Jump to content

Anker, Vulcan fra Rocna. Noen som har testet det?

Bitteliten

Recommended Posts

Markeringer som én svart for hver tiende meter har aldri fungert noe særlig for meg, jeg foretrekker en løsning hvor jeg kan se umiddelbart på tauet hvor mange meter som er ute uten å måtte telle eller huske noe.  (Ikke nok med at jeg ikke kan stole på meg selv, men jeg har også med mye vilkårlig mannskap som jeg ikke kan stole helt på).

Jeg bruker et slags romertallsystem, både for å markere taulengder (markert på begge ender av tauet slik at jeg kan ta en titt og vite hvor langt det er) og tidvis for å markere lengder underveis på ankerkjetting og tau.

Svart = én

Rødt = fem

Blått = ti

Gult = 50

Så et tau på ni meter markeres med svart + blått, ankertauet markeres med rødt etter fem meter, blått etter ti meter, blått + rødt etter femten meter, blått * 2 etter tyve meter, blått blått rødt etter 25 meter, blått + gult på 40 meter, rødt + gult på 45 meter, etc.  Før, da jeg hadde femti meter med ankerkjetting og da var det helt slutt, så markerte jeg det siste stykket for hver meter, slik at jeg lettvint kunne se at jeg måtte stoppe.  Fungerte ikke i det hele tatt i nattemørket, og ingen av metodene jeg brukte for å markere kjettingen overlevde særlig mange oppankringer.

For tau bruker jeg elastisk tape.  På ankringstauet holder det også en stund, men viktig å surre tapen mange ganger rundt tauet, samt å legge på mer tape med en gang man ser at tapen er i ferd med å forlate tauet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Her er svai mønsteret vårt ila to døgn på svai vest for Kostersundet. Jeg antar sandbunn, for det var det som fulgte med opp idag. Det var en del endringer i vindretning. Var stort sett 0-5 m/s, og klasene der der vi lå og pendlet. III: Her hadde jeg sluppet ut mer kjetting. Jeg lurer på om ankeret ble sluppet innenfor det røde området, kanskje i nærheten av de røde prikkene. 35-40m ute på 6m. 10mm kjetting og Vulcan på 33 Kg. 42 fot seilbåt.

Vi forsøkte å kjøre det fast, men på 1500 rpm, så slurret vinsjen. Lot det være og satte på en snubber.

Inatt blåste det opp fra øst, og da jeg våknet av uling i masta kl 0700 idag morges, så sto jeg opp og så vel 8-11 m/s på måleren. Satte ny ankeralarm og la meg nedpå igjen. Vi dro derfra kl 0950. Jeg syntes, ved IV, at det ser ut som om vi har dregget litt ??? Helt ny vindretning, evt at ankeret har brukt litt tid på å få feste? Sliter litt med å tyde bildet.

Vi dro inn til Ekenäs, men fikk bare plass på utsiden mot nord. Det var noe dritt. Nå har vi dratt ut igjen, og ligger på ny på svai, men denne gangen i bukta rett syd for Långegärde, Syd-Koster.

Nå har vi minst 45 meter ut på 6m, og vi satt på snubberen før vi dro i ankeret med 1500 rpm i ca 30 sekunder. Da flyttet vi oss ikke i det hele tatt.

image.png.6a8460e9ba0434d647216865f4f2397a.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Sånn ble svaimønsteret etter ankringen igår kveld. Slapp det til høyre. Den lille utstikkeren til venstre er så langt vi klarte å komme med 1500rpm da vi kjørte fast ankeret. 

Tok det opp 1-2 m av gangen. Det satt veldig hardt da vi brakk det løs, noe vi gjorde sakte. Kjørte det ikke løs med motor. Vinsjen klarte det. Ankeret kom opp med mye mudder, og 2-3 meter av kjettingen hadde også vært et stykke under bakken.

edit: Vind er jo viktig. Østavind, 7-10 m/s da vi sto opp. Vindstille da vi la oss.

IMG_5109.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev for 21 timer siden:

Vi forsøkte å kjøre det fast, men på 1500 rpm, så slurret vinsjen. Lot det være og satte på en snubber

Lurt å kjøre det fast med snubber på og ikke hengende på vinsjen. Da er det bare å dra det fast. Var på samme sted. 25 kg vulcan funket også ;-)

edit så nå at du gjorde det. Vanskelig å lese og skrive med dårlig nett på vei til Læsø 

Redigert av Renzir (see edit history)
dennrick skrev On 21.7.2025 at 20.31:

Nå har vi minst 45 meter ut på 6m, og vi satt på snubberen før vi dro i ankeret med 1500 rpm i ca 30 sekunder. Da flyttet vi oss ikke i det hele tatt.

