jake Startet 10.August.2016 Link til dette innlegget Startet 10.August.2016 Jeg har to uavhengige plottere ombord. En B&G og en Lowrance. Begge har navionics kart men de er litt ulike i hvordan de viser selve kartbildet. Problemet er imidlertid at veldig mange grunner ikke vises med tallverdi for dybde. Det blir særdeles tungvint når jeg stadig må trykke på grunnene for å gå inn i detaljopplysningene om denne og på den måten få opplysninger om dybden. Noen vises iidlertid med dybden direkte i kartet slik det skal være. Hvilke dybder som vises og ikke vises ser ut til å være helt random. Ganske irriterende når dynder på 1m 2m og 3m ikke skiller seg ut fra dybder på 23m f.eks !!! Har prøvd alle mulige tenkelige og utenkelige innstillinger men det er helt håpløst å få opp dybden som et tall direkte ved siden av grunnen på alle grunner. Noen som har samme problemet og evt. løsninger eller forklaringer på dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Jomsviking Svart 10.August.2016 Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Hei, eg har en Raymarine plottet og der må eg velge ekstra detaljert kart for å få med dybde på grunner. Sitér dette innlegget Link to post
lhenor Svart 10.August.2016 Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Sjekk om du har navionics Silver kart. Jeg oppgraderte til gold kart og da ble det bedre. På båt 2 byttet jeg lowrance ut med furuno og fikk cmap som jeg foretrekker. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.August.2016 Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 (redigert) Har Raymarine, med lite oppdaterte kart og lite oppdatert programvare, bør vel prøve å gjøre noe med dét. Også Navionics-basert, hvis jeg har forstått det riktig. Har heldigvis bare gått på grunn én gang pga tullete kartplotter. I Norge er det utrolig mange slike grunner på Navionics-plotteren. Jeg gikk på grunn utenfor Koster - det var vel egentlig mest min feil at jeg gikk på grunn, når jeg så nærmere på kartsymbolet var det faktisk et skvalpeskjær. Problemet er at det lignet litt på alle disse grunnene jeg har lært meg til å se bort fra, samt at det stod et titall rett ved siden av (titallet var egentlig tilhørende en dybdekvote). Jeg har nå funnet frem i innstillingene og valgt at den ikke skal vise grunner som er dypere enn tre meter. Men jeg er veldig lite fornøyd. "Sikker båtdybde" er det en konfigurasjonsinnstilling for, jeg har variert litt mellom å ha den på tre meter og 2.5 meter (båten er 1.8 dyp, men jeg liker å ha litt vann under kjølen). "Deep water color" er satt til hvit. Et av ankepunktene mine er at det svært ofte er hvit farge også dersom det er adskillig grunnere enn 2.5 meter. Et eksempel er sjeteen i Drøbakssundet - for de som ikke er kjent i Oslofjorden, det er en gammel undervannskonstruksjon som skal hindre fiendtlige krigsskip å passere på "feil" side av forsvarsverkene på Oscarsborg, dersom man stikker mer enn én meter ned i vannet bør man ikke prøve å passere sjeteen andre steder enn de tilrettelagte passasjene. Hvitt, hvitt, hvitt, bare noen dybdekvoter vises. Zoomer man inn, så ser man at det er slengt noen dypbetall der ... 1.5, 1.2, ... oups, ikke "dypt vann", nei. En annen farlig grunne - Neskrakken, utenfor Jeløya, litt nord for Moss. Der er det en grunne som er 0.8 meter dyp elns - og en annen grunne som er 2.5 meter dyp. Det er markert med grønn lateralmerking. Nå, har man kartet sånn passe utzooma, ser man ikke at det er noen fare. Zoomer man litt opp, kommer plutselig grunna på 2.5 meter til syne - med dybdetall - så da tenker man kanskje ... "2.5 meter, det er jo trygt for meg, vi trenger ikke ta henyn til den grønne staken". Zoomer man lengre ned, ser man fortsatt bare grunna på 2.5 meter. Zoomer man skikkelig langt ned, så ... woups, der var det enda en grunne ... på 0.8 meter gitt! shit! Et annet sted ... husker ikke helt hvor eller hva ... men jeg husker jeg skulle prøve funksjonen "simplified map view". Det resulterte i at dybdetall på godt under to meter bare forsvant, det farlige området var bare hvitt. Så, det jeg ofte gjør er at jeg setter "goto waypoint" til dit jeg skal og over hvitt farvann, deretter zoomer jeg skikkelig dypt ned og saumfarer meter for meter på ruten for å se om det er noen skjulte farer. I tillegg holder jeg meg stort sett på vann hvor det er over fem meter dypt, og har satt på alarm på dybdemåleren dersom det er under fem meter dypt. Det er imidlertid ikke tilstrekkelig, man rekker ikke alltid reagere fort nok dersom det plutselig skulle dukke opp en overraskende grunne. Jeg bruker ellers app'en Norgeskart på mobilen eller pad'en når jeg er i Norge og er i den minste tvil ... men den funker jo bare i Norge. Har kjøpt en del papirkart også, men det er jo sjeldent man gidder rulle de ut og finne frem til riktig papir. Redigert 10.August.2016 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Popeye70 Svart 10.August.2016 Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Tobixen, du bør nok oppgradere kartene dine. Slik ser jeteen ved Oscarsborg ut med oppdaterte Navionics-kart. Lett å se at det er grunt selv om det er zoomet ut: Du kan sjekke de oppgraderte kartene på http://webapp.navionics.com. Der ser du alltid de siste tilgjengelige kartene. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
