Jump to content

båtbatteri i liten båt


storfiskern123

Recommended Posts

hei, har kjøpt meg en 12 fots aluminiumsbåt. Trenger ett batteri til ekkolodd, lanterne og kanskje en liten båtstereo. hva er det jeg skal kjøpe? tenker kanskje noe ala ett bilbatteri, er det noen indikasjoner på selve batteriet som viser hvor mye strøm som er igjen på det? hvordan lader man et slikt batteri? 

Vet jeg spør dumt nå! men er helt grønn på området.. 

Link to post

ja, tenkte det samme. nei det er det jeg funderer litt på... aner ikke hvilken måte man lader slike batterier på? er bare kjent med bil til bil lading. Lurer også på hvor stort batteriet trenger å være? Trekker vell ikke allverden de tingene jeg nevnte? 

Link to post

Har du en påhengsmotor med strømuttak så kan det rolig brukes. Hvis ikke må du lade med en batterilader (en for bil funker helt fint).

 

Hvis du skal lade fra påhengsmotor så er regulator på disse ofte dårlig slik at et lite batteri lett blir kokt. Et større batteri vil tåle dette noe bedre. Små batterier i ukurante størrelser er også ofte like dyre som litt større 40-50-60 Ah batterier til bil som selges i stort volum.

 

Lanterner bruker ikke mye strøm, spesielt ikke hvis du har LED pære i de. Ekkolodd noe mer. Men en bilstereo bruker fort en del. Hvis denne skal brukes mye vil det være en stor fordel om du kan lade med motor.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Batteriboks/Batteriboks-med-elektronikk-2000032450/

 

Men kanskje en moderne Li-ion powerpack/booster er tingen. De er jo så vannvittig mye lettere.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Boksen gjør ikke så veldig mye, annet enn å oppbevare batteriet samt forenkle tilkobling og flytting av det.

Og så har den batterimåler (voltmeter), sikring og 12V uttak.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

jeg fant serienummeret! det er en 2000 modell, serienr er: 0P060825.

Det er nok denne da: http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/4%20%282-STROKE%29/0P017000%20THRU%200P400999/parts.html

 

Ut fra deleoversikten ser jeg at den ble levert både med og uten 'alternator' og 'rectifier'. Ser ut til at den som hadde dynamo ble kalt 'Sail power'.

 

Du trenger nok typenummer også for å finne ut dette 100%. Se her for å se hva du skal se etter: http://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-motornummer/mercury

 

Hvis motoren har kort stamme er det vel lite sannsynlig at den er såkalt 'Sail power' trodde jeg, men jeg er langtfra sikker..

Link to post

Å kjøpe et billig startbatteri fra Biltema til forbruk er hverken billig(i lengden) eller best.
Kjøp deg et skikklig forbruksbatteri.
Mekonomen tar kr 799 for et 80 amp Exide Duel batteri. Du finner ikke et tilsvarende batteri billigere på BT.

https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/batterier/fritidsbatterier/batteri-pa282873no

Til det bruket du skisserer så har dette batteriet plenty med strøm og et bra bærehåndtak så du kan ta det med hjem å lade det etter bruk.
Sure med lading fra en eld gammel 4 hk som etter alle solemerker ikke har lading har jeg liten tro på.

Link to post

Sånn til etterretning hadde jeg en Tohatsu 6hk SailPro påhenger som i praksis er en Mercury med andre klistremerker. Den hadde lading og jeg kunne fint bruke den til å drive lanterner og en rorkultpilot, men den var totalt ubrukelig til lading. Spenningen var uregulert og relativt svak.

Link to post

Kan jo sikkert lades med ett lite solcellepanel også, leverer sikkert vel så mye strøm som motor de. Med drar på med litt pris kanskje da.

 

TA

Hvor skal man montere solcellepanel på en 12 fots jolle?

 

Det er folk her inne som ikke får plassert solcellepanel på store flybridgebåter en gang.

Link to post

Kanskje like greit med dette: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Kompakt-starthjelpPowerpack-2000035586/

 

Ekkoloddet bruker lite strøm. En blåtann høyttaler bruker også lite strøm så denne batteripakken vil nok holde lenge om du ikke skal på tur i flere dager.

10Ah til 999 er vel ikke så billig? Hadde nok heller gått på Mekonomen da, ref innlegg over

Link to post

Nei det er ikke så billig, men den veier nesten ingenting og du kan starte større bensin/dieselmotorer med den  :smiley:

 

Pussig nok får du bare 6 Ah for samme pris ved å kjøpe et li-ion batteri på Biltema

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/Litiumbatteri-2000036169/

 

Julas kompakt starthjelp er på 14 Ah http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/starthjelp/starthjelp-nodlader-619590/

 

17 Ah 5,9 kg til kr 699 er jo overkommelig http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/starthjelp/starthjelp-608205/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tåler disse starthjelpboksene gjentatte dyputladninger ?  Jeg er skeptisk, dersom batteridelen består av et startbatteri med tynne plater vil gjentatte utladninger drepe batteriet, og prisen pr kWh blir svært høy.

Dersom jeg var i samme situasjon som TS, ville jeg fulgt rådet til pipe nedenfor.

 

Kjøp deg et skikklig forbruksbatteri.
Mekonomen tar kr 799 for et 80 amp Exide Duel batteri. Du finner ikke et tilsvarende batteri billigere på BT.

https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/batterier/fritidsbatterier/batteri-pa282873no

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post

Hvor skal man montere solcellepanel på en 12 fots jolle?

 

Det er folk her inne som ikke får plassert solcellepanel på store flybridgebåter en gang.

En mulighet er jo å lade når båten ligger i havn, om man har mulighet til å plassere panelet i nærheten av båten. En 12 fots jolle har vel antagelig ikke større aksjonsradius enn at slik lading ville holde.

 

Har vurdert den muligheten selv, da jeg har en tilsvarende båt jeg gjerne skulle bruke en elektrisk motor på. Altfor tungt å bære batteriet til lading, men et solcellepanel montert der den ligger ville gjort susen.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

De kompakte starthjelpboksene har vel li-ion batteri og de tåler nesten hvor mange utladninger som helst.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...