Bortafor Startet 9.August.2016 Link til dette innlegget Startet 9.August.2016 (redigert) Eg ligg fortøyd med langsiden langs flytebryggja, og får vinden på tvers, frå bryggja. Det bles kraftig, liten til stiv kuling, og eg er redd for at enten fortøyninga ryk eller at båten kan ta skade av dette. Båten ligg og slitt i fortøyninga og henger seg over. Kva er best å gjere? Det er vel ikkje lett å løyse fortøyninga heller. Adde kanskje vore best å kunne lege "på svai" til bryggja? Redigert 9.August.2016 av Bortafor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 (redigert) Lurt med rykkdempere på fortøyningene og jevnt fordelt fortøyninger på kryssholtene ombord slik at du får fordelt kreftene som virker på båten best mulig. Ved kraftig sidevind (type storm) pleier jeg ha doble fortøyninger i begge ender (i ekstreme tilfeller også doble spring, alle med rykkdempere). Er du redd for at kryssholtene skal ta kveld kan du hvis praktisk mulig legge ekstrafortøyningene på kryssholtene på andre siden av båten og la disse tauene gå over dekk og ut halegattene (eller over relingen) på siden hovedfortøyningene går. Ikke praktisk mulig akter på min båt, men for vinterfortøyningene i baugen legger jeg hovdefortøyningene til nærmeste kryssholt og forøyning nummer to til kryssholtet på andre siden. Da strammer jeg opp slik at hovedfortøyningene er passe stramme og ekstrafortøyningene litt slakkere, slik at ekstrafortøyningene er litt med å avlaste hovedfortøyningene i de værste vindråsene. Skulle hovedtampene ryke har jeg da tilleggstampene i bakhånd. Skal mye til at begge skal ryke, da er det vel uansett for heftig vær til at det nytter gjøre så mye Det at båten legger seg over på siden er normalt, spesielt ved stort overbygg eller hvis du har mast (ligger faktisk og trilter fram og tilbake i køya selv nå, men her har de meldt at det skal roe seg snart, da blir det søvn på gang!) Er ikke så veldig behagelig når båten legger seg over på siden, det er sikkert, men båten tåler i de aller fleste tilfeller mer enn folkene ombord, så ikke bekymre deg så mye over det Lykke til, håper du får fortøyd slik at du kan føle deg trygg! Redigert 9.August.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Tåler mye vind dersom fortøyningene er rett dimensjonert og fordelt. Det skumleste er bølger og sjø, ned nest skumleste er jaging. Ungår du de to så går det som regel bra. Fendre godt! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Lengst mulige fortøyningstau, ingen brest eller korte fortøyninger. Unngå doble tau. Rykkdempere eller/og lodd på så mange av tauene som mulig og fendre så godt som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Tipper TS har sovet skikkelig dårlig å båten i natt :) Ikke noe gøy å våkne av at båten hiver seg i vinden. Om du skulle endra på noen tau, så måtte du ha satt på nye, før du justerer eller endrer. Det er store krefter i sving. Legg ut et par bilder av hvordan du har fortøyningene så vi kan spekulerer. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Enig med lengst mulig tau, hvis mulig fest tauene på motsatt side av bryggen for å få lenger tau. Når vi kjøpte båten fulgte det med litt tynne fortøyningstau, vi lå skikkelig dårlig som du gjør nå. Kjøpte nye kraftige tau (32mm mener jeg), satte på rykkdempere og festet de på motsatt side av bryggen. Etterpå lå båten helt stille. Byttet også spring, bare rykkdemper den veien vinden kom mest fra. I mye vind bruker jeg alltid doble tau. Utrolig hvor fort ett tau slites over hvis det begynner å gnage (opplevde dette i marinen noen ganger). Doble tau gir også dobbel fjæring. Vet det er fyfy på baatplassen, men jeg fortøyer alltid både i land og brygga når det er dårlig vær, tau tilbake til båten gir gnaging. Bruker ikke løkker eller pålestikk, da de ikke kan endres under press. To eller tre ganger rundt fortøyningspunkt og halvstikk på eget tau gir lite belastning på knuten. Sitér dette innlegget Link to post
Bortafor Svart 9.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Takk for svar og gode råd! Det ser fsktisk utvtil å gå bra detta, det har vore den same vinden gjennom natta og båten heng like fint i fortøyningane. Men er vel mest beskymra for om dei to pullertene mine tålar detta. Men dei er visst sterke.. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Får ikke blitt mye bedre enn det der. Kunne evt vurdert å henge en daumann på fortøyningene mellom brygge og båt, slik det ble nevnt tidligere. Dette for å dempe rykk, og gjøre belastning jevnere. Man kunne også legge båten med baugen mot brygga, og sidefortøyninger skrått ut til hver side mot brygga. Vinden vil få mindre fatt i båten hvis den kommer rett forfra. Men det vil bli noe bevegelse også i denne posisjonen, og for å unngå at baugen kommer borti brygga, er denne fortøyningen enklest å få til på en ryddig måte dersom baugen har en vesentlig vinkel fremover slik at gattet for fortøyningen er godt foran båtens fremste punkt i vannlinja. Da kan man bruke stramme fortøyninger foran uten at baugen kommer borti. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Hei Du kan òg fortøya i genoavinsjane. Dei toler mykje, og det er ikkje usannsynleg at dei toler meir enn kryssholta. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 (redigert) Til en annen gang, om de virkelig blåser mye, kan du også fortøye på styrbord kryssholter, for å avlaste de på bb side, da fortøyer du på sb side og lengre bakover på land, gjerne i et feste ca der du står. Det fordrer selvsagt at ikke fortøyningene kommer i konflikt med rekkverket og annet. Men det ser ut som du lå bra der da, vinden kom jo rett vei også. Mye verre å ligge å gnage mot bryggen :-) Redigert 9.August.2016 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Roger jo Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 32mm ?? De størst http://www.westsystem.no/p/2604/fortoeyningsfjaer-forsheda er til 22/24mm jeg er i samme situasjonen har en 22 og en 24mm med Forsheda til to fester godt forover. Og et brest med demper, for ikke komme forlangt fra kaia. Akter slik, på det værets i går vel 18ms i kasta båt 15T. Båtene akterover har ikke dempere båt nr 3 så røk et veldig kort spring i går. Knuten som kan løsnes under press mener det er en Rolling Hitch på egen tamp lærte av en Svenske for en del år siden. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pacuare Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 32mm ?? De størst http://www.westsystem.no/p/2604/fortoeyningsfjaer-forsheda er til 22/24mm Kan jeg huske så feil? Må ha 24 mm da, for det er den største Forsheda fjæren jeg kjøpte. Veldig fornøyd med denne. Sitér dette innlegget Link to post
Bortafor Svart 9.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 32mm ?? De størst http://www.westsystem.no/p/2604/fortoeyningsfjaer-forsheda er til 22/24mm jeg er i samme situasjonen har en 22 og en 24mm med Forsheda til to fester godt forover. Og et brest med demper, for ikke komme forlangt fra kaia. Akter slik, på det værets i går vel 18ms i kasta båt 15T. Båtene akterover har ikke dempere båt nr 3 så røk et veldig kort spring i går. Knuten som kan løsnes under press mener det er en Rolling Hitch på egen tamp lærte av en Svenske for en del år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.