Jump to content

Anbefalinger til 20fot V-bunns speedbåt


Hano

Recommended Posts

Jeg har dessverre ingen erfaring med noen av disse båtene. Generelt er jo vekt gunstig i bølger, selv om du da mister noen knop. Se om du kan finne filmer på youtube, for å se om chinewalk kommer med 60 eller 70 knop.

Uten å vite tror jeg alle nevnte båtene vil bli utfordrende/veldig leken i 60 knop +, men det er vel noe av poenget?

Hydrolift er det solgt en del av, så noen må jo sitte på litt spisskompetanse der.

Det samme gjelder Gilbert også.

Du kan prøve Egil Ranvig, konstruktør av de gamle hydroliftene.

Link to post

tror alle båtene her krever at man jobber litt med rigging / oppsett for å få de til å gå stabilt i 60+ , her spiller ting som monteringshøyde , propellvalg osv inn.  

 

Mener Tintoen er beregnet på mindre motorer enn Hydrolift / phantom etc.  T20/R20 har jo en pad / ski i bunnen som skal gjør den mer stabil når det virkelig går unna. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei!

 

Har selv en Tintorera 610, produsert av Nordkapp. På denne har jeg en 150 Hk. Mercury Optimax. Båtens vekt u/mortor er 280kg. med motor 480kg. sånn ca.

Her "mangler" jeg hydraulisk lift og water pickup for og få optimalisert båten. Med 2 personer får jeg 56-57 knop slik båten er rigget nå.

Båten er utfordrende å kjøre når man passerer 50 knop, da må man konsentrere seg og "gjete" båten korrekt for å unngå chinewalk men, dette er en treningssak.

 

Maks anbefalt motor fra Nordkapp er på 135hk. Har sett motorer opp mot 250 hk. montert på tintoreraene men, aldri sittet oppi eller kjørt, så vet lite om hvordan båten oppfører seg da.

 

Min svoger har en Gilbert 21 med 225 Johnson, denne går mye mer stabilt i vannet enn Tintoreraen, så han slapper litt mer av enn meg når han ligger i 60 knop :)

Et av målene når Tintoreraen ble bygget, var at man skal kunne kjøre fort i litt god sjø, dette måtte vi teste, så vi tok med båtene i fra innsjøen i Norsjø ut til Kragerø hvor vi lekte oss i 2 dager. Da fikk jeg bekreftet akkurat dette, lå med en snittfart i fra Risør til Kragerø på 45 knop i relativt god sjø og da måtte Gilberten se seg slått. Tintoreraen er smal, bare 160 cm. som resulterer i en god vinkel på bunnen. Drøm å kjøre i litt sjø, ikke minst utrolig moro!

 

Her er et bilde av min:

bilde

bilde

 

Og til slutt bilde av båtene liggende utenfor Onkel Oskar i Kragerø, hvor vi måtte ha noe kaldt i glasset etter all rattingen :cheers:

bilde

Link to post

Hei Båtidyll !  :smiley: Rå båt med en flott motor du har, jeg har samme motor på min Askeladden 585. 

Viktig og roe seg ned med noe kaldt i glasset etter adrenalinet har pumpet årene fulle  :lol:

Dette var god informasjon, det er Hydrolift, Tintorera og Gilbert jeg har sett mest på, da jeg synes de ser best ut også. 57 knop er jo veldig bra fart med 150hk uten lift. Er det Tintorera Three Step du har? Hvordan er plassen oppi Tintoreraen din kontra Gilberten?

Hva er toppfarten på Gilberten målt med GPS? 

Mange spørsmål på en gang her nå :giggle:

Link to post

Hei!

 

Nei, ikke Three Step`en men, en som nevner dette med "ski" i bunnen av V på skroget på noen båter, dette har Tintoreraen, ca. siste meteren mot akterenden går det et "hakk" opp og skroget er helt flatt. Får man rigget båten skikkelig og får treningen med å kjøre kan man fly oppå denne skien, dvs. lite motstand og friksjon mot vannet og da kan det gå rimelig fort.

 

Optimalt skaffer man seg en hydraulisk lift, waterpickup og/eller nosecone. Nosecone fra f.eks Bob`s er noe man sveiser og modifiserer på undervanshuset for å minske motstand i vannet, der har man også har vannintaket for kjølevannet (da lenger nede en orginalt). Helt avgjørende å sikre kjølevann når man benytter lift.

 

Er litt bedre plass mellom benk bak og seter foran i Gilberten enn i Tintoreraen men, etter min mening spiller det liten rolle så lenge man sitter behagelig. Dette er speedbåter, ikke daycruisere :giggle:

 

Legger ut et par bilder av setene, så får du et inntrykk

bilde

bilde

bilde

 

Uansett hvilken båt du velger, så kommer du til å bli fornøyd, en ting du bør se godt etter er innvendig i skroget, ta en titt overalt og se etter sprekker, dette gjelder også akterspeilet. Disse båtene blir ofte kjørt hardt med store tunge motorer, de skal tåle juling men, noen ganger kan det bli for mye :smiley:  

 

Gilberten her gjør ca. 60/61 på GPS`en men, det er mer og hente her med riktig oppsett, samme for min, jeg bør klare mellom 60/65 med optimalt oppsett.

