Jump to content

D6-310 med DPH drev fra 2008, anbefalte/nødvendige oppgraderinger


Ally

Recommended Posts

Det er startet mange tråder om D-motorene til VP etter at de kom på markedet. Jeg har savnet en tråd med praktiske tips til hva som bør/må oppgraderes. Jeg har selv en D6-310 med DPH drev fra 2008 og har valgt å prøve å gjøre oppgraderinger før problemer oppstår istedenfor å vente.

Tenkte også dette kunne være en fin tråd for de som vurderer å kjøpe båt med D-motor til å få et overblikk over hva som bør gjøres og evt. kostnadene. Hvis det ikke allerede er utført.

 

Jeg har tenkt på at det måtte være fint med en tråd hvor vi delte våres erfaringer:

Hvilke deler bør byttes.

Hva som er årsaken til bytte, evt. symptomer.

Delepriser/kostnader hvis man har det

Eventuelle ting man bør være obs! på.

Evt. hvem har anbefalt utskifting og om du har egen erfaring.

 

1. Bytte av plastshims DPH drev

Jeg hadde DPH drevet mitt på service for å skifte propellakseltetning etter å ha fått vann i oljen (ålegress) . Ble anbefalt å skifte plastshims (justerbleck) til shims av stål. Årsaken er vel at det har vært noen havarier, bla. på Grønland. Delepris ca. 1000,- inkl. moms for 7 stk. Utført av Vallø Motor (Jarlsø).

 

2. Skifte av Girvaier

Når jeg satte ut båten i vår fikk jeg av og til problemer med å få motoren i gir, motoren stopper nå dette skjer. Man hører også en slags knirkende/sprakende lyd fra actuatoren.

Årsaken til problemene er at girvaieren går tregt i strømpen. Ble fortalt at det har kommet en ny type girvaier som glir lettere. Ny girvaier er sort. De gamle er røde eller brune. Delepris ca. 750,- inkl. mva. Vil anta det er lett å bytte denne selv hvis det ikke er veldig trangt og motoren må flyttes frem. Utført av Vallø Motor (Jarlsø).

 

girvaier50.jpg

 

3. Skifte av løpehjul og reimstrammer.

Samtidig med skifte av girvaier ba jeg om skifte av reimen. Da ble jeg anbefalt å skifte løpehjul og reimstrammer av plast til nye av metall. Årsaken er at plasthjulene kan ryke (dokumentert bla. gjennom en tråd her på bp). Delepris strammehjul (kit) ca. 1700,- inkl. mva. Delepris løpehjul (kit) ca. 740,- inkl. mva. Jeg har ikke kompressor vil tro at dette da blir noe dyrere med kompressor. Utført av Vallø Motor (Jarlsø).

 

loepehjul50.jpg

 

4. Skifte av sjøvannsfilter

Ble også anbefalt å skifte sjøvannsfilter, da de med sort lokk har hatt noen lekkasjeproblemer. Nytt lokk er av glass og det har blitt en lek og kontrollere sjøvannsfilteret. Delepris ca. 320,- inkl. mva. Regner med at dette er enkelt å gjøre selv. Utført av Vallø Motor (Jarlsø).

 

sjoevannsfilter.jpg

Link to post
Share on other sites

Det foreligger servicebulletin på ladetrykksgiver på D-serie internt i Volvo-Penta systemet. Bosch produkt. Ikke bli forbauset om du får problemer med inn/utkopling av kompressor og jobben opp mot turbo. Feil med denne trenger ikke å utløse noen form for feilkode. Man merker det bare med at kompressoren ikke kopler inn/ut som den skal. Jeg måtte bytte denne. Fikk ikke båten opp i plan. Enkel sak å utføre. Slangene til veivhusventilasjon etc. er vel heller ikke av beste kvalitet og sprekker lenge før forventet levetid er oppnådd. Lurt å sjekke disse samt alle andre slanger mens motorene er i garantiperioden.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fin post dette flott å dele erfaringer slik :thumbsup:

 

Ladetrykksgivere har jeg også byttet. Merket at båten var tung opp i plan. Har man evc instrument ser man at tubotrykket er for lavt. Det er en dårlig serie fra Bosch. Giveren byttes på ti minutter.

