Kompasnaal Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Dieseltanke i min Scand Classic 25 fra 1979 er på 90 liter i hver side. Indtil nu har motoren brugt diesel jævnt fra begge tanke. Lige nu synes jeg den kun tager fra den ene side. Tankmåleren for styrbordside viser helt fuld, tankmåleren for bagbordside viser halv fuld, sådan har jeg ikke set det før. Jeg har prøvet at lukke frem og tilbageløbet på den ene side og derefter på den anden side. Hver især virker perfekt. Er der nogen der kender systemet Hvordan tømmes tankene jævnt? Hvordan virker det? Quote Link to post
whatever Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Det er 4 kraner . to til styrbord og to til babordtank. Du kan kjøre med alle åpne. Det kan jo hende at tankmåleren din er defekt. Det er babord måler på min scand classic. Syntes det var merkelig at den fikk mer og mer slagside - det viste seg at den bare tok fra styrbord tank. Quote Link to post
Kompasnaal Posted June 13, 2005 Author Share Posted June 13, 2005 Ja, der er 4 haner, 2 til hver side, de står åben altid. Jeg har lidt slagside. Om tankmåleren er i stykker må jeg lige finde ud af, jeg tror det ikke. Jeg kører til båden om lidt og fylder 20 liter diesel i tanken, så vil det nok vise sig om den virker. Derefter meddeler jeg resultatet. Quote Link to post
Kompasnaal Posted June 13, 2005 Author Share Posted June 13, 2005 Har fyld nogen liter diesel på og nålen på tankmåleren har flyttet sig. Måleren er jo nok OK. Quote Link to post
whatever Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 (edited) er slangene tette - ikke råtne? Ta å kobl fra den ene tanken (ved hjelp av kranene) - trykk på luftingen og se at det kommer diesel ut lufteskruen Babord oppe og nede kraner er til babord tank og stybord oppe og nede er til styrbord tank Edited June 13, 2005 by whatever (see edit history) Quote Link to post
Kompasnaal Posted June 13, 2005 Author Share Posted June 13, 2005 Hej, Jeg vil gerne prøve det, jeg forstår ikke rigtig: "trykk på luftingen og se at det kommer diesel ut lufteskruen" nu er jeg ikke for god til sådan noget, kan du forklare mig det hilsen Michael Quote Link to post
whatever Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 (edited) det er en egen luftepumpe, med hendel. trykk på denne og åpne litt på lufteskruen. Se at det kommer diesel fra begge tankene. En tank av gangen. Jeg har selv en Buch 36 motor. Det står beskrevet i brukermanualen under "lufting" . Vet ikke hva det heter på engelsk hehe (remove air from the fuel???) Edited June 13, 2005 by whatever (see edit history) Quote Link to post
Avmønstret4 Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Hei classic-kompiser! Jeg har også dette problemet på min at den tar diesel fra styrbord tank, mens babord ser ut til å være like full. Prøvde å stenge kran til styrbord tank og etter 3-4 nautiske mil stoppet motoren. Regner med at på den strekningen trenger den mer diesel enn det som er i slangene og i dieselfilteret, så går ut ifra det er noe med luftingen og at det ble vakuum på tanken. Men har ikke fått sjekket ut dette noe nærmere. Mvh Quote Link to post
whatever Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Det samme skjedde faktisk med meg. Måtte luft - og da gikk den Quote Link to post
Avmønstret4 Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 (edited) Det samme skjedde faktisk med meg. Måtte luft - og da gikk den <{POST_SNAPBACK}> Ja men måtte selvfølgelig også åpne igjen for styrbord tank, da gikk den som susarn.Så problemet ligger nok i tilførsel eller lufting på babords tank. Kanskje det lønner seg å ta en tlf. til scand og høre om de kjenner til problemet og har en løsning? mhv Edited June 13, 2005 by firefighter (see edit history) Quote Link to post
Kompasnaal Posted June 14, 2005 Author Share Posted June 14, 2005 Ja men måtte selvfølgelig også åpne igjen for styrbord tank, da gikk den som susarn. Så problemet ligger nok i tilførsel eller lufting på babords tank. Kanskje det lønner seg å ta en tlf. til scand og høre om de kjenner til problemet og har en løsning? mhv <{POST_SNAPBACK}> Hej alle, Som sagt kører motoren ubeklageligt med tilførelsen fra den ene side og den anden side. Det har jeg prøvet ved at lukke en side ad gangen og lade motoren køre i tomgang ca. en halv time. Det ligger en Bukh DV36ME med turbo i min båd, i dag hedder den DV48ME. Der kommer 2 slanger fra hver side, frem og tilbage, som mødes i et T-stykke. Fra hver T-styk (frem og tilbage) går der en slange til vandadskilleren og derfra en slange til pumpen på motoren. Hvor nøjagtig mener I der skal luftes ud? Jeg har heller ikke forstået hvordan tømningen virker. Tankene skal jo tømmes jævnt og jeg kan ikke se en direkte forbindelse i form af en slange eller rør mellem tankene. hilsen Michael Quote Link to post
whatever Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Jeg hadde det samme problemet i fjor. Måtte lufte da jeg byttet tank. Det har vist seg at jeg kjørte med råtne dieselslanger, disse er byttet. Har ikke båten på vannet enda, har hatt endel oppgraderinger + været ikke har fristet - slik at jeg ikke har prøvd ut bytte i år. Har du sjekket alle dieselslangene? Quote Link to post
