Jump to content

Flott Windy 22dc! Men stivt priset?


Torsen67

Recommended Posts

Med den motoren kanskje noe stivt priset ja, selv om det meste ellers er ganske perfekt.

 

Noen vil sikkert si at båten bør ha en V8 bensin, men jeg ville ha hatt den med en D3-220 eller kanskje helst en 3 liters V6 diesel fra Mercury/VAG eller Hyundai.

En slik båt fortjener 40+ knop toppfart, iallefall til den prisen  :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Utrolig! Kanskje det er den nye trenden, totalrestaurere de gode gamle tunge, contra nye fra østeuropa/kina ?

 

Bedre å kjøre en norskdesignet og norskprodusert klassiker, enn noe Lang Tung Ting har kokt ihop på andre siden av jordkloden ja  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Respatex er jo også en norsk klassiker...

 

"Respatex er et tidligere registrert norsk varemerke på et høytrykkslaminat av komposittmateriale produsert av Norsk Hydro fra 1958.

På grunn av sin utbredelse i møbelproduksjonen på 1960- og 1970-tallet ble navnet et degenerert varemerke, en fellesbetegnelse på selve produkttypen."

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Respatex

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mercurys "nye" 250 hk 4,5 liter V6 bensin bør passe fint i en slik båt for de som vil spare litt kroner og vekt.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ser lovende ut , disse nye Mercruiser motorene, men montro hvordan det innvirker på delepriser osv at de fjerner seg fra GM-røttene...? 

 

 

The diverging mission of car and boat engines has resulted in availability issues as automakers have been discontinuing popular boat engine blocks. Already gone is the 7.4L block, but also slated for extinction are the 4.3L, 5.0L and 5.7L blocks, which power many trailerable boats. Knowing all this led MerCruiser to design and build its future sterndrive engines, such as the new 6.2L V-8, entirely in house. Its engineers boast there is not a single GM part on its 4.5L and 6.2L motors.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Trenger ikke mange deler her til lands. Bensinen er så dyr at motorene blir knapt innkjørte  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Folie kan vel også bli bra, på selve skroget da. Med godt grunnarbeide først.

Men blir jo ikke akkurat original tilstand da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Utseendemessig mener jeg båten er perfekt, sett bort ifra badeplattforme. Den burde enten vært kortet inn, eller hatt en som ikke var intergrert. Altså, en den typen man fester på akterspeilet. Men ellers liker jeg at den luter litt ned med rumpa. Jeg mener diesel er riktig motor, men kanskje en annen og lettere.

 

En kamerat har 22dc. Den går ikke fort men er enormt stødig i grov sjø. Man føler seg trygg og den sjefer godt over bølgene. Har også vært en del i en nyere Nordkapp 21 Noblesse denne sommeren. Herregud som det rister og slår til sammenligning.

 

Jeg er ikke i tvil om at 22dc båter fortjener å bli tatt vare på.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post

KAD32 er vel ikke så fryktelig tung, men 5 eller 6 sylindre passer litt bedre i denne prisklassen (enn en oppjazzet traktormotor  :saint: )

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...