 

På slangen til veivhusfilteret har det kommet en tilbakeslagsventil. Den er viktig da den hindrer olje i unnsuget om man fyller for mye olje

ser enkelt på metallklemmene under

 

55a72059-56ff-7c56.jpg

Oljenivået er greit å holde godt undermidten på pinnen. Motorene er følsomme for høyt oljenivå og helling om man feks går i halvplan

 

Andre ting som er greit å holde under oppsikt er lekkasje fra endelokk på varmeveksler. Drypperned på starter og tar livet av den. Drevinstallasjoner har også en potensiell svakhet på eksosbend.

 

På IPS gen 1 kan clutches slites ved hard bruk. Lukt på drevolja. Lukter den bare kvalmt hydraulikkolje er alt ok. Lukter den brent så få det sjekket. Har vært service bulletin på dette.

 

Tekniske data på motorene finnes her

Drev

http://www.volvopentastore.net/grup.php?grup_no=22

Ips

http://www.volvopentastore.net/grup.php?grup_no=20

Aksel ol

http://www.volvopentastore.net/grup.php?grup_no=21

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan tilføje:

 

Dæksel til intercooler. Det oprindelige er af plast. Bør skiftes til et af metal. Mener der har været kampagne på dette.

 

O-ringe ved oliekøler forskubber sig så der kommer utætheder her.

 

Og så er der eksosbends, der korroderer i overgangen mellen plastslangen og metalrøret. Holdbarhed omkring 6-7 år.

 

Endelig er der en del sager på DPH-drevene også, men dem skal vi måske tage i en anden tråd?

 

Jeg sidder med iPad nu så jeg kan ikke lægge billeder op. Måske senere.

 

 

Link to post
Share on other sites

Veldig bra respons :thumbsup:

 

Endelig er der en del sager på DPH-drevene også, men dem skal vi måske tage i en anden tråd?

 

Neida, syntes du skal komme med det her :yesnod: Jeg tenkte litt på dette når jeg lagde tråden, men landet på at erfaringer med drev/aksel/IPS også kunne tas med da det er vanskelig å skille hva som skal høre med hvor osv.

 

Tenkte også at det kunne postes en enklere oppdatert sjekkliiste med jevne mellomrom (hvis det blir mange punkter etterhvert :rolleyes:).

Link to post
Share on other sites

På DPH-drev har jeg skiftet følgende som reklamasjon så langt (2008 mod): Styreslanger 2 ganger, tiltslanger, styresylindre og propeller som hadde pittings etter en sesong. Har montert beskyttelsesmuffer på stempelstenger da det visstnok også har vært problemer med tetningene grunnet groe. Mine rakk dog ikke å begynne å lekke før jeg fikk nye sylindre.

 

Ingen av disse feilene har ført til driftsstans. Er bare tatt av mekaniker ifm årlig service.

Link to post
Share on other sites

Regner med at det er sjekken du tar før hver tur? Mulig jeg var litt utydelig, jeg tenkte mer på en kontroll av hvilke oppgraderinger som er gjort :smiley: Hvis man eier en D-motor, har tenkt å anskaffe en eller ønske å gjøre oppgraderinger før "uhellet" er ute.

Link to post
Share on other sites

Det er korrekt - dette er den daglige sjekken

 

Når det gjelder den større sjekken ville jeg ha sjekket at servicer er utført på autorisert verksted. Da skal også oppgraderinger være tatt. Jeg ville nok også aliert meg med en VP mekaniker med Vodia og kjørt en grundig analyse før et kjøp. Det er mye de kan se på Vodia.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Tillater meg å løfte denne utmærkede tråden fra "Ally", alle som har Volvo D4-D6 burde gå igjennom denne tråden før sesongstart.. Kanskje noen som har noen nye tiltak å oppdatere med ? eller kanskje ett innlegg om eksos riser og tæring ? (det finnes i andre tråder men ett samleinnleg her er vel kjekt for alle?)

Link to post
Share on other sites

Ny ting: Tjek om der skulle være olie at se eller føle i eksosudgangen på drevet.

 

Volvo har udsendt bulletin om at nogle drev kan have problemer med at det korroderer i overgangen mellem under- og overhuset og at dette løfter pakningen så drevet bliver utæt og der kommer gearolie ud i eksosudgangen på drevet.

 

Og ja, havde dette problem selv også... :headbang:

 

Drev af, ny pakning og noget anti-korroderede på de to flader. Suk...

