Jump to content

"Ny" startmotor til Yanmar - 850 kr!


Barsk IV

Recommended Posts

Jeg var i går å hentet "ny"(fabrikkrenovert - ny innmat, nylakkert hus) startmotor til min Yanmar 8 ysb. Hos Bilutstyr Drammen(32812206) betalte jeg 850,-

Han brukte en overgangstabell å fant riktig utifra dette. (står Nissan på den)

Dvs. at han må fysisk ha den gml. dynamoen for å finne riktig modell.

Jeg ble også fortalt at det egentlig finnes ganske få modeller startmotorer i forhold til antall forskjellige motorer, i mange tilfeller mente han at en startmotor kunne passe på 20-30 forskjellige motorer enten både bil og båt.

 

Sjekket litt rundt ellers:

-Yanmar original ca. 3500,-

-Maritim 2900,-

-Reparasjon av gammel (fikse litt på det som er feil)

hos Sørensen&Balchen: ca. 12-1500,-

 

Startmotoren ser iallefall klin lik ut, skal montere den i kveld.

 

I nevnte butikk kjøpte jeg også 70mm3 sveisekabel med fortinnede tråder og gummi isolasjon

til 105,- pr. meter. Omtrent samme pris som båtbutikkene tar for dårlig kabel med PVC (som smelter/brenner lett, kjempe stiv)

Ellers har de mye bra til elektrisk, særlig batterier, og de skal utvide for også å selge båtutstyr (spesialist på lastebiltilbehør nå).

 

mvh.

 

Barsk 1 :eek:

Link to post
Share on other sites

BRAVO!

 

Slik skal det gjøres, la båtutstyrsforhandlerne forstå at de ikke er alene i denne verden!

 

Sørg for at flest mulig får vite mest mulig om hvilke alternative leverandører som finnes   -   og til det er baatplassen.no et helt utmerket forum!

 

La oss også håpe at noen av de urimeligste leverandørene snikleser sidene våre, og litt etter litt forstår at kundene har både ører og øyne   -   ikke bare lommebok.....

 

mvh

Poseidon

 

PS

Men at en motorleverandør som begynner med Vol og slutter med vo skulle ta hintet  -  det er trolig å vente for meget....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

PS

Men at en motorleverandør som begynner med Vol og slutter med vo skulle ta hintet  -  det er trolig å vente for meget....

DS

 

 

Apropos priser Poseidon. Den turboen du ga opp mot 10 000,- for å overhale får du som original reservedel hos Volvo for kr 6480,- Du slipper å kaste bort ferien din på å vente da du får'n på timen omtrent på ett hvert tettsted langs kysten fra Hammerfest til Gøteborg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Apropos priser Poseidon. Den turboen du ga opp mot 10 000,- for å overhale får du som original reservedel hos Volvo for kr 6480,- Du slipper å kaste bort ferien din på å vente da du får'n på timen omtrent på ett hvert tettsted langs kysten fra Hammerfest til Gøteborg.

Jeg trekker ikke din opplysning om pris i tvil, men jeg tillater meg allikevel å tvile på om det kan være den samme turboen  :sailing:

 

De Volvo-turboene jeg har sett er ikke større enn at de ville ha passert fritt gjennom luftåpningen i den turboen jeg viser til.

 

Turboen som står på Wichmann 5DCT er ca 350mm i diameter og veier anslagsvis 30 kg.

 

- - -

 

Og at Volvo-turboen skulle være så lett tilgjengelig på hvert tettsted langs kysten harmonerer heller dårlig med diverse "vente-på-volvo-deler-historier" som har florert på dette og andre båtfora i det siste ....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå er startmotoren montert. Motoren startet på første slaget. Den gamle Yanmar`n har aldri startet så lett med meg som eier iallefall.

 

Og dette fortsatt til 850,-   ca. 410% billigere enn original. Burde ikke være noe som heter "original", det er jo :smiley: bare tull!!?

 

mvh

 

Barsk 1 :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at den fortsatt er startvillig. Kan fortelle deg at etter at jeg

tok fra hverandre hele motoren i sine enkelte faktorerer for rundt 10 år siden,

byttet stempel, ringer, lagre etc. etc, så ville jeg forsøke å starte den før

jeg monterte den i båten igjen:: Og motoren startet og gikk på tredje

forsøk med håndstart. Kjenner motoren derfor bedre igjen nå når du

kaller den lettstartet.....

m v h

StSoleil

Link to post
Share on other sites

To eksempler i samme "leia" til min AQ140.

Dynamo (dobbelt islolert til båt): 1800,- hos Nylund bilelektrisk mot VPs 4400,-

Startmotor: 1300,- hos Varhaug dieselelektro mot VPs 5500,-.

 

Startmotoren er forøvrig identisk med den VP selger. Det er en Bosch ovehalt byttemotor. Allikevel er det prisen over det tredobbelte.

M.a.o. sjekk prisen med noe som ikke selger  marine.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Foruten de små nisjebedriftene som finnes rundt omkring med hyggelige priser, så har vi Bema i Grimstad og Maskinteknisk i Oslo. (Godt utvalg og bra priser).

 

For å forsvare de som gjerne har en litt høyere pris, så er det ikke like lett for alle bedrifter å være jevnt over bedre i alt. Vi må huske på at noen spesialiserer seg på å finne disse delene billig, og bruker mye tid på dette.

Filosofien er jo enkel, man finner ut hva som er dyrt, tar for seg leverandører i utlandet og kjøper billig. Mange av disse delene er utrolig billige, men de er ikke produsert med mål om å ha lav reklamasjonsfrekvens. Det er svært vanskelig for andre bedrifter å benytte slike varer på jobber, for da får man kanskje en uheldig reklamasjonsfrekvens på jobbene, så blir feriene ødelagt osv.

 

Så blir man kanskje på toppen omtalt på Båtplassen for å gjøre dårlig arbeid på toppen.

 

Så kan man også sammenligne dette med om du leier en til å feilsøke motoren din, og da hadde det neppe vært lønnsomt for deg å betale denne personen for fire timer ekstra for å finne den billigste startmotoren.

 

Når det gjelder dynamoen som ble kjøpt hos Nylund, så er ikke dette samme dynamoen som sitter på motoren originalt og som VP leverer som erstatningsdel. Du kunne fått en identisk dynamo (Valeo) men da ville den ikke vært fullt så billig som Iskra IA 0723.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...