Jump to content

Grunner som ikke vises med dybde i plotteren

jake

Recommended Posts

Jeg har to uavhengige plottere ombord. En B&G og en Lowrance. Begge har navionics kart men de er litt ulike i hvordan de viser selve kartbildet. Problemet er imidlertid at veldig mange grunner ikke vises med tallverdi for dybde. Det blir særdeles tungvint når jeg stadig må trykke på grunnene for å gå inn i detaljopplysningene om denne og på den måten få opplysninger om dybden. Noen vises iidlertid med dybden direkte i kartet slik det skal være. Hvilke dybder som vises og ikke vises ser ut til å være helt random. Ganske irriterende når dynder på 1m 2m og 3m ikke skiller seg ut fra dybder på 23m f.eks !!!

Har prøvd alle mulige tenkelige og utenkelige innstillinger men det er helt håpløst å få opp dybden som et tall direkte ved siden av grunnen på alle grunner.

Noen som har samme problemet og evt. løsninger eller forklaringer på dette??   

Har Raymarine, med lite oppdaterte kart og lite oppdatert programvare, bør vel prøve å gjøre noe med dét. Også Navionics-basert, hvis jeg har forstått det riktig. Har heldigvis bare gått på grunn én gang pga tullete kartplotter.

I Norge er det utrolig mange slike grunner på Navionics-plotteren. Jeg gikk på grunn utenfor Koster - det var vel egentlig mest min feil at jeg gikk på grunn, når jeg så nærmere på kartsymbolet var det faktisk et skvalpeskjær. Problemet er at det lignet litt på alle disse grunnene jeg har lært meg til å se bort fra, samt at det stod et titall rett ved siden av (titallet var egentlig tilhørende en dybdekvote).

Jeg har nå funnet frem i innstillingene og valgt at den ikke skal vise grunner som er dypere enn tre meter.

Men jeg er veldig lite fornøyd.

"Sikker båtdybde" er det en konfigurasjonsinnstilling for, jeg har variert litt mellom å ha den på tre meter og 2.5 meter (båten er 1.8 dyp, men jeg liker å ha litt vann under kjølen). "Deep water color" er satt til hvit. Et av ankepunktene mine er at det svært ofte er hvit farge også dersom det er adskillig grunnere enn 2.5 meter.

Et eksempel er sjeteen i Drøbakssundet - for de som ikke er kjent i Oslofjorden, det er en gammel undervannskonstruksjon som skal hindre fiendtlige krigsskip å passere på "feil" side av forsvarsverkene på Oscarsborg, dersom man stikker mer enn én meter ned i vannet bør man ikke prøve å passere sjeteen andre steder enn de tilrettelagte passasjene. Hvitt, hvitt, hvitt, bare noen dybdekvoter vises. Zoomer man inn, så ser man at det er slengt noen dypbetall der ... 1.5, 1.2, ... oups, ikke "dypt vann", nei.

En annen farlig grunne - Neskrakken, utenfor Jeløya, litt nord for Moss. Der er det en grunne som er 0.8 meter dyp elns - og en annen grunne som er 2.5 meter dyp. Det er markert med grønn lateralmerking. Nå, har man kartet sånn passe utzooma, ser man ikke at det er noen fare. Zoomer man litt opp, kommer plutselig grunna på 2.5 meter til syne - med dybdetall - så da tenker man kanskje ... "2.5 meter, det er jo trygt for meg, vi trenger ikke ta henyn til den grønne staken". Zoomer man lengre ned, ser man fortsatt bare grunna på 2.5 meter. Zoomer man skikkelig langt ned, så ... woups, der var det enda en grunne ... på 0.8 meter gitt! shit!

Et annet sted ... husker ikke helt hvor eller hva ... men jeg husker jeg skulle prøve funksjonen "simplified map view". Det resulterte i at dybdetall på godt under to meter bare forsvant, det farlige området var bare hvitt.

Så, det jeg ofte gjør er at jeg setter "goto waypoint" til dit jeg skal og over hvitt farvann, deretter zoomer jeg skikkelig dypt ned og saumfarer meter for meter på ruten for å se om det er noen skjulte farer. I tillegg holder jeg meg stort sett på vann hvor det er over fem meter dypt, og har satt på alarm på dybdemåleren dersom det er under fem meter dypt. Det er imidlertid ikke tilstrekkelig, man rekker ikke alltid reagere fort nok dersom det plutselig skulle dukke opp en overraskende grunne.

Jeg bruker ellers app'en Norgeskart på mobilen eller pad'en når jeg er i Norge og er i den minste tvil ... men den funker jo bare i Norge. Har kjøpt en del papirkart også, men det er jo sjeldent man gidder rulle de ut og finne frem til riktig papir.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Høres veldig likt ut i forhold til mine frustrasjoner over navionics. Nå har jeg nok ikke gold men hallo?!?! Må man ha det for å se dybdeangivelser i kartet, den er vel for drøy. Bruker ellers også en app på mobilen som funker 10 gang bedre enn de dyre navionics plotterne (Gule sider på sjøen) den er fantastisk bra!! Men det blir jo litt vanskelig å stå med telefonen i hånda i allslags vær for å ha et skikkelig kartbilde.. men men. Det er vel ganske tydelig at Navionics er någe drid iallefall :-) 

I Norge har jeg ikke hatt noen problemer med å få opp dybdene på grunner, det fungerer akkurat slik som på navionics sin webapp på plotteren min (Lowrance HDS8). Men jeg har hatt og har problemet i Sverige, men der er det ikke vist dybder på grunnene i webappen heller. Har skrevet om det her:

https://baatplassen.no/i/topic/128575-problemer-med-dybder-p%C3%A5-kartplotter-navionics-sverige/#entry1847448

Jeg synes jeg kjenner igjen mange av problemene i denne diskusjonen på Sailguide.com fra 2014:

http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=9874&hilit=Navionics

Forsikringsselskapet Alandia gikk den gang ut med en advarsel mot Navionics:

http://www.di.se/artiklar/2014/2/5/varning-for-sjokort-utan-grund/

I så fall kan det jo virke som om det er et problem direkte knyttet til Navionics måte å håndtere kartdata som ennå ikke har blitt løst.... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...