Link to post
Share on other sites

 

 

Og ja, havde dette problem selv også... :headbang:

 

 

 

Aha, jeg har hatt samme lekkasjen hos meg. I fjor oppdaget jeg at det kom oljefilm på vannet bak båten. Hadde drevet på service i vinter pga. vann i oljen og fikk da tilbakemelding på at det var lekkasje i denne pakningen. Jeg trodde det var pga. at jeg hadde fått teine i propellen men antagelig var dette årsaken.... Har du en link til bulletinen eller forklaring på hvordan jeg kan finne den?

Link to post
Share on other sites

Jeg er en (hittil) lykkelig eier av en D3-170.

Jeg fant kvalitetsbulletiner og servicebulletiner ved å søke opp min motors serienummer på VP-web'en.

Følg linken eller velg 'fritidsmotor' og deretter 'motordatabase'.

 

Jeg ble tipset om dette fra min forhandler når jeg kjøpte båten. Når jeg sist høst slo opp mitt serienummer, kunne jeg finne 3 bulletiner:

*ekspansjonstank

*ny sw og drenering til turbo

*vibrasjonsdemper

 

Jeg har underrettet min lokale VP-mekaniker, og han ivaretar dette i disse dager.

 

screenshot2.jpg

 

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Plusser på nok en ting som kan skje med en D6, har en 2008 modell 370 hk på DPH drev der bakerste del av impellerakselen på sjøvannspumpa knakk tvert av. Reimhjulet og pumpa så intakt ut fra utsiden men impelleren gikk ikke rundt inne i pumpehuset. Skal love at en motor under stor belastning blir fort varm når kjølingen kutter momentant! Etter samtale med lokalt verksted var visst ikke dette noe ukjent problem, de hadde byttet noen av disse sjøvannspumpene på grunn av akselbrudd. Eksosbelgen mellom riser og bend anbefales skiftet om dette skulle oppstå da denne kan bli godt stekt innvendig. Gangtid på motor: 319 timer.

 

Symptomer: Noe økning av eksoslyd på grunn av bortfall av kjølevann med påfølgende rask temperaturstigning.

Link to post
Share on other sites

Lykkelig eier av en VP D6 350 2005 modell. Men det har kostet mye.

 

Første eier vedlikeholdt ikke motoren med oppgraderinger og så mye som den burde pga svært lavt timeantall.

Følgende har da skjedd:

Motor: byttet svinghjul og mye annet pga rust fra vann fra sjøvannsfilter, løpehjul, reimer, variere, aktuator, og alle standard ting. I tillegg byttet vi eksosbend, samlet sum ca 80.000.

Byttet også trimsylindre og styresylindre og en del annet jafs til rundt kr 20.000.

Drev: byttet drevtopp, pris ca 75.000.

 

Men nå er båten helt strøken teknisk. Det er meget dyrt å ta billige servicer på feil sted med disse motorene. Ikke båtmotorer for folk med vanlige lønninger med mindre alt av servicer og oppgraderinger er tatt, pluss litt til.

 

Motoren er herlig i bruk, men det er hele tiden et irritasjonsmoment at det kan være noe som går galt. Vi har hatt utenbordsmotor i alle år og ca 100-130 timer årlig, aldri noe som helst tull de siste 20 årene.

 

Jeg ville sjekket en D-motor svææært nøye før kjøp. Vår er nå fullstendig strøken, fordi jeg ønsker å ha det strøken og har råd til det, men det er veldig sure 200.000 penger. En som hadde kjøpt båten min nå dersom den skulle selges, hadde gjort et superbra kjøp :) gangtid kjøp 250 timer, gangtid nå 380 timer. Satser på at den holder lenge til neste gang...

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Å skylde på dårlige motorer fordi uatorisert verksted har slurva blir for dumt. Man må henge bjella på rett katt :smiley: D serien har hatt sine utfordringer som vi kjenner godt, men vi kan ikke legge skylda for alt på VP. De har heller ikke ansvar for at verksteder slurver og eiere ikke følger opp.

