Jump to content

Pass på rulleforseilet ditt i kulingen.

finnarne

Recommended Posts

Var en tur nede ved havna i Grimstad idag. Måtte spise litt is i finværet. Så med en gang et par seilbåter som så ut til at de lå og ventet på bedre vær. En Jeanneau 40 og en Rush84, tror jeg det var. Begge med rulleforseil, og ingen ombord.

Gikk inn for å kjøpe is, kikket litt før vi var ute igjen. Fortsatt ingen i båtene. 40-foteren hadde helt slappe genua-skjøter, og nærmere en meter av genuaen hang helt slapt på rullen. Resten var ganske stram og fin. Ikke fult så galt ombord i Rush'en, men det var også der helt slappe skjøter, og det som var rullet på forseilet var stort sett stramt. Men der hadde også vinden noe å ta tak i.

Heldigvis hadde begge båtene line til å rulle inn seilene. Jeg gikk ombord, rullet begge så det var endel skjøte som rullet seg rundt seilet, før jeg strammet skjøtene det jeg kunne.

Går du ifra båten din _skal_ forseilet være stramt rullet på, og _det_skal_  være skjøte rundt forseilet. Eller tar kulingen tak i seilet, strammer det som ligger innerst på seilet, sånn at flike som er løs blir større. Så rister vindene løs skjøtene, og sjakkel eller knute i seilenden av skjøte vil slå i seilet. Enden på visa er at seilene blir ødelagt, skjøtehjørnet løsner, og seilene klarer etterhvert å rulle seg helt opp.

Beklager om det var noen som ønsket å ha en unnskyldning for å kjøpe nye seil, men jeg tror muligens jeg sparte 2 båteiere for tilsammen endel kroner. Tror de seilene koster ca 15' og 35'. Det dyreste må nok til en seilmaker uansett.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Har selv opplevd hva som kan skje hvis du er sløv på dette, og det er ikke moro når genoaen rulles delvis ut og lager en pose, mens skjøtet surres rundt nedre del av forstaget, og det rister og slår i kulingen. 

Har sett mange seilbåter der genoaskjøtene bare henger slapt. Det hender jeg sier i fra og får da som regel bare et hånlig uforstående blikk tilbake. Men det er vel ingen som liker at fremmede påpeker noe som er feil. 

• 3 uker senere...

"Hvor hellig er eiendomsretten" er en debatt som kommer opp igjen her til stadighet ... hvor ille skal ting være før man intervenerer og entrer en fremmed båt, eller fikser på fortøyninger?

Jeg gikk nattevakt i hjemmehavna i forrige uke, da var det et rullestorseil som var litt for langt ute og som heller ikke stod stramt, slik at det blafret i vinden. Jeg vurderte å intervenere, men begrenset meg til å sende en SMS til eier - det var ikke så mye vind og jeg tok øyemål og så at seilarealet som var ute var det samme på hver vaktrunde. Seilet har definitivt ikke godt av å stå slik lenge, men jeg vurderte det dithen at det ikke var noen krise (eieren kvitterte endelig på morgenkvisten før vakta var ferdig - han skulle selv komme til båthavna).

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Vet man hva man gjør, så er det bra å berge utstyr som er iferd med å ødelegges. Vi diskuterer jo av og til her om det er innafor å utbedre fortøyning på fremmed båt, og ansvar rundt dette.

De fleste som går kailangs vet jo ikke hvordan man sikrer et rulleseil. Men et par % gjør det, og så er det kanskje 2-3% av disse som agerer fremfor å latterliggjøre.

Eksempel: i gjestehavna i Mandal lå det i sommer en seilbåt som ettersigende var eid av lokale. Altså ikke gjestebåt. Sikkert mange her som har sett den blå båten på sydligste gjestebrygge.

Forseilet var temmelig oppfliset og blaffret, og den hadde lagt slik i ukesvis. Tusenvis har sett det, mange har lagt i båsene ved siden på samme brygge... Alle har sikkert sett det og kommentert det....

Går du ifra båten din _skal_ forseilet være stramt rullet på, og _det_skal_  være skjøte rundt forseilet. 

Prisverdig å passe på når sånt skjer.

Det kan også være lurt å låse rulla med pelikankroken til forseilet. Jeg har også en sånn bagasjestrammer fra Biltema rundt seilet.

Det som ikke er greit er å begynne å slakke og teite på fall og hal for å hindre lyd.

Det er jeg, og kun jeg, som justerer spenninger i min rigg.

