Jump to content

Ute av syne ute av....

Gudrun

Recommended Posts

"Termoskork i magen"

Det der var vel ingen termoskork? Det ser for meg ut til å være lokket til motorens ekspansjonstank. Den er nok heller mistet enn kastet overbord.

Ellers bekrefter dette mine erfaringer når det gjelder torskefiske. Det spiller liten rolle hvordan pilken eller sluken ser ut når torsken er på hugget. Som med makrellen.

Og selvfølgelig er jeg helt enig i at man ikke skal kaste søppel eller annet i sjøen. Etter å ha sett lignenede eksempler før har jeg blitt veldig bevisst på ikke å kaste selv de minste ting i sjøen, som for eksempel ødelagte sluk, svivler, fiskekroker og senestumper.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

"Termoskork i magen"

Det der var vel ingen termoskork? Det ser for meg ut til å være lokket til motorens ekspansjonstank. Den er nok heller mistet enn kastet overbord.

Tenkt deg følelsen når du har fridykket i en time i iskaldt vann og endelig får øye på lokket som du må ha for a motoren skal virke og ferien er reddet. Men så kommer det en torsk og spiser det før rekker å plukke det opp.   :lol:

Går en en runde i fjæren på de ytterste øyer i havet, vil en se hvem som er verstingene...

Ufattelig mye fra fiskebåter, norske som utenlandske...

Noen som har sett en fiskebåt levere boss/søppel når de kommer fra feltet etter noen dager ??

Husker i den forbindelse en hendelse fra min tid i Nordsjøen.

Var den tiden på flyte rigg, og vi gikk fra et oppdrag til et annet. Vi hadde alltid stanby båt med, det var disse gamle utrangerte blå fiskebåtene..

Det spesielle denne gange var at vi  skulle prøveborre ganske nær land, faktisk så vi innseilingsfyrene inne ved land i klarvær..

Det ble masse ekstra tiltak ang utslipp, samt konstant 2 ankerhandler fartøy, med fullt olje værn utstyr om bord..

Stemningen var nesten hysterisk...

Så kom det fra standby båten, allerede dagen etter ankomst, om det var mulig å få sendt ned en eller annen form for bosscontainer...

Der hadde de lagt i alle år tidligere, og aldri spurt etter noe slikt før...de er en mnd sammenhengende ute om gangen....

Skremmende lesning,fant selv en 20 liter dunk full av white spirit på Stråholmen i våres.

Sikkert falt overbord fra en lastebåt el.

Fikk båret dunken over øya og ga den til de som har hytte der.

Uhell kan såklart skje, fort at noe blåser til havs. Vi plikter alle å sikre saker og ting for å minimere sjansen for at slikt skjer.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Sammenfalt vel med at det ble forbudt å bruke incineratoren.

Du tenker kvernen ? nei dette var på tidlig 90 tallet, så den var vel i bruk..

Kvernen var jo bare matavfall...tenk all emballasjen det går med i en mnd, til et mannskap på 7, tror jeg de var...

Husker ennå lengre tilbake på tidlig 80 tallet om bord på riggene, da tok en bosscontaineren, som var en basket, åpen i toppen..

Tømte på diesel eller hellifuel på bosset som lå oppi, hukket den i kranen, svingte den ut over rekken,

satt fyr på og svingte den så langt fra plattformen som mulig.

Når det var brent sånn noenlunde opp, senket en bare basketen i sjøen, og skylte den for dritten som var igjen...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Ikke kvern. Forbrenningsovn.

På de gamle holkene den gang??  har jeg aldri hørt om, men mulig de hadde..

Men da kunne de vel bare fortsatt med brenningen som før...nei det var nok sjøen som var bossfyllingen...

Noe som ble umulig på det oppdraget, så nært land, og med den kontrollen som det da ble..

Var i marinen på slutten av 90 tallet. Jeg husker godt en vestlending vi fikk ombord, han fikk beskjed om å tømme bosset. Rutinen var å surre sekkene på akterdekk, også ble de sjaua i land ved første ankomst. Denne gutten, 18-19år, begynte å hive sekkene på sjøen... Det var det de gjorde der han kom fra var forklaringen. Tror holdningen har endret seg mye siste årene..

-alle snakker om hvor mye søppel som flyter omkring eller driver iland.... Men det er langt mellom de som plukker med seg. Litt nå og litt da, det hjelper.

