larsen2000 Startet 9.August.2016 Link til dette innlegget Startet 9.August.2016 Finnes det noen egnet kanal hvor en kan spørre om generelle ting som bølgeforhold, hvor makrellen står, om det er mye ugreiheter i vannet på en gitt strekning (ref siste dagers regnskyll), om det er bensinkø på marinaen etc? Eller er det slik at de fleste kun lytter på kanal 16? Jeg ferdes i Oslofjorden og rundt Risør. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 (redigert) Kanal 16 er nødkanal, og oppkallings kanal.. Det fins arbeidskanaler, alt etter hvor du er i landet, du må se kartet du fikk med VHF lisensen din.. Og spørre i eteren hvor makrellen er tror jeg ikke er vanlig, med mindre det er noen du kjenner Redigert 9.August.2016 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 9.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Vil ikke akkurat bruke kanal 16 til dette, derfor jeg spør :) Arbeidskanal i Indre Oslofjord er kanal 66 og kanal 20 i Risør, men er vel bare Tjøme Radio som lytter på den? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Finns L kanaler Lystbåtkanaler Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 om man skal ha kontakt med andre båter så er det foruten k16, skip til skip kanalene 6 og 8 som gjelder. På arbeidskanalene er det bare kystradioen som hører deg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Benji Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 om man skal ha kontakt med andre båter så er det foruten k16, skip til skip kanalene 6 og 8 som gjelder. På arbeidskanalene er det bare kystradioen som hører deg Huum - interessant teori. Ja det er kanal 16 som er nød og kalle kanal - rett, og det er kun Kystradiostasjonene som høre deg på deres arbeidskanaler - rett. Men hvor får du det med kanalene 6 og 8 i fra. Man kan bruke en hvilken som helst skip til skip kanal for kommunikasjon mellom fartøy, tror det er en lite misforståelse ute å går her hos deg. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Roger jo Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 (redigert) Finnes det noen egnet kanal hvor en kan spørre om generelle ting som , hvor makrellen står, ,? Eller er det slik at de fleste kun lytter på kanal 16? Jeg ferdes i Oslofjorden og rundt Risør. Fiskerikanalene Ja, en skal ha lyttevakt på 16 nå en er er under fart. Værmelding får en på en arbeids-kanal der en er, kl. 09-12-15-18 og 21 lokaltid og ved anrop. Kanalplan og nødprosedyre http://www.kystradio.no/bedrift/kystradio/noedprosedyrer-og-kanalplaner/ Redigert 9.August.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 (redigert) Man kan bruke en hvilken som helst skip til skip kanal for kommunikasjon mellom fartøy Forsåvidt. Men tror du ikke de i sideværelset ditt blir sure hvis man kakler for mye på 13? Eller 18, 19 og 80? Redigert 9.August.2016 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 En slik kanal kan jeg garantere at jeg ikke vil lytte til. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Jo Muligan. Men så står de kanalene oppgitt som Los og VTS sine, men der hender folk bruker de. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
bellen Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Det er nok ikkje mange som lytter på andre kanaler enn K16. Det er også unormalt å spørre vilt ut i "skyen" om bølgeforhold og hvor makrellen står. Det vanlige med VHF er å kalle opp ett bestemt fartøy på K16 og så gå til en annen kanal. Som tidligere sagt, så er det populært for fiskere å bruke K6 og K8, men det er nok ikkje mange som hører på dei konstant. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Men hvor får du det med kanalene 6 og 8 i fra. Man kan bruke en hvilken som helst skip til skip kanal for kommunikasjon mellom fartøy, tror det er en lite misforståelse ute å går her hos deg. Ser det manglet et lite ord der , "fortrinnsvis 6 og 8" var det jeg lærte når jeg tok generelt radiotelefonisertifikat (men det er jo noen år siden.. , kremt) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grønnskollingen Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Er det i det hele tatt lov å kringaste sånt? Altså å spørre løst ut i eteren uten en bestemt mottaker? Sitér dette innlegget Link to post
Boddvar Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Fin oversikt hos Trudelutt.com som også er medlem her inne http://trudelutt.com/linker/vhf_kanaler_nor.htm Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