 

Autorisasjon er desverre heller ikke det samme som kvalitet. Man hører stadig om gode og dårlige verksteder. Jeg har et par verksteder jeg stoler på. De jeg ringer år jeg virkelig lurer er Ringens Varv i Marstrand. Vi har hatt båten hos NordWest om vinteren, men de finnes jo ikke mer. Så nå blir det Marstrands tur i stedet :smiley:

 

Framnes Maritime gjorde god jobb på Windyen vår. På NordWesten opplevde jeg at de ikke hadde kompetanse på flere av systemene ombord. Feks malte de over jordingsplatene i el anlegget med bunnstoff :rolleyes: og et par andre ting også.

 

Så kan man stille spørsmålet om kyndig egenutført serive er bedre enn autorisert service der man ikke vet hva gjøres. Som kontroll kan man kanskje be om at bytta deler legges frem.

 

Forøvrig hadde impelleren din havnet i sjøvannsfilteret, ikke i motoren Lingefan. På nyere D'er er det endret slik at impelleren sitter etter sjøvannsfilteret, pga lekkasjene som var på filterlokkene. Pick a poison som det heter på utenlandsk

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fy f.... for en sum på beskjedne 400 timer Lingefan!

Dessverre er din historie langt fra unik.

 

Enig at D6 er en herlig motor og bruke/ kjøre, men likevel... En ting er utgiftene, en annen er som du sa irritasjonsmomentet samt usikkerheten om hva som kan komme videre...

Tenk om du hadde kjøpt en båt med 2 x D6 DPH...

 

 

Nettopp det du har opplevd pluss risikoen for totalhavari (~500k pr motor) gjorde (2x)D6 på drev uaktuelt for meg. Hadde rett og slett ikke mage til det. Var flere båter jeg kunne tenkt meg, men ikke med de motorene dessverre.

 

Hadde jeg kunnet kjøpe nytt (enormt verditap), så kunne jeg ha vurdert det, men ikke med motorer som enten er ute av garanti og reklamasjonsfristen eller snart vil bli det.

 

På endel båter er det ikke et alternativ til drev, men den drivstoffbesparelsen et drev gir, blir jo spist opp av servicekostnaddene alene selv om man hadde gjort jobben selv?

 

Spørsmål: Vet folk stort sett hva de går til/ risikerer av utgifter når de kjøper en eller to 5-10-15 år gamle større innenbords dieselmotorer med drev?

 

En annen ting jeg ikke har godfølelsen på det at VP håver inn penger på alle som blør dypt pga at deres produkter ikke holder mål.

 

Slike historier burde fått oppmerksomhet av båtpressen. De burde laget en reportasje med 10-20 båteiere som deg og bedt om en uttalelse fra VP.

Frykter det ikke vil skje da VP hadde raslet med sablene om at annonseintektene (som er betydelige) plutselig kunne stoppet...

 

Noen burde gitt VP litt offentlig oppmerksomhet omkring slike historier. Hva med å samle noen D-eiere med lignende historier (og utgifter) og tipse Båtliv og Båtmagasinet?

 

Nå sitter jeg og durer ut Limfjorden østover og timetelleren passerte akkurat 400 timer. Kun olje, filtre, sink, reimer, kjøleveske, impeller og girolje. Gjort det selv og det har ikke kostet mange kronene. Blir et nytt oljeskift når jeg kommer hjem.

 

Jeg skriver absolutt ikke dette innlegget for å rakke ned på D-eiere. Mer at jeg kjenner det knyter seg under topplokket av VP's siste lanseringer og hva de lar kundene sine gå igjennom av problemer med tilhørende store utgifter.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hadde dette vært annerledes om man hadde kjøpt marinemotor av annet merke med tilsvarende dårlig vedlikehold?

 

"Normale" folk har nok ikke de kravene til å ha ting perfekt slik Lingefan krever. Og da koster det jo penger om det er slik man bil ha det

 

Jeg er av samme type som Lingefan. Hans kostnad på oppgraderingen er ikke så langt fra årlig vedlikeholdskost på båten vår :wink:

Men så slipper vi da slike oppgraderingskostnader for ting er i skikkelig stand

Utbruddet til SAP stnes jeg er på kanten usakelig. Alt går i stykker om det ikke holdes skikkelig. Og lite bruk er døden for enhver marinemotor

Link to post
Share on other sites

Både og.

En god del av det som har påført D-eiere tildels store utgifter faller godt utenfor det man etter min mening kan forebygge ved foreskrevet vedlikehold.

Det er de tingene jeg mener. Ikke følgeskader av 5 år på samme olja, sinker, belger eller impeller.

