H-H Startet 8.August.2016 Del på Facebook Startet 8.August.2016 Jeg skal hente en liten seilbåt i Tyskland. Båten er 6,5 meter lang og 3 meter bred. Vekt ca 1000 kilo. Det enkleste er å kjøre ned med bil (SUV) og tilhenger. Båten kan deretter fraktes i sin krybbe på hengeren. Ringte derfor vegvesenets informasjonstelefon i dag for å spørre om hva som er lov å kjøre med ( jeg har alle førerkort så det er ikke noe problem). Etter ca 20 minutter i telefonen fikk jeg beskjed om forsøke å finne ut av det selv. De klarte ikke å forstå reglene... Det som er klart er at man kan kjøre med last på 3 meters bredde så lenge man har røde og hvite markeringer på sidene og hvitt roterende lys på toppen. Man trenger ikke følgebil. Men så til det vanskelige spørsmål: Kan jeg trekke denne hengeren med min bil? Jeg kan trekke henger opp til 2000 kilo, så vekt er OK. Noen som klarer å forstå regelverket? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 (redigert) Sitat/innlimt ifrå lovdata, Forskrift om bruk av kjøretøy: § 3-4.Utstikkende gods, merking m.m. 1. Utstikkende gods: a. For transporter med bredde inntil 2,55 meter inkludert gods, må godset ikke strekke seg mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse fra regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen Region øst for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner. Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut mer enn 1,00 meter foran kjøretøyet. b. Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider. Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren. Det samme kravet gjelder for markeringslys dersom slikt lys er montert foran på kjøretøyet. Dersom kjøretøyet ikke er utstyrt ned markeringslykt tillates transport kun i dagslys med god sikt. Båtens baug skal være plassert i kjøreretningen. 2. Merking av gods som stikker ut i bredderetningen: Gods som strekker seg 15 cm eller mer utenfor kjøretøyets sider, skal foran og bak være tydelig merket. Merkingen skal være minst 50 cm høy og minst 25 cm bred og utført med avvekslende røde og gule striper som skal være skråstilt og ca. 5 cm brede. Fargen skal være varig fluoriserende eller av type som er godkjent av Vegdirektoratet. Gods som strekker seg utenfor kjøretøyets sider, skal i mørke eller usiktbart vær også foran på hver side være merket med minst to lykter som gir hvitt lys fremover, og bak på hver side med minst to lykter som gir rødt lys bakover. Lyktene skal ha en lysåpning på minst 30 cm² og være plassert over hverandre. Lyset må ikke virke blendende og skal være godt synlig på minst 150 meter avstand. Merking og lykter skal være plassert ytterst på godset og slik at de er godt synlige forfra og bakfra. Om mulig må overkant av merking og lykter ikke være høyere enn 2,00 meter over vegbanen. Sitat/innliming slutt. Eg også har høyrt max bredde 2,99 men det må vera lastebil kansje, for her står det då vitterlig 2,55m som max bredde på båttransport. Det står en del om max lengde også under samme paragrafane. Redigert 8.August.2016 av M/B Nordheim (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
goorf Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Det er en grense på 2,99 meter. Er båten 2,99meter bred eller smalere må du søke vegvesenet om dispensasjon. Du må også ha roterende rotorlys og "bredlast" skilt. Er båten 3 meter eller bredere må alt ovenfor følges pluss at følgebil må være med. Søknaden tar to min å fylle ut og leveres til vegvesenet der du bor. Dem kan også svare på alle spørsmål du har vedrørende transporten Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Goorf har nok rett i det. Mange som driver med følgebiltjenester, kanskje du kan få leid nødvendig merking og lysvarsling hvis du ikke ønsker å kjøpe hele tjenesten med søknad? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Hvis båten er under 299 cm og du får innvilget dispensasjonen kan du trekke den i Norge. Har du SUV må du nok ha BE-kort også men det er kanskje på plass? Hvordan reglene for bred last er i Sverige, Danmark og Tyskland vet jeg ikke, men tidligere var de litt mindre strenge en Norge i bært fall. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 (redigert) https://no.wikipedia.org/wiki/Følgebil Her er en del fordypningsstoff.... http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Yrkestransport/Veglister+og+dispensasjoner/Spesialtransport Redigert 8.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.