Det vil komme men, er i en prioriteringssak hvor jeg nå restaurerer en gammel Windy Junior, så pengene må gå dit fremover... :sweat:  :giggle:

 

Blir spennende å se hva du havner på, hadde jeg noen gang solgt Tintoreraen for å prøve en annen, hadde jeg kjøpt meg en Hydrolift T20 - Liker disse godt.

Hold oss oppdatert på tanker og vurderinger underveis, dette blir moro!!

Link to post

Hahaha ja du sier noe der, er jo ikke noen daycruiser? Pent interiør du har! Jeg har sett på en Gilbert med 225. Det jeg ikke likte der, var en mye krakkeleringer i gelcoaten på hele båten og ved akter speilet. I tillegg når jeg siktet skrog i forhold til toppen(der hvor fenderlisten er) kunne jeg tydelig se at toppen sto skeivt i forhold til skroget. Vet ikke om det er normalt på speedbåter. Båten så original ut med securemerk og regnr.

En venn av meg har Hydrolift R20, og den har ingen krakkeleringer. Så jeg gikk utifra at krakkeleringene kom av veldig hard bruk. Hvorfor toppen er skeiv i forhold til skrog forstår jeg heller ikke. ?

Link to post

Eller du kan kjøpe en RIB Unlimited 700 som er 23 fot og kan gjøre 58/60 knop med 150 hk (med/uten heis). Da har du mye mer båt som klarer mye sjø, og i tillegg kan kjøre fletta av disse mindre båtene med samme motorstørrelse, eller kjøre like fort men med utrolig mye lavere bensinforbruk.

Twin step, ski og notch i skroget her også.

 

Eller en RU 600 dvs 20 fot fra samme produsent, som er samme skrog som Hydro T20 (design av E. Ranvig begge to). Den har ikke step, men tåler mye mindre sjø enn storebror.

 

Jeg bare nevner det...

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

Tidligere har det vært støpninger basert på gamle former. Etter group financing, men følger ikke så mye med at jeg vet om det har blitt produsert noen båter.

 

I tillegg er det og mye snakk om utvikling av nytt skrog. Jeg så at H-18 nå tilsynelatende har kommer langt videre i utvikling. Spennende!

 

Det er artig med korrekt informasjon om de gamle R-20/T-20 skrogene.

 

Om du ser videoen av Lakritsbåten med 76,4 knop fra et 5,25 meters skrog så der du også hvor rå en rib med ground effect er på sjøen. De forbedret dette med senere modeller som 6 og 7 meters rib'en. Ryktet skal ha det til at man var i Volvos vindtunnell med disse båtene for å få optimert skrog/pontonger for ground effect. Ground effect gir bedret stablilitet og mer effektivt skrog enn tilsvarende "speedbåter". Artig!

Link to post
  • 2 uker senere...

Da ble det en Nordkapp Tintorera på meg også  :smiley:  står en 1989mod Yamaha 140hk V4 med nosecone på nå. Og powerlift og fotgass såklart :smiley:  Fikk opplyst av selger at den gikk rundt 55knop, det meste jeg har klart til nå er 48knop på gps. Turteller virker for øyeblikket ikke, så den skal fikses nå, og ta av propell for og sjekke pitch. Utrolig morsom båt, smal som en luke-kile :giggle:  Blir nok en V6 i løpet av vinteren :yesnod:  Dette er gøy :thumbsup:

Link to post
  • 5 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Hei igjen Hano!

Utrolig kult å kunne utveksle litt erfaringer her, etter at du kjøpte deg Tintoreraen.

Har du fått testet med det nye oppsettet og motor?

Kronene skulle som nevnt sist, skulle gå til Windy-prosjektet mitt, men klarte ikke å la være å

gå til innkjøp av en CMC hydraulisk lift da det dukket opp en brukt på finn.

Handlet for 2 uker siden, så har ikke rukket å starte på monteringen, i tillegg er jeg nødt til å handle meg et

Nosecone-kit fra Bob`s samtidig, slik at jeg ikke risikerer å heise så høyt at det går tørt  :giggle:

Link to post
  • 1 år senere...

Hei Båtidyll, Jeg kjøpte meg nettop en Tintorera, 150hk lift waterpickup. Mercury v6 offshore 2 takt 98. Er på jakt etter interiør ettersom det er ett prosjekt. Tenkte å bruke Sparco sprint stoler, men så så jeg ditt interiør. Hvor kan man kjøpe det, og hvor mye kostet det?!

Har ikke prøvekjørt Tintoreraen enda, men sto i annonsen at den gikk i 65knop. Gleder meg som fy å kjøre!

Tintorera 0.2.jpg

Link to post
  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...