larsen2000 Svart 9.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Er det i det hele tatt lov å kringaste sånt? Altså å spørre løst ut i eteren uten en bestemt mottaker? Sikkert ikke, men hadde det vært spesifikke kanaler for slikt som også var i bruk ville nytteverdien av VHF gått i taket :) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Sikkert ikke, men hadde det vært spesifikke kanaler for slikt som også var i bruk ville nytteverdien av VHF gått i taket :) Tja, man kan jo spørre om hva man vil på lufta, det er hvordan man kaller opp og spør som er regulert. Altså ingen ting i veien med å kalle opp båter i gjestehavna i Arendal : detter er ...... Finnes det ledige plasser? Får man svar så får man raskt bli enig om en annen kanal. Husk L kanalene som jo kan brukes til mye av dette. Viktigst i mine øyne er lytteplikten - ja jeg er kanskje innhabil er - men jeg vet det virker, og har selv erfart at det er mye hjelp å hente ved hjelp av VHF. Det er mange som lytter, og fellesskap er stort. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Landcrab Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 *sette på 25W sendestyrke* "Alle stasjoner,alle stasjoner, alle stasjoner. Dette er LA8PV, LA8PV, LA8PV. Rapporter plassering av makrell. Rapporter plassering av makrell. Kom." :-D I praksis vil ikke dette du spør om fungere desverre, men som nevnt over kan du jo kalle på en spesifikk båt og spørre. Du kan jo også prøve på kanal L1-L3 på svak sendestyrke, men tviler på at du får noe svar. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Jeg trodde det var F1,F2 og F3 som var for fiskeri ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 (redigert) Dette sier Danskene Kanal Kyststation Skib S/D Anvendelse 1L - 155.500 S Lystfartøjer 2L - 155.525 S Lystfartøjer 3L - 155.650 S Lystfartøjer (kun Norge og Finland) 1F - 155.625 S Fiskefartøjer 2F - 155.775 S Fiskefartøjer 3F - 155.825 S Fiskefartøjer (også fritidsbåde) PS, mener L3 også er på Island? Redigert 9.August.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kenneth82 Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 I mitt område (Rogaland) har jeg lytting på DW 16 og 20. Anbefaler dere å ha TW med en tredje kanal (for eksempel L1)? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 9.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 *sette på 25W sendestyrke* "Alle stasjoner,alle stasjoner, alle stasjoner. Dette er LA8PV, LA8PV, LA8PV. Rapporter plassering av makrell. Rapporter plassering av makrell. Kom." :-D I praksis vil ikke dette du spør om fungere desverre, men som nevnt over kan du jo kalle på en spesifikk båt og spørre. Du kan jo også prøve på kanal L1-L3 på svak sendestyrke, men tviler på at du får noe svar. Hadde funket som fjell om det var et mer moderne system med avgrensede kanaler basert på geografi og innhold :) Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 *sette på 25W sendestyrke* "Alle stasjoner,alle stasjoner, alle stasjoner. Dette er LA8PV, LA8PV, LA8PV. Rapporter plassering av makrell. Rapporter plassering av makrell. Kom." :-D I praksis vil ikke dette du spør om fungere desverre, men som nevnt over kan du jo kalle på en spesifikk båt og spørre. Du kan jo også prøve på kanal L1-L3 på svak sendestyrke, men tviler på at du får noe svar. Tja, hvis du bruker samme oppkallingen og ber interesserte gå til en annen kanal for å diskutere fiskemuligheter i området er det jo ikke noe problem. De færreste vil nok kjenne igjen radioamatøren Marve med det kallesignalet Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Det må vel være uproblematisk å utveksle kort informasjon om slike saker på VHF? 16 er jo som nevnt nød ok kallekanal. Om man kaller opp med følgende melding: "Status for makrellfiske ved Færder ønskes, gå til kanal 63 (f.eks.) om du har info" så burde det vel være greit? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bellen Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Det må vel være uproblematisk å utveksle kort informasjon om slike saker på VHF? 16 er jo som nevnt nød ok kallekanal. Om man kaller opp med følgende melding: "Status for makrellfiske ved Færder ønskes, gå til kanal 63 (f.eks.) om du har info" så burde det vel være greit? Ja, så klart er det greit. Men tror du noen går til kanal 63 og forteller om sitt makrellfiske uten at du spesifikt har vært i direkte dialog med noen? Eg tror det blir liten suksess. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 "Status for makrellfiske ved Færder ønskes, gå til kanal 63 (f.eks.) om du har info" så burde det vel være greit? Kanal 63 er ikke en enfrekvenskanal, du stadfester bare din uvitenhet on VHF sambandet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.