Naverud Startet 8.August.2016 Link til dette innlegget Startet 8.August.2016 Hei! Er det et sted man kan søke på motor/drev og skiold nr for å se om alle aksjoner/oppdateringer er tatt? 2004 500 timer Volvo D6 310 A DPH Motor nr 2006001571 Drev nr 3102232636 Skjold nr 4102014857 Petter Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Du kan søke her http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/SE/SV-SE/MARINE_LEISURE_ENGINES/PARTS_SERVICE/PUBLICATION_SEARCH/Pages/publication_search.aspx Det er jo mange oppgraderinger som bør gjøres på den motoren og det drevet uten at VP har lagd en serviceaksjon på det. Men det har du kanskje oversikt over? Sitér dette innlegget Link to post
Naverud Svart 8.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 (redigert) Er helt fersk eier av en 2004 Skilsø 33 FB med denne motoren. Alle råd mottas med takk Ally. Redigert 8.August.2016 av Naverud (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Gratulerer med flott båt:-) Disse motorene og DPH drevet har hatt sine barnesykdommer. Alle er forskjellige men jeg har prøvd å oppgradere min motor og drev før de kjente de fleste feilene har dukket opp. Hva du gjør må du bestemme selv, noe har kanskje forrige eier gjort? Fritt etter hukommelsen: Motor - Nytt sjøvannsfilter med glasslokk - Nye løpehjul til reimer i metall - Kontroll og sjekk av eksosbend (har ikke byttet dette pga. lite tæring) - Rens av ladeluftkjøler og varmeveksler (demontering m/syrebad) Drev DPH - Skifte av plastshims - Bytte av pakning mellom øvre og nedre vekselhus (vet ikke om dette er en svakhet pga. biltemateien i propellen) - Bytte av styresylinderslanger og slanger til styresylinder (morkne) - Bytte av styresylindere (til de med gummibeskyttelse) - Bytte av girvaier, skal være svart. (Brun eller rød er dårlig type) - Bytte av simring på propellaksel (er ikke en svakhet men mener å huske at denne bør byttes for hver 600 time) Dette er det jeg husker i farten, etter dette har motor og drev funger topp de siste årene:-) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 10.August.2016 Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Mer fritt fra hukommelsen bytte av begge endelokk på ladeluftkjøler/intercooler fra plast til messing Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 10.August.2016 Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Ved oppgradering fra plastløpehjul til metall er det en ting til: slipe ned og lakkere for bedre klaring for kompressorrem. Husker ikke akkurat hva det godset heter, men ca midt på i underkant av banen til remmen. Dette måtte jeg selv få utbedret i år etter manglende utført konvertering til metallhjul av tidligere eier. Dersom begge reimene kan ha stått der i mange år villle jeg byttet de. VP kom med nye remmer for flere år siden med forbedret gummiblanding for stålhjulene. Sitér dette innlegget Link to post
Naverud Svart 10.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Plastshims sjøvannsfilter og eksosbend skal være skiftet. Venter på oversikt fra verkstedet over arbeid som er utført. Skal hente båten i Sarpsborg til uken. Selger skal ha Ragnar Ringstad til å sjekke etter feilmeldinger og oppdateringer før overlevering. Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Her er det snakk om D6 310, da trenger man ikke bekymre seg for klaring til kompressorreim. Skifte av remhjul er altså litt enklere:) Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Og trolig aksling på båten - og da trengs det heller ikke bytte av eksosbend Kan legge til tilbakeslagsventil på oljeslange til veivhusfilter. Særlig viktig på halvplaner som ofte går med nesa høyt. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Her er det snakk om D6 310, da trenger man ikke bekymre seg for klaring til kompressorreim. Skifte av remhjul er altså litt enklere:) Har den da ikke kompressor? Mente alle D6 så like ut på utsiden? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 nei d6 280-310-330 er uten kompressor det finnes også 370 og 435 uten kompressor - da er de til akslingsbåter Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Se første innlegg, D6-310 med DPH drev, motoren har ikke kompressor. Sitér dette innlegget Link to post
Naverud Svart 13.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Hvordan ser jeg at eksosbend er skiftet? Hvor sitter zink som skal skiftes på motor? Gear wire er sort type og løpehjul er i metall. Skal hente og overta båten til Onsdag og det er greit å sjekke om alt er ok før dette. Takk for alle svar jeg har fått! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 (redigert) Den nye typen eksosbend er sort med et lokk som stikker 45 grader opp. Ser det under turboen Artikkelen her viser gammel type: http://www.batmagasinet.no/artikkel/eksosbend-må-byttes-på-volvo-penta-d4-og-d6 Zink i varmeveksler er det litt ulike meninger om. Men offisielt sier VP at de skal byttes årlig. Gratulerer med flott båt Redigert 13.August.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Tidligere tråd om samme spørsmål med mange nyttige tips. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
HansH Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Du har en zink montert i lokket i akterkant på varmeveksleren / intercooleren til turboen. Aktervendt på bb side. Ved siden av henger en gummislange som er for drenering av varmeveksleren før du bytter zink. I tillegg har du en zink i fronten på motoren i underkant av varmeveksler sjøvann/kjølevæske også mot babord. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 -og de Zinkene på varmevekslerene er det greit å vente med å bytte til du har fått skylt ut saltvann og kjørt innpå frostvæske før vinteropplag. Dvs du tar ut de gamle før vinteren og monterer nye før sjøsetting.. Det er mye saltvann som renner nedover motor og annet når anodeboltene skrues ut. -ikke skru ut anoden på eksosbendet før båten står på land! Den dreneringen på varmeveksler akter kommer jeg nesten ikke til... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.