Laffie Startet 13.Juni.2005 Del på Facebook Startet 13.Juni.2005 Vi har et lite problem med pumpetoalettet i båten vår. Alt fungerer helt perfekt så lenge vi kjører alt direkte ut i havet. Problemet oppstår når vi skal bruke septiktanken. Jeg velger da "TANK" ved å bevege et spak helt til venstre og sette en kran i rett stilling. Pumpingen går greit og alt forsvinner fra skåla, men etter noen timer er skåla full av illeluktende væske (går ut fra at septiktanken lekker tilbake). Hvorfor skjer dette? Har også prøvd å pumpe ut innholdet i tanken uten særlig hell. (Vrir da den røde kranen 90 grader og setter spaket i midtre posisjon) Når jeg så pumper virker det som om jeg bare pumper luft. Noen som har et tilsvarende toalett og kan gi meg noen gode råd? Jeg vet ikke typen på dette men tilsvarende bilde er klistret på: https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5146/Dassbilde.gif Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Juni.2005 Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 Har du sjekket at luftingen på tanken er åpen og i orden? Det kan høres ut som om du pumper opp trykk i tanken, og da vil det ha mulighet for å lekke tilbake igjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 13.Juni.2005 Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 Mulig også at du har en kuleventil som skal hindre tilbakeslag - og at denne ikke fungerer som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Juni.2005 Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 Sikker på at inn/ut slangene ikke er forbyttet på tanken? Da vil det renne tilbake pga hevert-virkning samt at man ikke får pumpet ut... Ellers så kan man ikke unngå at det som står i slangen til tanken renner tilbake, men slik du beskriver saken høres det ut som om det dreier seg om mer enn som så... Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 13.Juni.2005 Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 (redigert) Hei Foreslår at du sjekker eller skifter Jokerventilen på toalettet ditt. Hvis denne ikke tetter vil du få avfall fra slangen/tanken tilbake i toalettskåla. jan-h Redigert 13.Juni.2005 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 13.Juni.2005 Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 Det kan sjå ut som om De har lik dass som vi har. Eg har nett kjøpt inn reparasjonssett for pumpa, og det kan sjå ut som vi og har tendens til at det renn tilbake, utan at det har gått over skåla enno. Eg skal gje tilbakemelding om resultatet så snart hendene er vaska etter jobben... Sitér dette innlegget Link to post
Laffie Svart 14.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 Takk for alle svar, får sjekke dette neste båttur. Dass problemer er no dritt... Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 Gjetter på det samme som Index, tett lufting. Du kan sjekke dette ved å pumpe luft utenfra gjennom lufting i siden mot tanken event. løsne lufteslangen på tanken og pumpe der. En slik pumpe som benyttes til å pumpe opp gummibåt eller plastleker er god til dette hvis du ikke vil (eller kan) blåse med munnen.......... Sitér dette innlegget Link to post
Laffie Svart 15.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2005 Hehe, tror jeg satser på en pumpe ja... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Charente Svart 21.Juni.2005 Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 Hadde også tilbakeslag i dossen tidligere for septiktanken vår er plassert høyere enn dossen, løstes enkelt ved å montere en sløyfe som fungerer som en vannlås, toppen av sløyfen plasseres høyere enn utløpsrøret til tanken og dossen. Fungerer helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.