Når man graver ned ankeret, så er det lurt å begynne veldig forsiktig. Du har 33kg anker og 10mm kjetting. Med 45meter ute, så vil du ha en tyngde i kjettingen som gir ett 100% horisontalt trekk ved relativt stor trekk kraft fordi det krever endel kraft for å løfte en 10mm kjetting fra bunnen. Gjør du dette rolig, så begynner nebbet på ankeret å grave seg nedover med riktig vinkel mot bunnen. Så i løpet av ikke så altfor lange distansen, så begynner ankeret å få såpass hold at det fører til løft på kjettingen. Det er da du skal vente litt, og så gi litt mer kraft, men ikke gå rett opp til 1500, fordi det vil gi en vinkel på trekket som mer eller mindre er rett mot båten. Du ønsker å utnytte tyngden i kjettingen litt til, slik at du feks. øker turtallet med små skritt  fra 1000-1100-1200-1300-1400-1500-1600-1700-1800-1900-2000 med litt pause mellom hver økning. Kontroller at båten ligger stille før du øker turtallet ved hver økning.  Sannsynligheten for å få ankeret skikkelig ned i bunnen er større om man tar seg litt god tid på de lavere turtallene. Jeg setter alltid markøren der hvor ankeret droppes, slik at jeg ser om det begynner å dregge når jeg tester festet på høye turtall.  Det tar flere minutter å grave ned ankeret.  De fleste gjør det ikke like grundig, og det fungerer sikkert greit uansett på kjente plasser i fint sommervær.  Men jeg liker metoder som fungerer like godt på ukjente plasser med usikker værmelding.  Nå vet jeg ikke hva slags metode du gravde ned ankeret med, men du testet det på 1500rpm med en D2-55.  33kg vulcan vil holde båten på 1500rpm med en slik motor selv om bare tuppen av ankeret er gravd ned i bunnen. Skal man utnytte ett 33kg vulcan, så ville jeg fulgt nevnte metode og avsluttet med 2000rpm. Unntak finnes naturligvis i trange farvann med gode meldinger, men som hovedregel ville jeg uansett gått veldig gradvis opp for å grave ned ankeret. Det er enklere å få fullt feste med 25kg vulcan og 10mm kjetting enn 33 kg vulcan og 10mm kjetting om man har en bunn som er hard etc. 33kg vil da kreve mer scope/kjetting enn en 25kg. 

Når det gjelder å brekke opp en 33kg Vulcan, så ville jeg kjørt båten i posisjon like over ankeret, og brukt god tid og motorkraft fremfor winsj. Den metoden er mye mer skånsom for brakett og winsj.  Vi pleier å kjøre inn til vi står rett over ankeret, så går en person akter og setter motor i revers på tomgang. Da kan du bare vente litt, så løsner ankeret.  Før vi får det helt opp, så bakker vi ankeret, og den siste meteren med kjetting rent for mudder. 

Det var litt detaljerte tips, ettersom du er relativt ny på svai livets gleder og sorger @dennrick

Ettersom jeg ikke fikk noe svar i ankersjakkel-tråden flytter jeg spm hit og håper på bedre lykke !

går en sånn her å bruke har problem med att lyrsjakkeln fastner i «bow-rollern»

https://www.svb24.com/en/elba-bow-roller-with-rocker.html

Ser litt på sjakkel med høy bruddlast………

vad med en slik……går den å bruke 10mm gir bruddlast på 9 tonn ?

IMG_1569.png.7cde7bece6bfdaadbcbbfa40fa3efe20.png

https://marine.wichard.com/en/stainless-steel-hardware/shackles/peguet-maillons-rapides/peguet-maillons-rapides-normal-inox/part-100n

S/Y Gunga Din

11 hours ago, Seilars said:

Jeg setter alltid markøren der hvor ankeret droppes, slik at jeg ser om det begynner å dregge når jeg tester festet på høye turtall.  Det tar flere minutter å grave ned ankeret. 

