HansT Startet 11.August.2016 Del på Facebook Startet 11.August.2016 Hei. Har en 10 fot with dromedille med en 89 mod Johnson gt10 på, som hopper og spretter selv på flatt vann. Har prøvd å justere motoren på alle tilt hakkene uten at det blir noe bedre, men ser på motoren at den kanskje står litt lavt i forhold til bunn på båten kavitasjons plata står ca 5-6 cm under bunn på båten. Vil det hjelpe å heve motoren? Eller er det noen som har noen andre tips? Mvh HansT Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Kavitasjonsplata bør stå jevnt med bunnen på båten. Det kan hjelpe med tanken foran. Hadde selv 25 hk på en 10 foter. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
HansT Svart 11.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2016 Hei. Ja har tenk litt på det at jeg kanskje burde heve motoren litt. Har bensin tanken forran,blir helt ubrukelig og kjøre vis jeg har den bak. Har også tenkt litt på slike "vinger" til å sette på kavitasjons plata,om kanskje det vil hjelpe litt på det også? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 hev motoren slik at plata står ca jevnt med bunnen og prøv så med forskjellig tilting. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 monter smart tabs Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Hei. Har en 10 fot with dromedille med en 89 mod Johnson gt10 på, som hopper og spretter selv på flatt vann. Har prøvd å justere motoren på alle tilt hakkene uten at det blir noe bedre, men ser på motoren at den kanskje står litt lavt i forhold til bunn på båten kavitasjons plata står ca 5-6 cm under bunn på båten. Vil det hjelpe å heve motoren? Eller er det noen som har noen andre tips? Mvh HansT Det er bunnkonstruksjonen i seg selv som gjør at båten hopper. Spesielt de små dromedillene har en konkav bunn som gjør at båten suger seg fast i vannet, og derfor planer veldig lett med liten motor. Men når den kommer litt opp i hastighet, så slipper den, og da begynner den å hoppe av seg selv, selv på blikkstille vann. Da jeg var ung, og dromedillen en veldig populær båt, så kunne man kjenne igjen lyden av en drommedille som kom kjørende ved måten den slo i vannet selv når det var flatt vann... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 derfor smart tabs. Er ikke tvil om at det vil hjelpe :-) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Kavitasjonsplata skal 25mm under bunnen. Legg en trekloss på 35-40mm på toppen av hekken der du monterer motoren så er du kvitt problemene. Jeg hadde samme båt med 35 hk og det gikk (nesten) smertefritt :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
HansT Svart 11.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2016 Hei. Takk for svar. Da prøver jeg og heve motoren litt. Smart tabs er kanskje også en løsning vis jeg finner en lur måte å feste de på,er jo ikke helt lett og montere slike på dette skroget. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Problemet ditt er feilmontasje av motor. With Dromedille trenger overhode ikke Smarttabs, den har "tabs" i Dromedille-systemet og du vil ødelegge mer en du bedrer egenskapene. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
HansT Svart 11.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2016 Ja er jo forsåvidt sant det. Blir å heise motor litt og prøve det først. Vis ikke det hjelper nok så vil kanskje litt ekstra vekt forran i båten være den beste løsningen.(og antagelig den billigste) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Skjønner ikke problemet, for 25 år siden var jo dette "dritkult". Kanskje jeg nettopp fant problemet....det var kult for 25 år siden?? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
HansT Svart 11.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2016 Ja det var nok drit kult for mange år siden,nå er det bare plagsomt og irriterende.hehe. Også ser det jo ikke akkurat så bra ut da når en kommer på helt flatt vanne og båten hopper som om at det skulle vært en halv meter sjø.hehe. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 .. da må du isåfall passe på at det spruter masse vann opp bak båten (såkalt lillesand style? ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
VannTro Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 (redigert) Problemet ditt er at selv med motoren helt inn-tiltet så vil den presse baugen oppover når presset fra propellen kommer for langt ned i vannet i forhold til bunnen på båten(et slags vektstang-prinsipp). Når du heiser motoren vil den skyve båten i stedet for å prøve å løfte baugen. Du vil også oppleve at du nå MÅ tilte motoren litt for å få mindre vår flate, men nå får du skyv i stedet for overdrevent løft. De 25mm du skal ha kavitasjonsplata under bunnen er for at den ikke skal dra luft inn i propellen når du tilter motoren, men 50-60mm blir for mye og fører til at for mye krefter går med til å skyve bøyen oppover. Redigert 11.August.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Tor Arild Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 (redigert) VannTro har nok helt rett. Har en Dromedille 12fot med en gammel Johnson 25hk. Går selvfølgelig akkurat som det den er: Et eggeskall med mye futt! Der er motoren litt heist - slik at kavitasjonsplate er rett under tyve mm under bunn. Må fremdeles tilte motor til innerste hakk på tiltpinne, men da går den til gjengjeld svært pent og bare med litt våt flate. Hev motor - eksprimenter med tilt = veldig fin gange til sist. MVHTor Arild Redigert 11.August.2016 av Tor Arild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
engestol Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Har selv en 10 fot with med Evinrude xp10 på nå. Den har jeg hevet 50mm opp, med motoren tiltet går den veldig fint, og er leken og hopper mye om jeg tilter ut 1-3 hakk ? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Jeg hadde på siste halvdel av 80-tallet en 10-fot Silver Viking som lå og spratt helt til jeg fjernet tiltepinnen så propellen kom så langt innunder hekken som mulig. Nå har jo Dromedillen en litt annerledes hekk hvor det ikke burde være behov for å ta vekk tiltepinnen, men du kan jo teste dette en gang. Det tar 30 sekunder å fjerne den, og det koster kroner 0,-. Ulempen med å fjerne tiltepinnen var at jeg måtte være forsiktig med å slå motoren i revers, fordi det som låste moteren nede var en hake rundt nettopp tiltepinnen. Uten pinnen måtte jeg begrense pådraget i revers, men så lenge jeg husket det var det ikke noe problem. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Torsen67 Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Naboen hadde for mange år siden samme båt med 25hk. Hoppet og spratt ikke i det hele tatt. Morsom var den og i små bølger når den fikk litt luft under kjølen. Hev motoren som nevnt over. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 På det glade åtti tall hadde jeg en 10 fot drommedile med 9,9 hk.Den gikk veldig pent i vannet og en kamerat sin GH10 hoppet vestentlig mere.Det er nok noe med høyden på motoren å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.