 

Enig at (preventivt)vedlikehold er lurt og dessuten mye hyggeligere å putte pengene i. Gir litt "peace of mind feeling" også.

Selv bytter jeg olje, filtre, kjøleveske etc minst dobbelt så ofte som foreskrevet både på bil og båt.

 

På en av bilene jeg har er Bl.a turboras, tette kanaler til de hydrauliske ventilløfterene og slitte kamaksler et "vanlig" problem på 80-150k km. Kjenner flere som har hatt det og sett hvor bedriten motoren ser ut innvendig når den åpnes.

Long-life har skylda.

 

Så er det noen som har byttet olje etc hver 10k km som meg, og de ser ikke disse problemene.

Kjenner noen merkeverkstedmekanikere rundt omkring og de kjører aldri LL på egne biler.

 

Der går det ofte i BT 5w40 som ikke oppfyller noen LL eller annen spec til nyere biler, men det byttes som sagt hver 10k.

 

Cumminsen noen meter under her nå er fortsatt klar i olja, og det vil jeg prøve å holde så lenge det er mulig :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

En god del av det som har påført D-eiere tildels store utgifter faller godt utenfor det man etter min mening kan forebygge ved foreskrevet vedlikehold.

Det er de tingene jeg mener. Ikke følgeskader av 5 år på samme olja, sinker, belger eller impeller.

 

 

Båten min har vært hos en mekaniker (ikke autorisert Volvo-verksted) og forrige eier har betalt 30-40 000kr årlig i servicer til vedlikehold etc med bytte av oljer, oljefiltre og standard servicer som alle tar årlig, unntatt siste året da den ikke var på vannet i det hele tatt. Derfor tok jeg service i Kragerø hos Slippen Marina i fjor sommer og fikk de til å se over drev og motor og å ta service. Mekanikeren der sa at her var alt i orden og slik det skulle være.

Derfor fikk vi litt hakeslipp da den var hos en ordentlig og ryddig VP-mekaniker i Svelvik i vinter. Vi skulle gjøre oppgraderinger og dette med eksosbendet førte til at motoren måtte tas ut. Da så man følger av at sjøvannsfilter ikke var byttet osv (rust på diverse deler).

Det sjokkerte meg (og mekanikeren) dog at Slippen Marina og tidligere verksted trolig ikke hadde byttet impeller da denne var i ferd med å oppløses og på vei inn i motoren. Alle delene ble avverget heldigvis og alt ble gjort til strøkent.

Likevel finnes det mye slappe mekanikere som fakturerer for service man aldri egentlig har fått. Utrolig at de tør! De blir selvsagt kontaktet av forrige eier som har blitt kontaktet av oss. Så får vi se hvor det fører.

 

Jeg kan derfor fraråde folk å ta service på steder der de typisk tar det billigere og sluntrer unna viktige sjekkpunkter. En VP-motorservice skal ikke koste spesielt under 15 000kr.

Jeg hadde derfor aldri turt å kjøpe en D6 før en storsjekk, hvor eieren sier han har tatt servicer selv, eller hvor servicene er tatt et sted hvor det ikke er autorisert VP-verksted etter disse erfaringene.

 

Oljen på drevet mitt var trolig bittelitt for tykk.

 

Forsikringsselskapet (vi har motor og drevskade forsikring i Norwegian Broker) sa at dette sannsynligvis er skade som har vært før vårt eie og derfor har de ingen mulighet til å erstatte dette.

Egen sak på drev: Vi venter her på en oljeprøve for å avklare deres synspunkt i saken. Jeg er spent på om motorskadeforsikring kun er reklame eller om det faktisk kan være nyttig.

Ellers må jeg si Norwegian Broker følger godt opp og er flinke på dette. Jeg er dog spent på om de dekker drevet. Tannhjulene var slitte i såpass stor grad at mekanikeren mente det var lite forsvarlig å sende båten videre på vannet uten at de ble skiftet. Derfor gjorde vi dette før den ble sjøsatt. Nedre del var bra derfor trengte vi ikke hele drevet nytt (kun 40 000kr til).

 

Båten er jo nå helt strøken teknisk, og skal gjøres strøken kosmetisk også (noen skrogriper i gelcoaten, men det tar vi over neste vinter).