Gode tips, takk :-) Vi prøver igjen imorgen, dersom vi ikke finner et fjell. Det vi gjorde var å ligge litt på i gir, så 1000 rpm, og så rett opp til 1500 rpm. Skal ta det litt gradvis neste gang..

Men hva mener du med at du setter markøren? Gjør du det på plotteren? Eller på appen på telefonen ? Jeg har begge. Jeg kan enkelt lære opp fruen til å trykke på riktig knapp når jeg dropper kroken.

dennrick skrev for 11 timer siden:

Men hva mener du med at du setter markøren? Gjør du det på plotteren?

Ja, jeg bruker plotteren. Normalt så har jeg på spor slik jeg ser du har, og da kan jeg se hvor jeg droppet ankeret.  Det er greit å ha en fast posisjon å forholde seg til når man strekker ut kjettingen og graver ned ankeret. Har man ute 50 meter, og man ved 1500 rpm ser at man flytter seg meter for meter unna denne posisjonen, så har man enten økt turtallet for raskt slik at man ikke har hele ankeret nedi, eller man får ikke feste på det stedet. Man kan da enten redusere turtallet og håpe at det setter seg før man øker igjen, eller finne ett nytt sted.  Ved å gå direkte fra stopp på 1000rpm til 1500 vil du nok oftere oppleve at du mister festet enn ved gradvis opptrapping. Det er mange veier til suksess, og noen er sikkert etter manges mening for omfattende, men jeg bruker noen minutter på å grave ned ankeret og verifisere god nok holdekraft. På en 33 kg Vulcan med 10mm kjetting bør du opp i 2000 rpm for å verifisere ankerfeste. Du har ett fantastisk opplegg med 10mm og 33 kg, og det ville jeg utnyttet til fulle med gode rutiner. 

On 7/23/2025 at 10:34 AM, Seilars said:

Når man graver ned ankeret, så er det lurt å begynne veldig forsiktig.

Slik tenker jeg også, og irriterer meg litt over mannskap som setter maskinen i full fart bakover så snart ankeret er ute - men i praksis fungerer det jo som regel, og de gangene det mot formodning ikke fungerer, så ser man jo at båten bare fortsetter å gå bakover i stedet for å gradvis stoppe opp.  Dersom jeg bare er litt misfornøyd med ankerposisjonen pleier jeg tidvis å gi godt på med revers, i håp om at ankeret da vil bruke noen meter ekstra på å grave seg ned.

Et godt anker skal kunne grave seg ned selv om draget ikke er eksakt horisontalt.

Min erfaring med vanlig Rocna er at det holder - og de gangene båten plutselig drifter litt utenom ankerradiusen, så pleier ankeret å finne feste igjen av seg selv.

On 7/23/2025 at 10:34 AM, Seilars said:

(...) jeg liker metoder som fungerer like godt på ukjente plasser med usikker værmelding.

Helt sikker kan man aldri være - jeg svømte rundt med snorkel på Kreta, og oppdaget at bunnen var solid helt flat stein og at det eneste som holdt ankeret på plass var en liten vertikal terskel på noen få cm.  Ved vindskifte så ville nok båten ha flyttet ganske mye på seg.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

9 hours ago, Seilars said:

På en 33 kg Vulcan med 10mm kjetting bør du opp i 2000 rpm for å verifisere ankerfeste. Du har ett fantastisk opplegg med 10mm og 33 kg, og det ville jeg utnyttet til fulle med gode rutiner. 

Takk. Dette er godt å høre for en "greenhorn" (ref "Livsfarlig fangst") når det gjelder "livet på svai". Gode tips, forklaringer og innspill. Det som er artig er at fruen også liker svai livet. De 3-4 dagene vi har gjort det nå her ute på Koster. Nesten 30C og 23-24C i vannet har jo klart bidratt. Med motorbåten brukte vi anker akterut og tau i land nesten hver helg, så der kan jeg noe mer.

Det er Garmin her ombord, og jeg har funnet ut av hvordan vi setter markøren på plotteren. Skal gjøre det samme med appen "Anchor Pro" når vi dropper kroken. Så dette tror jeg vi skal få til.

Idag havnet vi imidlertid på en favorittplass: Nordsiden av Arholmen ute i Kosterskjærgården. 27C, over 23C i badevannet. Gikk en tur på toppen og ser at det er båter overalt ute i skjærgården. Koselig. Vel fortjent til båtfolket denne sommeren:smiler:

Arholmen.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...