Jump to content

Hvordan få 10 fot with til å slutte og "hoppe"?


HansT

Recommended Posts

Hei.

Har en 10 fot with dromedille med en 89 mod Johnson gt10 på, som hopper og spretter selv på flatt vann.

Har prøvd å justere motoren på alle tilt hakkene uten at det blir noe bedre, men ser på motoren at den kanskje står litt lavt i forhold til bunn på båten kavitasjons plata står ca 5-6 cm under bunn på båten.

Vil det hjelpe å heve motoren?

Eller er det noen som har noen andre tips?

 

Mvh

HansT

Link to post

Hei.

Har en 10 fot with dromedille med en 89 mod Johnson gt10 på, som hopper og spretter selv på flatt vann.

Har prøvd å justere motoren på alle tilt hakkene uten at det blir noe bedre, men ser på motoren at den kanskje står litt lavt i forhold til bunn på båten kavitasjons plata står ca 5-6 cm under bunn på båten.

Vil det hjelpe å heve motoren?

Eller er det noen som har noen andre tips?

 

Mvh

HansT

Det er bunnkonstruksjonen i seg selv som gjør at båten hopper. Spesielt de små dromedillene har en konkav bunn som gjør at båten suger seg fast i vannet, og derfor planer veldig lett med liten motor. Men når den kommer litt opp i hastighet, så slipper den, og da begynner den å hoppe av seg selv, selv på blikkstille vann.

Da jeg var ung, og dromedillen en veldig populær båt, så kunne man kjenne igjen lyden av en drommedille som kom kjørende ved måten den slo i vannet selv når det var flatt vann...  :giggle:

Link to post

Kavitasjonsplata skal 25mm under bunnen. Legg en trekloss på 35-40mm på toppen av hekken der du monterer motoren så er du kvitt problemene.

Jeg hadde samme båt med 35 hk og det gikk (nesten) smertefritt :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Problemet ditt er feilmontasje av motor. With Dromedille trenger overhode ikke Smarttabs, den har "tabs" i Dromedille-systemet og du vil ødelegge mer en du bedrer egenskapene.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Problemet ditt er at selv med motoren helt inn-tiltet så vil den presse baugen oppover når presset fra propellen kommer for langt ned i vannet i forhold til bunnen på båten(et slags vektstang-prinsipp).

Når du heiser motoren vil den skyve båten i stedet for å prøve å løfte baugen. Du vil også oppleve at du nå MÅ tilte motoren litt for å få mindre vår flate, men nå får du skyv i stedet for overdrevent løft.

De 25mm du skal ha kavitasjonsplata under bunnen er for at den ikke skal dra luft inn i propellen når du tilter motoren, men 50-60mm blir for mye og fører til at for mye krefter går med til å skyve bøyen oppover.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

VannTro har nok helt rett. 

Har en Dromedille 12fot med en gammel Johnson 25hk. 

Går selvfølgelig akkurat som det den er: Et eggeskall med mye futt!

 

Der er motoren litt heist - slik at kavitasjonsplate er rett under tyve mm under bunn.

Må fremdeles tilte motor til innerste hakk på tiltpinne, men da går den til gjengjeld svært pent og bare med litt våt flate.

 

Hev motor - eksprimenter med tilt = veldig fin gange til sist.

 

MVH

Tor Arild 

Redigert av Tor Arild (see edit history)
Link to post

Jeg hadde på siste halvdel av 80-tallet en 10-fot Silver Viking som lå og spratt helt til jeg fjernet tiltepinnen så propellen kom så langt innunder hekken som mulig. Nå har jo Dromedillen en litt annerledes hekk hvor det ikke burde være behov for å ta vekk tiltepinnen, men du kan jo teste dette en gang. Det tar 30 sekunder å fjerne den, og det koster kroner 0,-.

 

Ulempen med å fjerne tiltepinnen var at jeg måtte være forsiktig med å slå motoren i revers, fordi det som låste moteren nede var en hake rundt nettopp tiltepinnen. Uten pinnen måtte jeg begrense pådraget i revers, men så lenge jeg husket det var det ikke noe problem.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...