Jump to content

Overbelastning motor/drev??


Tranen2

Recommended Posts

Har en Mercruiser D254/4,2l / Bravo 2 i en planende båt på 27fot og 3500kg. Mitt problem er at jeg kun får 3300rpm (22 knop) og ikke 3600rpm på WOT (wide open throttle). Propellen er en stålpropell på 21" stigning. Jeg vet at motoren kan bli overbelastet ved fullfart men mitt spørsmål er;

 

Kan motor og/eller drev bli overbelastet når jeg marsjer ved 2400rpm, båten halvplaner og farten er rundt 15 knop?? Oljetrykket er i underkant av 5kp, temperaturen er i underkant av 80grader (termostat nr. 2 har ikke åpnet ennå) og turbotrykket er ca. halvparten av max.

Det er minst vibrasjoner og støy ved dette turtallet OG det er en for meg behagelig fart.

 

Løper jeg noen risiko her?

 

"Tranen3"

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

En motor som går for tungt på full fart går for tungt på alle turtall. I halvplaner fart har du vel også ekstra stor belastning på drevet så jeg ville fått gjort noe med dette. Bytte prop. hvis du vet at det ikke er noe galt med motoren...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...