Man endrer da ikke spenninger i riggen når man drar inn et slakt fall som slår i masta. Man må selvfølgelig si i fra til eier når han kommer tilbake. Jeg har utelukkende fått en takk, og en liten beklagelse i håp om at han ikke var til sjenanse for hele brygga. Det er jo forbasket irriterende for 10 andre båter om eier av båten i midten har gått fra skuta og det begynner å klange i masta. Folk blir jo forbanna, så nei ikke enig med deg der. Men for å unngå at noen fikler med båten din, så sørg for at det ikke skjer.

Hvordan vet du hvilken du skal teite?

12 avlastere? Det var nå litt mer enn på min båt for å si det mildt! Går vel an å se hvilket fall som slår og følge dette? Etter å ha ligget flere netter med lite søvn har jeg også tatt meg ombord i et par båter rett ved og justert. Har selvsagt opptredd ytterst forsiktig og har nevnt det ved neste anledning.

Kjenner de fleste på brygga der jeg ligger og har ved flere anledninger passet på når uønskede ting har skjedd. Har så langt fått inntrykk av at folk setter pris på skadebegrensning, selv om dette skulle innebære at jeg har blitt nødt til å gå ombord for å komme til. Har også blitt spurt om å si fra/se etter og fått nummeret til flere på brygga i tilfelle krise. Det koster så lite og kan bety så mye. Som f.eks. den gangen lufta hadde gått ut av den store fenderen som tok støyten for en årsgammel og høyblank Hanse på rundt 45'. Det var på vei til å blåse opp til storm fra samme retning og jeg visste eieren akkurat hadde reist i olja for et par uker. Flyttet da en fender som ikke var utsatt og supplerte i tillegg med en jeg hadde til overs. Har også ved flere anledninger strammet opp rulleforseil og skjøter da disse som både trådstarter og flere kan bekrefte kan blafre seg ut og ødelegges. Skulle jeg se at fortøyninger skulle trenge justering (i ekstreme tilfeller, kunne ikke falt meg inn å gå rundt og justerer slikt for morro skyld) har jeg også gjort dette, selv om folk liker å ha ting forskjellig. Klarer bare ikke stå og se på at flotte båter ligger og gnurer i kaien, så da får jeg heller ta støyten om eieren skulle være misfornøyd med at jeg rørte fortøyningene hans. Tror de fleste med litt fartstid vet hva som må til for å begrense skader på utstyret, selv om de kan være uenige angåendes stramme/slakke fortøyninger, rulleseil og andre ting. Men klart, synes ikke man skal gå ombord i annens farkost uten at det er helt nødvendig. Blir litt lettere hvis man kjenner folka da, grensen for å ta ansvar sitter lengre inne om jeg er i havner der jeg ikke kjenner folk. Men må det til så må det til :wink:

Jeg har 12 fallavlastere på hyttetaket og en fallvinsj på masta.

Hvordan vet du hvilken du skal teite?

12 fallavlastere? Regner med båten din heter Christian Radich da. Skal holde meg unna, men hadde nok klart å fixe det. Jeg gidder ihvertfall ikke ligge søvnløs når det banker og slår i masta til nabobåten og eier ikke er der. Greit at båtlyder har sin sjarm...

Guest Avmønstret#

Velkommen ombord om et fall må strammes hos meg, og må en fender flyttes så gjerne det. For å finne riktig fall er det bare å stå ved masta og dra i de tauene som kommer ned her og der. Enkelt å se hvor de går og hvordan de kan strammes og sikres. 

Har til gode å stramme fall hos andre men har flyttet fendere og sendt meldinger til eiere når det har blåst mye og feks strekkavlastere har røket eller tau er i ferd med å gnages av. 

Når jeg gjør slikt så tar jeg før og etter bilder med mobilen. Kanskje litt rart men om det skulle oppstå noen tvil etterpå så kan jeg dokumentere hva jeg har gjort. 

--------

Har opplevd at folk har strammet fall på egen båt, og noen ganger bare satt et tau i et fall og dradd det ut fra masta. Enkelt og greit. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Ikke noe problem, Mulligan. Regner med at du har merket båten din godt, sånn at jeg ser det er din, neste gang du legger igjen båten der jeg er, og ikke har beslått seilene dine ordentlig.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Slik, som trådstarter beskriver, bør alle gjøre før de forlater sine båter.  Om en bør ta seg ombord i annens manns båt i godt vær, for å gjøre dette syns jeg en bør la være å gjøre. Er det derimot mye vind og ser at dette utvikler seg med mulig skade, da kan man med god grunn gå om bord for å forhindre at seil/utstyr skades.

Skulle en komme ombord i "Christian Radic" og ikke finner ut hvilket tau en bør dra i, så får man heller la det være.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...