Jump to content

Hvilken (yrkes)båt?


glad

Recommended Posts

Hei!

 

Har fått i oppdrag å finne en båt. Båten skal brukes til bistandsarbeide/nødhjelpsarbeide, så jeg tillater meg selv å spørre i dette frivillige forumet selv om forespøreselen min kommer i yrkessammenheng.

 

Båten skal brukes i et område med mye koraller, og så og si ingen brygger/tilleggings plasser så den må tåle å bli kjørt opp på stranda (vannjet?). Den må være ganske rask. Ikke noe speedbåt, men det skal gå effektivt unna.

Diesel er nok en fordel da det ofte er lettere å skaffe dette enn bensin.

Båten må kunne ta kanskje 4-5 personer + en noe last (pumper, renseannlegg, byggematerialie eller annet). Hva med en flat baug som kan åpnes slik at utstyret bare kan dras i land uten å bli løftet inn?

Den bør ikke være for tung slik at det er mulig å trekke den av koraller/strender forholdsvis lett i tilfellet uhellet skulle være ute (det kommer til å skje, det finnes ingen sjøkart over områdene).

Har ingen spesielle krav til om den må være åpen eller lukket, men et type tak kan alltids være hendig, da solen steker ganske bra. Regner det, så bli man våt uansett enten man har kabin eller ikke.

Den kommer ikke (med hensikt) å bli brukt i dårlig vær, høy sjø, men det er jo ikke alltid man har muligheten til å planlegge slikt.

 

Hvis det blir noe innkjøp eller når det avklares at det ikke blir noe av, da kan jeg gjerne fortelle hvor og for hvem dette skal brukes for, men foreløpig tror jeg at det er greit at jeg holder det for meg selv.

 

Tusen takk for hjelpen!

 

Ha en god dag,

 

Marius

Edited by mariusak (see edit history)
Link to post

Bilde

 

Noe sånt?

Tåler rimelig mye, og kan i denne utførelsen pakkes på en palle.

Ville brukt innenbords diesel istedetfor påhenger.

Til fremdrift ville jeg brukt en TraktorJet. I motsetning til Hamilton og andre høytrykksjeter er de fullstendig immune mot sandholdig vann.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Eller kanskje noe slikt som denne?

 

Disse finnes i et stort utvalg mht. både laste og passasjerkapasitet. Mener Ryfylke Friluftsråd har en slik som er en del større. Se også her.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Altså,

Vekt tør jeg ikke gjette på.. Vet omtrent hva seilbåter i de forskjellige klassene veier, men det er det. Kommer jo litt ann på hva man får i div. vektklasser. I første omgang er pris ikke det store diskusjonstemaet, jeg vil helst først få en oversikt over hva som finnes. Om du/dere ikke vet om en spesiell modell, nevn gjerne navn, leverandører, eller hvem å kontakte som kunne ha visst.

Det dreier seg om nye båter.

Hva er en traktorjet?

Enn så dumt det høres ut: Den skal ha litt størrelse, men bør ikke være for vanskelig å manøvrere, også får en person som kun har båtet litt før (om mulig).

 

Krapyl: Hva heter båten på bildet? Hvordan tåler den et møte med korallene?

 

Edit: Må legge til en ting til, disse båtene skal fraktes til området pr. båt eller fly, så om det er mulig å pakke den sammen, er det helt klart en fordel.

 

Kom gjerne med forskjellig innspill, vi er i første omgang kun ute etter å finne ut av hva som finnes på markedet.

Edited by mariusak (see edit history)
Link to post

Hva er en traktorjet?

 

Krapyl: Hva heter båten på bildet? Hvordan tåler den et møte med korallene?

 

Edit: Må legge til en ting til, disse båtene skal fraktes til området pr. båt eller fly, så om det er mulig å pakke den sammen, er det helt klart en fordel.

<{POST_SNAPBACK}>

TraktorJet er en vannjet med et litt annet prinsipp. Vanlig vannjet baserer seg mindre mengder vann ved høyt trykk i pumpa. TraktorJet er omvendt. Enorme vannmengder ved lavt trykk. Hvor en vanlig jet kun er effektiv der turtall/dreiemoment matcher pumpa, drar TraktorJet over hele turtallsregisteret. Den er ikke beregnet for høye hastigheter. På grunn av det lave trykket i pumpa, er det ikke så nøye med klaringen på tippen i impelleren som i en vanlig jet. Den tåler meget godt å kjøre litt sand og rusk og rask gjennom.

