Jump to content

Problemer med dybder på kartplotter Navionics Sverige


anonym123456

Recommended Posts

Jeg har hatt noen problemer med å få frem dybder i Sverige. Har etter litt knotting fått frem noen dybder, men ikke fått frem dybdene på grunner. Før endringen av visning kom heller ikke grunnekryssene opp. Endret på visning innstillingene til å vise alt. Dette gjelder ikke i Norge, der har visningen hele tiden vært ok.

 

Det er en lowrance hds 8m med navionics kart.

 

Noen gode tips for å få frem dybdene?

Redigert av EirikG (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Måtte sjekke opp dette litt nå når jeg kom hjem. Sjekket derfor kartene på navionics.com og de ser ut som det gjorde på plotteren min etter at jeg hadde knottet meg ferdig.

 

Er det normalt at det ikke står dybde på grunnene på de svenske kartene? kun angivelse for at det er en grunne der og hvilket dybdeområde den ligger i?

 

bilde

Redigert av EirikG (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...
Er det normalt at det ikke står dybde på grunnene på de svenske kartene? kun angivelse for at det er en grunne der og hvilket dybdeområde den ligger i?

 

 

grunn kan vare mye........oppgrunning, bôe, undervannsstein

 

du mener sikkert undervannstein....  +

 

normalt setter ikke Sjöfartsverket ut dybden på disse i svenske kart.....uten skriver att disse ligger mellom 0,5-2m under medelvattenyta  (MSL)

 

http://www.sjofartsverket.se/upload/Ufs/Segelfri%20h%C3%B6jd%20bild.pdf

 

http://www.sjofartsverket.se/pages/1681/beteckningar_INT_08.pdf

 

i ditt specielle fall......ser ut som det er nordosthjørnet av Sørkoster

 

så ligger alle disse i mørkblått område på ett offisiellt sjökart, dvs vannet er grunnere enn 3m, og der finnes ikke noen offisiell led.........så her kan du utgå fra att steinene er mellom 1/2-2m under vannet.

 

men det finnes undervannstein, som kan vare farlig for navigasjon, som ligger i lysblått vann (3-6M) eller hvitt vann dypere enn 6m på kortet, der setter man ut dybden på steinen

 

hvis du går ned til Havstensund, vest om Havstensund har du Hällsö...litt vest Hällsö, så har du eksempel på det.

 

 

sen vet jeg ikke hvor navionics får sin rå-data til sine digitale sjøkart, hvilken info de kjøper.

det finnes fabrikat av elektroniske kart, som ikke kjøper data av sjøfartsverket. (var på ett seminar for en 10 år siden

med en representant fra Sjøfartsverket som sa det.)

 

hvis det er så, att disse, som ikke kjøper infon,sitter o kopierer papirkart.

da skall du vare medveten om att papirkart gjørs for att du skall kunne lese kartet med øyet.

 

det betyder att er det ett mørkblått område, som ikke er egnet for navigasjon, der er det ikke sikkert att alle steiner, bôer er med, du kan lese litt mer om dette her........

overzoom er ett veldig vanligt feil bland oss fritidsnavigatører

 

 

http://www.hydrographica.se/images/Nyttiga_biblioteket/Coronet_News_1.pdf

 

http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/Gps.pdf

S/Y Gunga Din

Link to post

sen vet jeg ikke hvor navionics får sin rå-data til sine digitale sjøkart, hvilken info de kjøper.

 

 

 

overzoom er ett veldig vanligt feil bland oss fritidsnavigatører

 

 

 

bilde

 

Det ser ut til at Navicomics får sine rådata på dette stedet fra Hydrograpica. Skala 1:10000.

De offisielle kartene er i 1:40000 som er for dårlig til finnavigasjon, men hvis man forholder seg til kotene går det bra.

At det ikke står dybder på hver enkelt grunne er fordi at ingen vet. Det er en uoverkommelig oppgave å måle hver stein i havet.

Det kan løses ved å fly LADS, men det er svindyrt, og datamengden for hver kartcelle blir enorm.

Man skal alltid være forsiktig med overzoom. Å gå ned til meteren i et kart i 1:50000 kan fort gå galt.

Proffsystemer tillater ikke overzoom.

Link to post

Hydrographica er vel blant de mest eksakte karten...i de områden der det finnes

 

men selv Lasse Granath advarer mot att 'nitendonavigere' med Hydrographica kart spes. innanfor 3- og 2- m kurva

 

Navigationsråd
Hydrographicas data har en positionsnoggrannhet som normalt ska vara fem meter eller bättre, vilket är betydligt bättre än andra sjökort. Med en vanlig GPS kan du räkna med att få 5 - 15 meters noggrannhet. Det betyder att en felaktig position i Hydrographicas kort för det mesta beror på GPS-en. Med en differentiell GPS blir det tvärt om, GPS-en är oftast bättre än sjökortet. Slutsatsen blir att vad du än använder för utrustning kommer du att få ett fel, och du måste alltid vara uppmärksam på detta och inte lita blint på tekniken. Ett sjökort kan aldrig vara helt felfritt, och Hydrographicas kort utgör inga undantag från den regeln. Du måste vara beredd på att upptäcka felaktigheter och ofullständigheter även i de elektroniska sjökorten, och navigera med försiktighet särskilt innanför 3- och 2-meterskurvorna. Tänk också på att tekniken sällan själv talar om när något är fel. På datorns skärm kan allt se alldeles korrekt ut, men utanför båten är verkligheten en annan, och det är verkligheten som gäller i alla lägen...

 

Använd tekniken med omdöme och ha alltid aktuella papperskort till hands. Även de säkraste digitala system kraschar, men öga och hjärna fungerar nästan alltid.

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...