Jump to content

Volvo D6, hvordan sjekke om oppgraderinger er utført?

Naverud

Recommended Posts

Gratulerer med flott båt:-)

Disse motorene og DPH drevet har hatt sine barnesykdommer. Alle er forskjellige men jeg har prøvd å oppgradere min motor og drev før de kjente de fleste feilene har dukket opp.

Hva du gjør må du bestemme selv, noe har kanskje forrige eier gjort?

Fritt etter hukommelsen:

Motor

- Nytt sjøvannsfilter med glasslokk

- Nye løpehjul til reimer i metall

- Kontroll og sjekk av eksosbend (har ikke byttet dette pga. lite tæring)

- Rens av ladeluftkjøler og varmeveksler (demontering m/syrebad)

Drev DPH

- Skifte av plastshims

- Bytte av pakning mellom øvre og nedre vekselhus (vet ikke om dette er en svakhet pga. biltemateien i propellen)

- Bytte av styresylinderslanger og slanger til styresylinder (morkne)

- Bytte av styresylindere (til de med gummibeskyttelse)

- Bytte av girvaier, skal være svart. (Brun eller rød er dårlig type)

- Bytte av simring på propellaksel (er ikke en svakhet men mener å huske at denne bør byttes for hver 600 time)

Dette er det jeg husker i farten, etter dette har motor og drev funger topp de siste årene:-)

Ved oppgradering fra plastløpehjul til metall er det en ting til: slipe ned og lakkere for bedre klaring for kompressorrem. Husker ikke akkurat hva det godset heter, men ca midt på i underkant av banen til remmen. Dette måtte jeg selv få utbedret i år etter manglende utført konvertering til metallhjul av tidligere eier.

Dersom begge reimene kan ha stått der i mange år villle jeg byttet de. VP kom med nye remmer for flere år siden med forbedret gummiblanding for stålhjulene.

Den nye typen eksosbend er sort med et lokk som stikker 45 grader opp. Ser det under turboen

Artikkelen her viser gammel type: http://www.batmagasinet.no/artikkel/eksosbend-må-byttes-på-volvo-penta-d4-og-d6

Zink i varmeveksler er det litt ulike meninger om. Men offisielt sier VP at de skal byttes årlig.

Gratulerer med flott båt :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

-og de Zinkene på varmevekslerene er det greit å vente med å bytte til du har fått skylt ut saltvann og kjørt innpå frostvæske før vinteropplag. Dvs du tar ut de gamle før vinteren og monterer nye før sjøsetting.. Det er mye saltvann som renner nedover motor og annet når anodeboltene skrues ut.

-ikke skru ut anoden på eksosbendet før båten står på land!

Den dreneringen på varmeveksler akter kommer jeg nesten ikke til...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...