 

Båten er en DIB. Demaree Industries. Det finnes mange typer slike båter i nettopp slikt arbeid du beskrev, kartlegging, seismiske undersøkelser osv.

Den tåler koraller bedre enn det meste, og, ikke mindre viktig, den skader korallene i svært liten grad. I påhenger versjon kan den pakkes på en palle.

Jeg har også vært borti en med innenbords diesel. Skal se om jeg finner den.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Helgeland plast lager noen utrolig solide plastbåter (POLARCIRKEL båtene) som sikkert kunne være velegnet til denslags bruk. De kan også tilpasse båtene slik du vil ha dem.

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei,

Om disse ( http://www.dibboats.com/scrap1.html )kunne skaffes med vannjet (evt. traktorjet) hadde det vært veldig kjekt. Men, et spm, det virker som om disse båtene kun er laget til "flatt" vann. Hvordan tror dere de greier seg i litt sjøgang?

De skal jo brukes på havet...

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis de har egenskaper som andre rib'er så tåler de veldig kraftig sjø.

Tror ikke det skal være noe problem..

 

JOH

Link to post

For en båt som kommer til å stifte mye bekjentskap med land, koraller osv så tror jeg jeg ville ligget unna glassfiber som byggemateriale, den har ikke samme motstandsdyktigjhet mot mekanisk slitasje som aluminium eller PVC-plast som brukes i polarcirkel båtene.

 

I tillegg kan det være greit at båten er enkel og billig å reparere og vedlikeholde lokalt.

 

Hmm, kanskje det du trenger er en Pioneer Multi , bare lit større?

edit:

ser at Multi'en er kommet i ny og større versjon , nå 5.05 lang.

 

pioner Multi

Bilde

Edited by ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei,

føler med på deres inspill, skal se på de ofrskjellige båtene nøyere enten i kveld eller i morgen, har ikke tid nå.

 

ivar; du ga en god beskrivelse av hva vi er ute etter!

 

ha en god (sen) ettermiddag,

 

-Marius

Link to post

Fint om du også kan gi oss litt nærmere info om kostnadsramme og maks lengde/vekt også.

Når det gjelder diesel kontra påhenger så leveres det jo enkelte "ulandsmodeller" som er strippet for alt unødig dilldall og som skal tåle litt mer "ymse" bensin, kanskje det hadde vært et alternativ?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Dette skal være kraftiger og robuste båter, tror de største leveres med jet 22 fot?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Prisrammen er litt uviss enda, da dette innkjøpet foreløpig kun er på diskusjonsstadiet. (Undersøke hva som finnes). Dessuten, det er foreløpig ikke avklart hvor lenge prosjektet skal drives, og det er denne faktoren som til syvende og sist avgjør hvor stort beløp man kan forsvare at brukes.

 

jonkare: "Dette"? Hvilke tenker du på da?

 

ivar: Jo enklere motoren (og båten i og for seg er) jo bedre er det. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på at det finnes "enklere" utenbordere. Forresten, husker også at jeg undersøkte en gang om det fantes utenbords dieselmotorer.. Fant en ca. 30 hk Yanmar, men den kostet (ifølge en gammel prisliste) 156'k uten moms :-)

Link to post

Prisrammen er litt uviss enda, da dette innkjøpet foreløpig kun er på diskusjonsstadiet. (Undersøke hva som finnes). Dessuten, det er foreløpig ikke avklart hvor lenge prosjektet skal drives, og det er denne faktoren som til syvende og sist avgjør hvor stort beløp man kan forsvare at brukes.

 

jonkare: "Dette"? Hvilke tenker du på da?

 

ivar: Jo enklere motoren (og båten i og for seg er) jo bedre er det. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på at det finnes "enklere" utenbordere. Forresten, husker også at jeg undersøkte en gang om det fantes utenbords dieselmotorer.. Fant en ca. 30 hk Yanmar, men den kostet (ifølge en gammel prisliste) 156'k uten moms :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Glemte vist linken jeg :blush:http://home.monet.no/~hmvas/index_files/Page499.htm

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...