 

Viktig å dele slike historier slik at andre kan lære av det og være obs på hvor man tar servicer. Jeg skal ikke mer til Slippen Marina Kragerø med denne motoren. Men jeg har god erfaring med de på småmekking av gamle utenbordsmotorer.

 

Har noenganger lekt litt med tanken om å kjøpe noe stort med utenbordsmotor(er) i stedet, men det skal mye til for å matche Marex 270 Estremo på sjøegenskaper og design bak. Den har også god tyngde for størrelsen og med såpass tung D6 motor bak er den meget god i sjøen. Derfor klarer jeg ikke finne lignende båter.

Har vurdert å bytte den oppover i en 35-48 fots 2 stk motorer. Men jeg tror ikke vi gidder å ta årlige kostnader på en dobbelinnstallasjon. Da blir det heller en ekstra fritidsleilighet i tilknytning til hytta med Marexen som Oslo-Kragerø-skyss-båt Weekendcruiser. For størrelsen så er den komfortabel som en stor Mercedes og kan marsje i takt med Goldfish 32ern til andersb i både 30, 35 og 40 knop uten at det er maks belastning på motoren. Økonomifart helt opp til 35 knop (1,1-1,2 liter pr nautisk). Topper på 43-45 knop avhengig av last og vanntemp. I tillegg er størrelsen helt ok inn til brygger alene.

 

 

En annen viktig D-motor-erfaring (veldig ekkel):

Med helt nye gass og styringvaiere skulle jeg første tur ut fra båtplassen. Båten hadde stått 20-30 minutter på tomgang før vi la den i bakk. Til min store fortvilelse fikk jeg den ikke ut av bakk, hverken i fri eller forover. Måtte skru av motoren og ta i mot med bena mot båtene bak. Det gikk heldigvis bra.

Selv når strømmen var skrudd av og på startet den rett i bakke-gir. Utrolig ekkelt når båten gjør 4,2 knop på tomgang - svært hurtig bakk også.

 

Det viste seg å være vaieren som hadde hoppet av i innfestningen. Reklamasjon på de nye vaierne.

 

I sommer har jeg tenkt tanken - hva skjer når en 35-50 fots båt får et slikt problem? Alehandro Fujentes-varienten?? Ikke bare bare å ta i mot en 10-15 tonn båt som er ute av kontroll....!!

Båten har fungert ypperlig i 30 timer så langt i sommer- heldigvis :-)

Men man lurer alltid på når noe går galt neste gang... ubehagelig rett og slett. Men jeg har både drivanker og totalmedlemskap. Og prøver å kjøre med andre båter så ofte jeg kan. Da er man tryggere. Men det er ekkelt å kjøre alene med kald sjø under seg.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Bra at du har funnet en mekaniker som er til å stole på.

Det er ofte ikke sammenheng mellom pris og kvalitet dessverre.

 

Jeg har kikket litt dypere i endel båter som er servet av noen av de dyreste og mest anerkjente tilbydere i oslofjorden med nedslående resultat.

Dette er typisk "ring meg til våren" all-inclusive steder som har kunder med god betalingsevne. Ofte faktureringer for 100-200k over vinteren for lagring, "stell" og "service"

 

Jeg har skrevet om det før, men det er nesten ikke til å tro hvor ille det kan være. Viktige ting som ikke blir kontrollert og/ eller byttet. Fakturert arbeid som ikke er gjort/ gjort dårlig. Slett omgang med kundens båt osv, osv.

 

De er ofte heldige med kunder som har full tiltro og gjerne ikke den store innsikten.

Hadde de blitt ordentlig ettergått, hadde mange av aktørene raknet som en strikkegenser. Det hadde de fortjent.

 

En ting er bombesikkert, og det er at båten min aldri skal leveres noe sted uten tilsyn om det er noe jeg ikke kan gjøre selv.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vel, problemet blir vel ganske klart når man har en D motor, med de utfordringer det gir, kombinert med mange svake verksteder. Er man ny i gamet, så er det ikke lett å vite hvor man er trygg..

 

Men dette gjelder selvsagt alle merker, naboen har en 60 Mercury 4t, og har ikke fått brukt båten i år. Går bare på 3 syl. Totalt håpløst verksted, har prøvd 3 ganger etter dyr service.Ringer ikke tilbake når de skal, og familien er rimelig frustrert..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...