sluring kan gearet være skadet. Vet at hurt gear tåler kun ca 1000 rpm med sluring inne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 Om du har kjørt en stund på full fart med sluring på giret ville det blitt så varmt at du måtte hal lagt merke til det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 Det har vært flere tilfeller av ødelagte gear pga. feilaktig bruk av sluring under for høyt turtall på de KMH-gearene som Yanmar har benyttet på 340 hk varianten sin. Da som følge av rene brukerfeil der sluring har blitt aktivert i et turtallsområde der den må være fullt innkoplet hele tida. Også som følge av rene uhell der slurespaken ikke har vært låst etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 8.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2016 Huffda.. Jeg har nok ødelagt den sjøl. Ble fortalt da jeg kjøpte båten for 4 år siden at Yanmar motoren ikke likte å gå på lavt turtall. Dersom jeg skulle for eks. dorge på 3-4 knop så var det bare å kjøre motoren på 1200 - 1500 og dra ut sluregir for å få ned farten. Det gjorde jeg et par ganger. Om sluregiret er ødelagt så har det lite betydning da jeg bruker den aldri men om det ha gjort at kløtsjen slipper og jeg mister motoreffekt så er det alvorlig. Av og til, i litt tungt sjø, så fyker turtall opp i noen sekunder. Jeg har trodd at det var pga luft som kommer under kjølen og til propellen men kanskje det er kløtsjen som slurer når skroget møter bølgene og plutselig får økt motstand. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.