Jump to content

HVILKET EKKOLODD PASSER TIL MIN SVINGER?


Sabeltann

Recommended Posts

Hei alle,

 

Har en gjennomgående ekkolodd svinger i båten, er en avlang sak i messing. gjenget rør med ca 25mm diameter går igjennom skrog. I enden av dette stikker det ut en sort koakskabel som fører opptil førerposisjon. I enden er det en vanlig antenne kontakt slik som vi bruker på tv-en.

 

Vil gjerne finne ut om det er mulig bruke denne givereren på en kombinert plotter/ekkolodd.

 

Har dere ideer om hvilken plotter/lodd jeg bør satse på?

 

Er og intressert i rent ekkolodd så om du har lignedne svinger/kabel så skriv gjerne hvilket lodd du har så vet jeg hva jeg skal se etter på finn.no

 

 

Mvh

Sabeltann

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ah! endelig et svar!! :wink:

 

Har spurt tidligere eier, han viste ikke. Skal se om jeg klarer og få eier før det i tale. Er dog redd at svinger er eldre (1978-1990?) Den er som sagt avlang ca 15-20cm lang og skrår ut mot midten og blir så tynnere bakover.

 

Har kikket litt på Arimar sidene som er nevnt i andre tråder her inne. Hvordan kan jeg identifisere min svinger.. Ser ikke noen tall innvendig ihvertfall. Utvenidg er den dekket men noen strøk nonstop....

Link to post
Share on other sites

Etter størrelsen på svingeren som Sabeltann opplyser om kan det virke som om det er en 50 khz svinger.Har du sjekket signalkabelen? det bruker som regel å vere en merkelapp der som viser dei tekniske dataene på svingeren.En annen metode er å låne et ekkolodd med flere frekvenser for å finne ut vilken frekvens svingeren er på.

Du kan sansynligvis bruke svingeren på dei fleste ekkoloddene på markedet.

 

MVH 740 c

Link to post
Share on other sites

Hei 740c

 

Kjempe om dette stemmer! Får spørre litt i havna om noen vil låne meg et ekkolodd for prøvetur!

Om det er en 50khz zvinger er det ok? eller er det bedre med 200khz. Jeg er mest intr i dybde.

Kan den ev. monteres mot plotter eller er det for mye og håpe på?

 

:confused:

 

Har ikke sjekket hele kabelen skal gjøre det i morgen, er opptatt nå med og klargjøre hengeren med pioneer jolla og alt "mikkmakket" som skal dras med på sommerferie turen!! det kribler det kribler!!!

ferie på fredag!

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interfacing i mot plotter er avhengig av hva slags type ekkolodd du velger, ikke vilken type svinger du har.

50 khz rekker dypere og har mindre oppløsning,200 khz passer best til moderate dybder og har høyere oppløsning av ekko.(sterkt forenklet forklaring).

 

MVH 740 c :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg stod overfor samme spm. for noen mnd. siden.

 

Fikk svar fra Longva AS i Ålesund at ett ekolodd på alderen du beskriver,

99% sikkert var 200kHz typen. Svingeren jeg har har en phono han-plugg mot loddet.

(Rund lang spiss i midten og 4 delt krage som går utenpå motstående hun-plugg.)

 

Jeg kjøpte et Navman Fish 4100 lodd, og det funker helt utmerket.

Pluggen passet rett inn på loddet.

 

Du får det fra Maritim.no for Kr. 1610.- (uten svinger)

 

M.v.h.

 

Geir :sailing:

 

PS. Loddet rekker ned til 120m

Redigert av Sirdalsrypa (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg stod overfor samme spm. for noen mnd. siden.

 

Fikk svar fra Longva AS i Ålesund at ett ekolodd på alderen du beskriver,

99% sikkert var 200kHz typen. Svingeren jeg har har en phono han-plugg mot loddet.

(Rund lang spiss i midten og 4 delt krage som går utenpå motstående hun-plugg.)

 

Jeg kjøpte et Navman Fish 4100 lodd, og det funker helt utmerket.

Pluggen passet rett inn på loddet.

 

Du får det fra Maritim.no for Kr. 1610.- (uten svinger)

 

M.v.h.

 

Geir  :sailing:

 

PS. Loddet rekker ned til 120m

<{POST_SNAPBACK}>

JESS JESS JESS JESS!!!!!

 

:lol:

 

Må bruke opp feriepengene snarest før vi bruker det på noe i huset!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...