Kompasnaal Posted June 14, 2005 Author Share Posted June 14, 2005 Jeg hadde det samme problemet i fjor. Måtte lufte da jeg byttet tank. Det har vist seg at jeg kjørte med råtne dieselslanger, disse er byttet. Har ikke båten på vannet enda, har hatt endel oppgraderinger + været ikke har fristet - slik at jeg ikke har prøvd ut bytte i år. Har du sjekket alle dieselslangene? <{POST_SNAPBACK}> Jeg tager til båden i eftermiddag og tjekker slangerne, det kan jo være det er galt med dem. Quote Link to post
Avmønstret4 Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Hej alle, Som sagt kører motoren ubeklageligt med tilførelsen fra den ene side og den anden side. Det har jeg prøvet ved at lukke en side ad gangen og lade motoren køre i tomgang ca. en halv time. hilsen Michael <{POST_SNAPBACK}> Ja men husk at hvis årsak er dårlig lufting er det ikke tilstrekkelig å la motoren gå på tomgang.Det er først når den blir belastet sånn at suget på på tilførselssiden blir stort nok en kan avdekke om luftingen er tilstrekkelig mvh Quote Link to post
Walter_S Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 .....Tankmåleren for styrbordside viser helt fuld, tankmåleren for bagbordside viser halv fuld, sådan har jeg ikke set det før. <{POST_SNAPBACK}> Kan det komme av at dieselreturen (overskytende, som ikke forbrennes) kun går tilbake til styrbord-tank? Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Avmønstret4 Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Tror ikke det er problemet på min Walter, ettersom at den ikke ville gå mer enn 3-4 nm før den stoppet og tanken er nesten full. Men hvor mye går i retur av forbruket? F.eks hvis forbruket er 4 l/t hva blir returen? Mvh Quote Link to post
whatever Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 hmm... Jeg trodde at denne motoren nærmest er selvluftene, bare den dro i gang så lufter den seg selv. Ikke hvis det er råtne slanger, selvsagt hehe.. Jeg har som sagt samme motor selv - uten turbo, og makan til lettstartet og driftsikker motor skal man lete lenge etter. Kjørte Langesund - Søgne tur/retur i fjor med - viste det seg - råtne slanger. Det gikk bra, untatt på lav tomgang. Sleit litt i blindleia da jeg havnet bak seilebåter som gjorde 1-2 knop på de smaleste plassene. Det er selvfølgelig slapt av meg å ikke sjekket disse slangene tidligere, men man lærer mens man har lever Quote Link to post
Avmønstret4 Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 hmm... Jeg trodde at denne motoren nærmest er selvluftene, bare den dro i gang så lufter den seg selv. Ikke hvis det er råtne slanger, selvsagt hehe.. Jeg har som sagt samme motor selv - uten turbo, og makan til lettstartet og driftsikker motor skal man lete lenge etter. Kjørte Langesund - Søgne tur/retur i fjor med - viste det seg - råtne slanger. Det gikk bra, untatt på lav tomgang. Sleit litt i blindleia da jeg havnet bak seilebåter som gjorde 1-2 knop på de smaleste plassene. Det er selvfølgelig slapt av meg å ikke sjekket disse slangene tidligere, men man lærer mens man har lever <{POST_SNAPBACK}> Hvordan virket disse slangene?var de tette pga alder? Quote Link to post
Walter_S Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 ....Men hvor mye går i retur av forbruket? F.eks hvis forbruket er 4 l/t hva blir returen?Umulig å si, her er det stor forskjell på de forskjellige motorene. Min forhenværende Yanmar 2QM-15 f.eks. hadde nesten ikke retur i det hele tatt. Sjekket dette en gang og lot returen gå ned i en 4-lr plastdunk. Eneste måten (hvis det ikke står noe om det i serviceboka) å finne ut av det er å måle selv, tror jeg. Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
whatever Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Hvordan virket disse slangene? var de tette pga alder? <{POST_SNAPBACK}> Det var rett og slett gått hull på de. De var festet med ledningsklammer - TCklammer heter det vel - og det var inni disse klammeren hullene var. Sikkert p.ga vibrasjoner tipper jeg. Er det vanelig å feste drivstoffslanger med klammer mon tro? Quote Link to post
Avmønstret4 Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 på min er de lasket opp med syrefaste universalband og syrefaste skruet. De kammerne er nok ikke det beste i og med de er beregnet for bruk under helt andre forhold enn i båt mvh Quote Link to post
whatever Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Sikkert best å feste med noe elastisk Quote Link to post
Victora III Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Kan det komme av at dieselreturen (overskytende, som ikke forbrennes) kun går tilbake til styrbord-tank? <{POST_SNAPBACK}> Neppe, men du er inne på et poeng. Hadde akkurat samme problem da jeg hadde Classic for noen år siden. Tror jeg fant ut at det skyldes forskjellig lengde på slagene og at det går mer i retur i den ene en den andre tanken. Hos meg var det bare å sørge for å justere ulikt forbruk ved å stenge den ene tanken etter noe tids forbruk for å jevne ut ved å bare bruke den andre. Dette er et "classisk" Classic problem så vidt jeg vet. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.