jake Svart 10.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Høres veldig likt ut i forhold til mine frustrasjoner over navionics. Nå har jeg nok ikke gold men hallo?!?! Må man ha det for å se dybdeangivelser i kartet, den er vel for drøy. Bruker ellers også en app på mobilen som funker 10 gang bedre enn de dyre navionics plotterne (Gule sider på sjøen) den er fantastisk bra!! Men det blir jo litt vanskelig å stå med telefonen i hånda i allslags vær for å ha et skikkelig kartbilde.. men men. Det er vel ganske tydelig at Navionics er någe drid iallefall :-) Sitér dette innlegget Link to post
jake Svart 10.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 (redigert) Og slik ser det ut i gule sider på sjøen. Redigert 10.August.2016 av jake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Alle plussene uten dybdeangivelse er mye av grunnen til at jeg alltid har sverget til Garmin. Mulig dette er bedre på nye Navionics, men som Jake skriver: hallo... Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Er det gratisversjonen fra Navionics som diskuteres her eller er det den som koster 3-400,- i året? Fikk en liten gratis prøveperiode på oppgradering og det var svært stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 I Norge har jeg ikke hatt noen problemer med å få opp dybdene på grunner, det fungerer akkurat slik som på navionics sin webapp på plotteren min (Lowrance HDS8). Men jeg har hatt og har problemet i Sverige, men der er det ikke vist dybder på grunnene i webappen heller. Har skrevet om det her: https://baatplassen.no/i/topic/128575-problemer-med-dybder-p%C3%A5-kartplotter-navionics-sverige/#entry1847448 Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Det er plottere som er saken. Har selv Raymarine for første gang, men bruker den hovedsaklig som oversiktskart og radar. Kjører Garmin på pad ved siden av. Men som sagt, mulig dette har blitt bedre på nyere modeller. Sitér dette innlegget Link to post
jake Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Det er plottere vi snakker om ja ikke noe gratisversjon. Det ene kartet av mine to navionics kart er fra 2014 men det er altså ikke noe bedre enn det andre fra ca.2010 Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Har du nøyaktige koordinater på en grunne? Jeg har nye B&G plottere med oppdaterte kart og oppdatert sw. Kan sjekke om jeg finner ut av det. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
jake Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Ja f.eks disse tre som jeg har et personlig og anstrengt forhold til: N58.071686 Ø7.781036 N58.057980 Ø7.734556 N58.730702 Ø9.298226 Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 - og hva sier papirkartene du har ombord? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
jake Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Den første sier 1m den andre er ikke på papirkartet i det hele tatt men er 0,5 meter den tredje sier 1,6m Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 (redigert) Jeg har gold og det er samme problem med manglende dybde info, mye bedre oversikt på c map kartene. Redigert 11.August.2016 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Jeg synes jeg kjenner igjen mange av problemene i denne diskusjonen på Sailguide.com fra 2014: http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=9874&hilit=Navionics Forsikringsselskapet Alandia gikk den gang ut med en advarsel mot Navionics: http://www.di.se/artiklar/2014/2/5/varning-for-sjokort-utan-grund/ I så fall kan det jo virke som om det er et problem direkte knyttet til Navionics måte å håndtere kartdata som ennå ikke har blitt løst.... Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Jeg sjekket alle 3 grunnene i innlegg 14. Alle viser dybde i Navionics Gold (eller NAV+ som det heter nå) 45XG. Plotter er B&G Zeus2. Kart og plotter er begge oppdatert. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Scand Baltic Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 (redigert) Men det er også et forbedringspotensiale i å ikke markere 2 meter som ser ut som en skvalp. Dette er også noe jeg synes er bedre på Garmin. Trenger heller ikke ha MT bak tallet. Blir mye unødige detaljer. Mulig dette er noe som kan fjernes. Redigert 14.August.2016 av Scand Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Her er bilde fra Garmin. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Og hvilken skala er kartet kompilert til? Sitér dette innlegget Link to post
jake Svart 14.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Ser jo da ut som man må oppdatere til nye Nav+ kart for å få dybdeangivelser inn i Navionics plotter. Også enig i at det er irriterende at alle loddskudd i Navionics ser omtrent ut som skvalpeskjær. Dette ser mye bedre ut i bildet fra Garmin hvor en dybde er et enkelt kryss og skvalpeskjær har et helt annet symbol. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.