trydis Startet 9.August.2016 Link til dette innlegget Startet 9.August.2016 (redigert) Vi er på utkikk etter en større båt og har bl.a. sett på Scand Baltic. Med tanke på hvor mye penger vi er villige til å bruke ser det ut til eventuelt å bli en fra tidlig på 2000-tallet. Ser disse ligger i området fra 625 000 - 650 000 på Finn. Er dette omtrentlig på et normalt nivå på denne tiden av året? Ser veldig få som markeres som solgt (også nyere modeller), tenker derfor at nivået generelt kan være litt høyt? Redigert 9.August.2016 av trydis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Det nok tregt i markedet og det nok mang flere som ønsker å selge enn de som har penger til å kjøpe. Selger ønsker mest mulig og kjøper vil gi minst mulig, og noen ganger er forventningene urimelige hos begge parter, Det er bare å finne en båt du liker og vil ha, så gi selger et bud du syntes er greit. Da må selger ta stilling til om å akseptere at det er markedsprisen, eller beholde båten og vente på et bedre bud. Sier selger nei, så reiser du videre til neste objekt. Men du må også være edruelig i dine bud. Gir du kun skambud, kommer du til å lete etter båt lenge. Det er der hvor selger og kjøper møter hverandre som er markedspris. Om eksemplene du viser til er riktige, vil jeg ikke ta stilling til. Men når det er kjøpers marked, så er det alltid lov å prute litt. Kanskje noen også legger inn litt prutningsmonn i prisen. Og rimelige objekter blir solgt på dagen. Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 9.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Ja, har ingen planer om skambud. Det vanskelige er at enkelte båter blir lagt ut høyt priset og deretter senkes de med f.eks. 50 000 kr etter en del uker uten salg. I tillegg slenger nye annonser seg på "pristrenden" og det blir vanskelig å vite om nivået er kunstig høyt, når man ikke har fulgt med over flere sesonger. Når vi nå tenker på å kjøpe dyrere båt blir konsekvensene av et dårlig kjøp enda litt større enn med vår nåværende båt. Men helt sant det du sier angående markedspris, skal ikke være enkelt :) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Kunne også godt tenkt meg en Baltic, Har fulgt med litt, å det virker som prisene på 600 + fra 2000 stemmer med hva som har vært annonsert tidligere, nå tror jeg ikke det blir noe båtbytte på oss på en stund grunnet en smule tverr tenåringsdatter , men liker å følge med allikevel. Skulle jeg handla, ville jeg prøvd meg på et bud rett i underkant av 600, avhengig av hva slags utstyr og alder på dette som medfølger handelen Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
trydis Svart 9.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Takk, var vel omtrent der jeg hadde tenkt å forsøke meg. Lykke til med tverr tenåringsdatter, heldigvis noen år til her i huset Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Hvis det er flere båter som har ligget ute lenge, så ville jeg konkludert med at prisantydning er betydelig over markedsverdi. Ser ingen grunn til å ikke gi bud som ligger 20-30 prosent under prisantydning, og om noen føler seg støtt av det når båten har ligget til salgs et par måneder uten respons, så er det selger som har det største problemet. Ikke vær redd for å ta i litt når du pruter! Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Sverre--- Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Jeg fulgte Balticmarkedet nøye i fjor høst og utover vinteren. Endte opp med å kjøpe en 2005-modell med hardtopp i vår. Veldig fornøyd! Basert på fjorårets prisnivå bør du utover høsten kunne få en 2000-2002 med KAMD43 220hk for 550000. En 2003-2004 med Yanmar 6LPA 290hk bør være oppnåelig for 650000. Personlig ville jeg ikke hatt mindre motor enn det. Jo nærmere opplagstid, jo lettere å prute :) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 9.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 ... Supert, takk for info! En med 290 HK Yanmar i det prisområdet er fristende, må bare få solgt min Nidelv 690 Sport først Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.