Jump to content

Webasto - Farga Diesel


Ternen32

Recommended Posts

Har nylig hørt at jeg må ikke finne på og bruke farga diesel på Webastoen, da det brenner opp varmeren innvendig. Problemet skal vistnok være at farge tilsetningen i dieselen brenner ikke opp men legger seg som et belegg inne i kammeret som igjen gjør at varmeskjoldene ikke lenger ikke har noen effekt. Noen andre som har noen erfaringer rundt dette. ??

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

For noen år siden kørte jeg tankbil og leverte diesel til et større annlegg her på Vestlandet. Blant kunderne var der en del mobilkraner, som ofte har en liten seperat tank til varmeapp. De fleste hadde Eberspreker (sikkert ikke rigtigt stavet) varmer. Dette var rett etter at den røde diesel kom. De fleste fikk problemer, men problemet var ikke at varmeren brente opp, tvertimot, varmeren "koksede" seg, med følgende startproblemer. Noen valgte å bruke blank diesel, andre blandede farget diesel med parafin, halvt om halvt. Det var før parafinen ble farget. Du bør ikke bruke ren parafin, da den har litt for høy brenneffekt, såledet at brennkammeret i varmeren kan bli brennt opp over tid.

Selv har jeg opplevet å ha problem med en varmer, som ikke ville starte (det var før vi fikk farget diesel). Jeg rådførte meg med et Bosch verksted, og fikk besked om å kjøre varmeren på lampeolie en halv time. Varmeren startede på andre forsøk, og det var ikke lite sot som kom ut av exosen. Faktisk så mye at jeg måtte vaske nabobåten etter på. Varmeren virkede uten problemer resten av sesongen, etter det ble det en del av vårpussen, å kjøre varmeren på lampeoile.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Har Ardic og den kjører utmerket på samme diesel som motoren bruker. Fra en forhandler av båtutstyr i Kristiansand ble jeg advart om å bruke farget diesel på en type varmer p.g.a koksing i brenneren.(Ikke Ardic) Konstruksjonen på varmeren skal være årsaken.

Vi trenger jo "kunstig" varme i disse dager inntil sommeren kommer. :sad::sad:

 

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...