Tenk om alle hundeluftere hadde tatt med seg sine hundeposer samt litt søppel fra veikrufta hver gang... Tenk om alle som gikk tur langs strandlinja plukka med seg en pose nå og da... ( ja jeg vet det er for mye til at en kan plukke alt, men det hjelper)

-alle snakker om hvor mye søppel som flyter omkring eller driver iland.... Men det er langt mellom de som plukker med seg. Litt nå og litt da, det hjelper.

Tenk om alle hundeluftere hadde tatt med seg sine hundeposer samt litt søppel fra veikrufta hver gang... Tenk om alle som gikk tur langs strandlinja plukka med seg en pose nå og da... ( ja jeg vet det er for mye til at en kan plukke alt, men det hjelper)

Der har jeg gjort en innsats i årevis  ved min bålbrenning ute i øyene om kveldene... til Ugles ergrelse....

Men jeg har lagt merke til at det er mye mindre drivved i fjærene nå, en det var i gamle dager..

Det er så jeg nesten blir bekymret for fremtiden for bålbrenningen...

Det er så jeg nesten blir bekymret for fremtiden for bålbrenningen...

Det var virkelig godt å høre og at du er kommet på bedre tanker IM 111. Brenn ikke bålene dine på svaberg eller fjell. Grav en liten grop i marka og slukk bålet når du forlater bålplassen. Dekk til bålet med det du gravde vekk slik at bålplassen blir usynlig.

http://www.tursiden.net/2013/04/nar-er-det-lov-a-tenne-bal/

. Grav en liten grop i marka og slukk bålet når du forlater bålplassen. Dekk til bålet med det du gravde vekk slik at bålplassen blir usynlig.

http://www.tursiden.net/2013/04/nar-er-det-lov-a-tenne-bal/

Grav en grop i marka  !! har du vært i havgapet Ugle  ??

Det er ikke parkanlegg i Oslo vi er i...

Ante meg at dine teorier er goglet og ikke selv opplevd...

Vel, båtlivet der er noe annerledes, ingen skjærgård, ut i havet for å fiske. Dermed ikke noe bål. Har derimot vært på noen mc turer, der folk har fyrt opp bål. Tror det er ulovlig pga konstant ekstrem brannfare. Men det var rett på bakken, ørkensand... Se hvor greit vi ligger på bildet under ugle...

bilde

bilde

Jeg rusler av og til i strandkanten og ser alt skrotet. Pussig at det aldri blåser noe av verdi over bord.

Åh, det skjer rett som det er, og det hender også man finner ting av verdi i strandkanten. Det tilhører imidlertid sjeldenhetene, fordi ...

1) noen har allerede vært der før deg og plukket opp det som er av verdi

2) ting som hadde verdi da det blåste over bord har ikke nødvendigvis verdi etter å ha vært i sjøen i dagesvis/ukesvis/månedsvis, samt ligget i strandkanten i like lang tid

3) ting som hadde verdi for båteieren der og da har ikke nødvendigvis verdi for allmennheten forøvrig.

4) ting som har allmenngyldig verdi og som tåler lengre opphold i sjø og strandsone, er ofte såpass tungt at det ligger på havets bunn, og ikke i strandsonen.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Forstår ikke hvorfor dette problemet skal forvares og snakkes vekk. Er fakta så vanskelig å fordøye ?

Søppel som kastes på sjøen er et alvorlig forurensningsproblem .

http://www.stikkut.no/index.php?page_id=16272

Njaa.. syns det er betydelig mindre driv ved til bålene mine en det var i tidligere tider...

Hva tenker du Ugle, ok at jeg begynner å brenne plasten som flyter rundt ??

Forstår ikke hvorfor dette problemet skal forvares og snakkes vekk. Er fakta så vanskelig å fordøye ?

Søppel som kastes på sjøen er et alvorlig forurensningsproblem .

Det er ingen tvil om at det kastes alt for mye søppel på sjøen, og at store deler av søpla som kastes ut kastes med overlegg. Jeg har imidlertid en viss tro på at det lokket som det vises til i artikkelen havnet på sjøen pga uaktsomhet, ikke overlegg. Uten at akkurat dét spiller noen stor rolle for den stakkars torsken ...

Påstanden om at det ikke skylles opp ting av verdi i fjæra er direkte usann. Jeg har en samling med fendere som er alt for små for båten min, alt hittegods. Burde kanskje få gitt det bort til noen som har mindre båt.

Så er det jo forskjell på søppel og søppel, da. Jeg har stort sett ikke noe dårlig samvittighet for å kaste bl.a. rekeskall, tomme blåskjell, etc over rekka. Vel, i dag havner det i landsøpla, har ikke lyst til å slenge det i Sandspollen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...